چرا دستمزد بازیگران، نجومی شد؟ / روایت تهیه‌کننده «پایتخت» از چالش با نمایش‌خانگی

  • کد خبر : 268549
  • 22 آبان 1399 - 10:08
چرا دستمزد بازیگران، نجومی شد؟ /  روایت تهیه‌کننده «پایتخت» از چالش با نمایش‌خانگی

 

مشکلات اساسی تلویزیون

نیوز: به گزارش ، یکی از مشکلات اساسی تلویزیون، موضوع دستمزدهای نجومی بازیگران و ورود بی‌رویه بازرگانی در سریال‌سازی و برنامه‌سازی است. کاری که با چند سریال و برنامه پیش گرفته شد و خواه ناخواه دستمزد بازیگران را بالا برد. البته به تعبیر محمدحسین لطیفی که چندی پیش با او گفت‌وگویی داشتیم او اعتقاد دارد این مشکل از شبکه نمایش‌خانگی شروع شد و ضربه به سریال‌های تلویزیون و حتی فیلم‌های سینمایی زده است.

 

اتفاقی که حتی برخی از سریال‌های تلویزیون حتی “پایتخت” را هم درگیر کرد و باعث شد گروهی از کارگردان‌ها و بازیگران به شبکه نمایش‌خانگی کوچ کنند. سرمایه‌های مشکوک و حضور بی‌رویه اسپانسرها و سرمایه‌گذارها این اتفاق را رقم زد و بازاری که هر بازیگری به راحتی قیدِ تلویزیون را می‌زند و به سراغش می‌رود. البته گروهی هم به دعوتِ بازرگانی صداوسیما در برنامه‌های مشارکتی مجری می‌شوند و یا در سریال‌های مشارکتی حضورشان فعال می‌شود.

ورود بی‌رویه بازرگانی و رفتارِ تجاری باعث شد تا نرخ‌ها و دستمزدها بالاتر برود. این اتفاق در ابتدا با بالا رفتن دستمزدهای مهمانان و کارشناسان تلویزیونی شروع شد و حالا ساختِ سریال‌های تلویزیونی با این مشکل بزرگ مواجه شده است. دستمزدهای قابل تأملی که با آن چندین سریال می‌توان ساخت و یا به کارهای الف ویژه و فاخری که می‌توانند سال‌ها ماندگار باشند، اختصاص پیدا کند. اولین سؤال این است که آیا تنها تلویزیون و بازرگانی‌اش مقصّر بالا رفتن دستمزدهای بازیگران است؟ یا شبکه نمایش‌خانگی و حتی عواملِ دیگر؟

 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سریال پایتخت , معاون سیما , شبکه نمایش خانگی , فیلم ,

 

مسعود کرامتی چندی پیش در گفت‌وگوی لایو با تسنیم  درباره دستمزدهای نجومی بازیگران گفت:

“به نظرمن سوء تفاهمی درباره دستمزدهای نجومی بازیگران بوجود آمده است. همه بازیگران دستمزد آنچنانی نمی‌گیرند و تعداد انگشت‌شمارند که دستمزدشان بالا است. اتفاقاً تلویزیون این معضل را ایجاد کرد؛ تلویزیون مشخصاً به تهیه‌کننده‌اش می‌گفت سراغ فلان شخص برود و آن شخص می‌گفت این قدر می‌گیرم که تهیه‌کننده می‌گفت من ندارم و تلویزیون می‌گفت من می‌دهم او را بیاورید. از تلویزیون شروع شد و به نمایش‌خانگی رسید و آنجا شدت و عدت پیدا کرد. عده خاصی این ویژگی را دارند که مدیران و مردم دوستشان دارند؛ ترکیبی شده که بتازند.”

 

دلیل دیگر بالا رفتن دستمزدها

دلیل دیگر بالا رفتن دستمزدها شاید رقابت عجیب و غریبِ شبکه‌ها با هم باشد. این اتفاق بارها در انتخاب مجری، دکور و حتی دعوتِ میهمان پیش آمده است. کارشناسی که امروز میلیونی دستمزد دریافت می‌کند از میانِ هیاهوی رقابت‌های پوشالی شبکه‌ها، به این ارقامِ قابل تأمل رسیده‌اند. این رقابت‌های منفی خلاقیت و نوآوری را از بین برد و جایش را به سرمایه‌سالاری در تلویزیون داد. بیشتر پایِ اسپانسرها را به صداوسیما باز کرد و از طرفی نرخِ دستمزد بازیگران را بالا برد. َ

تلویزیون به جای ستاره‌سازی و رویکردهای درستِ رسانه‌ای، رقابت با فضای‌مجازی و VODها را در پیش گرفت و در این راه به سمت سلبریتی‌محوری رفت. اینجا هر نرخ و دستمزدی می‌آوردند مدیران تلویزیون برای عقب نماندن از حفظ مخاطب‌شان فکر کردند که با این نگاه می‌توانند در کانون توجهات باقی بمانند و در این راه کاربلدها کنار رفتند، ستاره‌های سینمایی بیشتر به تلویزیون آمدند و پای پول و سرمایه و اسپانسر بیش از پیش به شبکه‌های سیما باز شد.

 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سریال پایتخت , معاون سیما , شبکه نمایش خانگی , فیلم ,

 

یکی از نکاتی که امروز در جلسه تهیه‌کنندگان سریال‌ها با معاون جدید سیما مطرح شد این دستمزدهای نجومی بود که الهام غفوری تهیه‌کننده سریال “پایتخت” مطرح کرد. او گفت:  “هر موقع می‌خواهم کاری تولید کنم مشکل اساسی ما فیلمنامه‌نویس و بازیگر است. نویسنده خوب واقعاً کم است که بتوانیم به او اعتماد کنیم و کار سریال را به او بسپاریم. حضور شبکه نمایش خانگی در کنار تلویزیون و رقم و اعدادی که آن‌ها پرداخت می‌کنند و با رقم‌هایی که تلویزیون در جلسات، برآورد می‌کند هیچ ربطی به هم ندارد.  این باعث می‌شود بازیگرهای حرفه‌ای تمایلی برای کار کردن با تلویزیون نداشته باشند. در واقع نرخ بازیگران و فیلمنامه‌نویسان در نمایش‌خانگی ما را دچار مشکل پرداخت کرده!  مشکلی است که باید فکر اساسی برای آن بشود.

روایت تهیه‌کننده پایتخت از چالش با نمایش‌خانگی

فارغ از این موضوع، محبوبیت و برند شدن مجموعه‌ای خطرات و آسیب‌هایی هم به همراه دارد. چرا که بازیگران حیات آن مجموعه و کار را وابسته خودشان می‌دانند و به همین خاطر دستمزدها را بالا می‌برند. این هم نکته دیگری است که باید دست‌اندرکاران امر در سریال‌سازی و معاون جدید سیما به آن توجه داشته باشد.

این اتفاق امروز برای خیلی از برنامه‌های تلویزیون افتاده و شاید به تأخیر افتادن برنامه‌هایی مثل “دورهمی” و حتی شروعِ “خندوانه” در فصل جدید و حتی “عصرجدید” در فصل‌های بعدی، “نون.خ” و سریال‌ها و برنامه‌های دیگر که مورد اقبال مخاطب قرار می‌گیرد دلیلش همین دستمزدهای بالای هنرمندانش باشد.

باز هم دلیل اصلی‌اش مراوده مستقیم تهیه‌کنندگان و حتی بازیگران و مجریان با اسپانسرها و حضور حامیان مالی و مشارکت در ساخت بوده که امروز تلویزیون را با سازندگان آن برنامه‌ها و سریال‌ها با مشکل روبرو کرده است.باید دید سریال‌ها و برنامه‌هایی که درگیرِ بالا رفتن دستمزدهای بازیگران و هنرمندان‌شان شده‌اند آیا دوباره تولید خواهند شد و حمید شاه‌آبادی معاون جدید سیما چه برنامه‌ای برای جلوگیری از رویه اشتباهِ سلبریتی‌محوری در برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون و حضور بدون مدیریتِ اسپانسرها، حامیان مالی و حتی افزایش برنامه‌های مشارکتی و تحتِ نظارت بازرگانی صداوسیما دارد؟

بیشتر بخوانید:

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=268549

ثبت نظر

-