نزدیک به ۸۰ درصد مردم آمریکا بایدن را «رئیس جمهور آینده» می‌دانند

  • کد خبر : 268958
  • 22 آبان 1399 - 13:58
نزدیک به ۸۰ درصد مردم آمریکا بایدن را «رئیس جمهور آینده» می‌دانند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، نتایج یک نظرسنجی تازه که توسط خبرگزاری رویترز و موسسه “ایپوس” (Ipsos) انجام شد نشان می دهد که ۷۹ درصد از رأی دهندگان آمریکایی معتقدند که «جو بایدن» برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شده است.

۱۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که نتیجه انتخابات هنوز روشن نشده و حدود ۵ درصد از پرسش‌شوندگان نیز گفته‌اند نمی‌دانند چه کسی برنده انتخابات شده است. تنها سه درصد معتقد بوداند که «دونالد ترامپ» برنده انتخابات سوم نوامبر است.

این نظرسنجی هم‌چنین نشان می‌دهد که ۷۲ درصد شهروندان آمریکایی معتقدند که بازنده انتخابات باید به باخت خود اعتراف کند. حدود ۶۰ درصد از پرسش‌شوندگان بر این باورند که در پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، انتقال قدرت به‌طور مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد.

درباره اتهام‌های ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات، ۷۰ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که کانیوزن فعال در حوزه‌های رأی گیری، کار خود را صادقانه انجام می‌دهند. تعداد افرادی که به فعالیت مسئولان حوزه‌های رای‌گیری اعتماد دارند، در میان دموکرات‌ها ۸۳ درصد و در میان جمهوری‌خواهان ۵۹ درصد بوده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ همچنان پیروزی جو بایدن را به رسمیت نمی شناسد. با گذشت یک هفته از انتخابات، ترامپ هنوز هم مصرانه بر بروز تقلب در انتخابات سوم نوامبر تأکید می کند، هرچند که تاکنون سند و مدرکی در این باره ارائه نکرده است.

علاوه بر ترامپ، شماری از رهبران حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز از به رسمیت شناختن جو بایدن به عنوان برنده انتخابات هفته گذشته خودداری می‌کنند. مایک پمپئو حتی یک گام جلوتر گذاشته و از دور دوم ریاست جمهوری ترامپ سخن گفته است.

پمپئو در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن در پاسخ به این پرسش که آیا او در حال تدارک واگذاری پست خود به تیم بایدن است؟ گفت: «یک انتقال قدرت ارام به دولت بعدی دونالد ترامپ صورت می گیرد». او همچنین خواستار آن شد که همگان منتظر فرایندهای مندرج در قانون اساسی آمریکا باشند.

پمپئو در ادامه افزود که جامعه جهانی کاملاً مطمئن باشد که به محض ادای سوگند رئیس جمهور جدید در روز ۲۰ ژانویه، وزارتخانه تحت مسئولیت او [وزارت خارجه] آماده به کار خواهد بود.

از وزیر امور خارجه آمریکا پرسیده شد که آیا خودداری ترامپ از پذیرش شکست، باعث بی‌اعتباری دعوت وزارت خارجه آمریکا از سایر کشورها به پذیرش انتخابات آزاد و عادلانه نمی‌شود؟ پمپئو در پاسخ گفت: «این مسخره است. ایالات متحده آمریکا دارای یک سیستم انتخاباتی است که عمیقاً با قانون اساسی کشور پیوند خورده است. آنچه در حال حاضر انجام می‌شود، پیگیری این سیستم است!»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=268958

ثبت نظر

-