آزادی یک سرکرده داعش در سوریه

  • کد خبر : 271229
  • 24 آبان 1399 - 5:53
آزادی یک سرکرده داعش در سوریه
به گزارش نیوز،

شبه‌نظامیان کُرد موسوم به « نیروهای دموکراتیک سوریه » که وابسته به نظامیان تروریست آمریکا هستند، یک سرکرده داعش را آزاد کردند.

پایگاه خبری معارض «جسر» گزارش داد که سرکرده داعش که آزاد شده است، «عبد الحمید الدیری» نام دارد که عناصر کُرد وی را از زندانهای خود آزاد کردند.

الدیری یکی از سرکرده‌هاش داعش و «امیر دیوان روابط عمومی» این گروه تروریستی در سالهای اشغال دیرالزور توسط داعش بوده است.

به گزارش جسر، الدیری، تجاوزات و جنایات جنگی بسیاری در حق غیر نظامیان و ساکنان دیرالزور انجام داده است.

این عناصر وابسته به آمریکا طی سالهای گذشته، دهها سرکرده داعش را از مناطق تحت اشغال خود در شمال شرق و شرق سوریه آزاد کرده‌اند.

درباره همکاری عناصر وابسته به آمریکا با داعش، «طلال سلو» سخنگوی پیشین و جدا شده از نیروهای دموکراتیک سوریه اواخر آذر ماه ۱۳۹۶ پس از تسلط این گروه بر شهر رقه گفته بود که هزاران نفر از عناصر داعش با یک توافق پنهانی که با موافقت واشنگتن انجام شد، شهر رقه را ترک کردند.

سلو اعلام کرد که شمار عناصر داعشی که به آنان اجازه داده شد، رقه را ترک کنند، بسیار بیشتر از آن چیزی بود که گفته شد و «آنچه درباره نبرد پایانی گفته شد، تخیل محض بود و هدف از آن دور نگاه داشتن خبرنگاران بود تا عملیات انتقال [عناصر داعش] به پایان برسد».

البته منابع خبری در همان زمان انتقال داعش اعلام کرده بودند که صف کاروان داعش ۷ کیلومتر بود و شامل ۵۰ کامیون، ۱۳ اتوبوس و ۱۰۰ خودروی وابسته به این گروه بود که در حال ترک رقه بودند.

عناصر داعش پس از خروج از رقه، به مناطق تحت اشغال خود در اطراف دیرالزور رفتند تا در آن منطقه با ارتش سوریه بجنگند.

البته همکاری داعش با کُردهای تحت حمایت آمریکا پیش از این مسئله نیز وجود داشت؛ به گونه‌ای که داعش اوایل آبان ۱۳۹۶ کنترل میادین مهم نفتی را در اختیار کُردها قرار داد.

در آن زمان، ارتش سوریه فاصله زیادی با این میادین نفتی، به ویژه میدان نفتی «العمر» -بزرگترین میدان نفتی سوریه- نداشت و نیروهای کُرد که فاصله بیشتری با آن داشتند، توانستند بر این چاه مسلط شوند.

منابع خبری با اشاره به توافقهای پیاپی آمریکا و کردهای تحت حمایت این کشور با داعش، پیش‌بینی کرده بوند که چنین توافقهایی باز هم ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=271229

ثبت نظر

-