ارائه گفتاردرمانی و کاردرمانی به مددجویان بهزیستی با پوشش بیمه‌ای

  • کد خبر : 269995
  • 23 آبان 1399 - 8:55
ارائه گفتاردرمانی و کاردرمانی به مددجویان بهزیستی با پوشش بیمه‌ای

مهدی رضایی روز جمعه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت نیوز درباره مباحث مطرح شده مبنی بر عدم پرداخت هزینه گفتار درمانی و کار درمانی از طرف سازمان بیمه سلامت افزود: بر اساس ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است که پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را به گونه‌ای تامین کند که علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توان بخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت نیز تحت پوشش باشد. اما پرداخت هزینه گفتار درمانی و کار درمانی منوط به تخصیص سرانه این خدمات است و تاکنون سرانه این خدمات در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: وقتی تعهدی برای سازمان بیمه سلامت تعیین می‌شود، باید سرانه آن نیز پرداخت شود تا بتوانیم هزینه آن خدمات را بپردازیم.

معاون سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: در حال حاضر هزینه فیزیوتراپی برای معلولان و سایر افراد در صورتی که با تشخیص پزشک معالج باشد، پرداخت می‌شود اما هنوز سرانه‌ای برای پرداخت هزینه گفتار درمانی و کار درمانی در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار نگرفته است.

به گزارش نیوز، رییس سازمان بهزیستی کشور نیز از گسترش پوشش خدمات بیمه سلامت برای یک میلیون و ۱۶ هزار نفر از افراد دارای معلولیت خبر داده و گفته بود: به این منظور تفاهم نامه‌ای بین بهزیستی و بیمه سلامت امضا شده است.

این تفاهم نامه برای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است. در ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت آمده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را به گونه‌ای تامین کند که علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را نیز پوشش دهد. برای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه و با مصوبه مجلس در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ قانون بودجه گنجانده شده است.

مطابق این تفاهم نامه یک میلیون و ۱۶ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی که دارای دفترچه معتبر از سازمان بیمه سلامت هستند می توانند از هشت خدمت ستاره دار که قبلاً تحت پوشش بیمه سلامت نبود برخوردار شوند و تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. این هشت خدمت شامل کاردرمانی، توان بخشی آسیب شنیداری و همچنین مشاوره یا تجویز سمعک، ارزیابی و کنترل دوره‌ای و درمان اختلالات گفتار، زبان و ارتباط کلامی یا پردازش شنوایی است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=269995

ثبت نظر

-