نقشه هفته آینده مجلس؛ سوال از ۷ وزیر و بررسی ۳۰ طرح و لایحه

  • کد خبر : 270280
  • 23 آبان 1399 - 12:41
نقشه هفته آینده مجلس؛ سوال از ۷ وزیر و بررسی ۳۰ طرح و لایحه

 

نیوز:

نقشه هفته آینده مجلس؛ سوال از ۷ وزیر و بررسی ۳۰ طرح و لایحه

تهران (پانا) – هفت عضو کابینه دولت تدبیر و امید در هفته پیش رو به منظور پاسخ به سوالات حداقل ۶۰ نماینده در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور پیدا خواهند کرد.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته آینده میزبان وزرای آموزش و پرورش، صمت، کشور، اطلاعات، نیرو، نقت و اقتصاد برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان هستند.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش برای پاسخ به سوالات ۱۱ نماینده روز سه‌شنبه ۲۷ آبان به کمیسیون آموزش، تحقیقات ‌و فناوری مجلس شورای اسلامی خواهد رفت.

روز سه‌شنبه ۲۷ آبان نیز از وزیر کشور برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان احسان ارکانی، فرهاد طهماسبی، حسن نوروزی، هاجر چنارانی، رضا آیان پور، علیرضا سلیمی، نصرالله پژمان‌فر، جلیل مختار و معین‌الدین سعیدی به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها دعوت شده است. قرار بود سوالات نمایندگان در آخرین جلسه کمیسیون مطرح شود اما به دلیل کسالت وزیر به هفته آینده موکول شده است.

کمیسیون عمران نیز در همین روز، میزبان علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است و موضوع سوالات نمایندگان از وزیر صمت، وضعیت قیمت و عرضه و توزیع مصالح ساختمانی خواهد بود.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اما میزبان دو وزیر خواهد بود. روز سه‌شنبه هفته آینده، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت برای پاسخ به سوال ۴ نماینده و رضا اردکانیان، وزیر نیرو برای پاسخ به سوال ۲ نماینده در این کمیسیون حاضر می‌شوند.

کمیسیون شلوغ و احتمالا پرحاشیه مجلس در هفته آینده، کمیسیون اقتصادی خواهد بود. طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی طی روزهای گذشته با امضای ۸۰ نماینده ارائه شده بود. حال ۱۵ نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، فرهاد دژپسند را برای بعدازظهر سه‌شنبه ۲۷ آبان دعوت کرده‌اند تا وی را مورد سوال قرار دهند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات نیز روز ۲۷ آبان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواهد رفت. وزیر اطلاعات برای پاسخ به سوال نمایندگان علیرضا نظری نماینده مردم خمین، محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز به همراه هفت نفر از نمایندگان در این کمیسیون حاضر خواهد شد.

نقشه هفته آینده مجلس؛ سوال از ۷ وزیر و بررسی ۳۰ طرح و لایحه

کمیسیون امنیت ملی (بررسی طرح لغو تحریم، قانون سربازی، تشکیل سازمان پدافند غیرعامل)

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین یکشنبه ۲۵ آبان مراسم تقدیر از دکتر عزتی استاد ممتاز جغرافیای سیاسی و ژئوپولتیک را برگزار و به بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل خواهند پرداخت.

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز سه‌شنبه ۲۷ آبان نیز ضمن مروری بر آخرین اخبار و تحولات نسبت به تعیین ۹ نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون بررسی لایحه ارجاع اختلاف بین بانک توسعه صادرات ایران و شرکت اسپیتمن اویل تاجیکستان به داوری اقدام خواهند کرد. این کمیسیون تخصصی در ادامه نشست خود به استماع گزارش رئیس کمیته مقابله با یکجانبه گرایی می‌پردازند.

کمیته روابط خارجی کمیسیون نیز روز یکشنبه ۲۵ آبان موضوع تحلیل انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و پیامدهای آن را با حضور مسئولی ذی‌ربط در دستور کار قرار دادند. کمیته دفاعی کمیسیون نیز روز دوشنبه ۲۶ آبان به ادامه بررسی قانون نظام وظیفه با حضور مسئولین ذی ربط خواهند پرداخت.

کمیسیون عمران (بررسی طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها)

نشست کمیسیون عمران مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ۲۵ و ۲۷ آبان برگزار خواهد شد. در نشست روز یکشنبه، لایحه تصویب اصلاحات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین در این نشست، طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها رسیدگی خواهد شد.

ادامه بررسی لایحه مشارکت عمومی-خصوصی از دستور کارهای نشست روز سه‌شنبه کمیسیون عمران خواهد بود.

کمیسیون فرهنگی (بررسی انتخاب ۵عضو در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده)

کمیسیون فرهنگی مجلس روز یکشنبه ضمن بررسی اخبار فرهنگی به انتخاب ۵ نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات مرتبط با کمیسیون خواهد پرداخت.

این کمیسیون روز دوشنبه طرح اصلاح بند (۲۹) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کمیته فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی بررسی خواهد کرد و روز سه‌شنبه نیز میزبان رئیس جامعه المصطفی (العالمیه) خواهد بود.

کمیسیون حقوقی و قضایی (بررسی ۳ طرح و دو لایحه)

این کمیسیون روز یکشنبه دو طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد و الحاق یک تبصره به ماده (۱۱) قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی را در کارگروه حقوق جزا و جرم شناسی بررسی می‌کند.

روز دوشنبه نیز به بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول (اعاده شده از شورای نگهبان) در کارگروه حقوق خصوصی می‌پردازد. کمیسیون حقوقی و قضایی روز سه‌شنبه نیز طرح الحاق یک تبصره به ماده (۱۱) قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۴) قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵ و اصلاحات بعدی آن و لایحه تجارت (اعاده شده از شورای نگهبان) را بررسی می‌کند.

نقشه هفته آینده مجلس؛ سوال از ۷ وزیر و بررسی ۳۰ طرح و لایحه

کمیسیون اجتماعی (بررسی ۵ طرح از دفاتر پیشخوان تا استخدام شهرداری‌ها و ساماندهی کانیوزن دولت)

نشست‌‌‌های هفته آینده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه ۲۵ تا ۲۷ آبان برگزار خواهد شد.

بررسی طرح مدیریت تعارض منافع. انتخاب ۵ نفر از اعضای این کمیسیون به منظور عضویت در کمیسیون مشترک شفافیت. بررسی کلیات طرح ساماندهی استخدام کانیوزن دولت. نشست هیات رییسه کمیسیون. نشست کمیته آسیب‌های اجتماعی این کمیسیون. بررسی طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی در کمیته اداری و استخدامی. بررسی طرح استخدامی شهرداری‌ها و بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی. بین صندوق‌های بازنشستگی از دستورکارهای هفته آینده کمیسیون اجتماعی است.

کمیسیون بهداشت و درمان (بررسی ۳ طرح و ۲ لایحه درباره جرائم اطفال. قاچاق انسان، غذا و دارو و هلال احمر)

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ۲۵ و ۲۷ آبان تشکیل جلسه می‌دهد. استماع گزارش رئیس اورژانس کشور درخصوص اقدامات و برنامه‌های آتی آن سازمان. و همچنین بررسی لایحه مبارزه با قاچاق انسان. و اعضای بدن و مجازات عبور دهندگان غیرمجاز افراد از مرز کشور و لایحه رسیدگی به جرائم. اطفال و نوجوانان در دستور کار روز یکشنبه ۲۵ آبان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار دارد.

همچنین دستور کار روز سه شنبه ۲۷ آبان کمیسیون بهداشت. مجلس استماع گزارش رئیس کمیته طب سنتی درخصوص اثر بخشی طب سنتی در پیشگیری. و درمان بیماری‌ها خصوصا بیماری کرونا و برشى آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور است.

کمیته غذا و دارو با هدف بررسی پیش نویس طرح جامع غذا و دارو روز یک‌شنبه. کمیته طرح‌ها و لوایح به منظور بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب. و کار و بررسی لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی روز دوشنبه و کمیته هلال احمر نیز. با هدف بررسی پیش‌نویس اصلاح اساسنامه هلال احمر روز سه‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهند.

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها (بررسی طرح مدیریت شهر و روستا و لایحه هزینه شهرداری در دستور کار)

در هفته آینده اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها. در روزهای یکشنبه و سه شنبه ۲۵ و ۲۷ آبان جلسه دارند. روز یکشنبه بررسی طرح جامع مدیریت شهر و روستایی با حضور نماینده مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های اجرایی. بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با حضور نماینده شورای نگهبان. کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

همچنین انتخاب ۲ نفر از اعضای کمسیون. امور داخلی کشور و شوراها برای حضور در کمیسیون مشترک لایحه شفافیت. و انتخاب ۸ نماینده از اعضای کمیسیون برای حضور در کمیسیون مشترک. تشکیل مدیریت شهری و روستایی در جلسه روز یکشنبه انجام می‌شود.

در ادامه نشست درخواست ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص استانداری. خوزستان با حضور سیدمحمد مولوی نماینده متقاضی بررسی می‌شود.

کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس (چکش‌کاری قانون نظارت بر رفتار نمایندگان)

اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس سه‌شنبه ۲۷ آبان میزبان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خواهند بود. تا اولویت‌های این کمیسیون را بررسی کنند. در ادامه جلسه طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌شود.

اعضای کمیسیون تدوین آیین‌‌نامه داخلی مجلس روز چهارشنبه نیز ادامه این طرح را بررسی می‌کنند.

>>>همچنین بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=270280

ثبت نظر

-