پکن به دنبال صدور الگوی چینی توسعه نیست/ تحریم‌ها در شرایط کووید۱۹ از سوی برخی کشورها مانند سلاح مورد استفاده قرار گرفته است

  • کد خبر : 267651
  • 21 آبان 1399 - 22:39
پکن به دنبال صدور الگوی چینی توسعه نیست/ تحریم‌ها در شرایط کووید۱۹ از سوی برخی کشورها مانند سلاح مورد استفاده قرار گرفته است

پکن به دنبال صدور الگوی چینی توسعه نیست/ تحریم‌ها در شرایط کووید۱۹ از سوی برخی کشورها مانند سلاح مورد استفاده قرار گرفته است

سونگ تائو، وزیر امور بین الملل حزب کمونیست جمهوری خلق چین در پاسخ به تقاضای محسن رضایی یادداشتی حاوی نقطه نظرات حزب کمونیست چین، برای دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد.

به گزارش ایلنا، وزیر امور بین الملل حزب حاکم چین در یادداشتی که برای دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت، خود آورده است: چین تلاش کرده است تا با بر قراری گفتگو و ایجاد تعامل با تمامی احزاب و گروه ها در سطح محیط بین الملل، پایه های صلح و آرامش جهانی را تقویت کند.


متن کامل یادداشت سونگ تائو، وزیر امور بین الملل حزب کمونیست جمهوری خلق چین به این شرح است:


کووید۱۹ باعث شده که برخی از کشورهای جهان، رویکردی یکسونگرانه و رعب آمیز، اتخاد کنند و عدم قطعیت ها، در سطح جهانی فزونی یافته است، اما روند جهانی همکاری، رویکرد برد- برد و احترام متقابل روندی غیر قابل توقف است.


در عرصه داخلی چین، حزب کمونیست بر آن است که تا پایان سال۲۰۲۰ فقر مطلق را در سطح کشور چین به کلی ریشه کن کند و در ارتباط با ویروس کووید۱۹ نیز سیاست این حزب بر آن است که جان انسان ها و ارج نهادن به جان آنها در اولویت نخست قرار دارد و باید از اتمام امکانات ملی برای نیل به این هدف استفاده کرد.


اما در عرصه جهانی با دنیایی مواجهه هستیم که به شکل روز افزونی شاهد گروه های افراطی، جدایی طلبانه و تندرو است. حزب کمونیست جمهوری خلق چین تلاش کرده است تا با بر قراری گفتگو و ایجاد تعامل با تمامی احزاب و گروه ها در سطح محیط بین الملل، پایه های صلح و آرامش جهانی را تقویت کند.


باور عمیق حزب کمونیست جمهوری خلق چین به انصاف و عدالت


انصاف و عدالت، از جمله آرمان‌های اصلی و قدیمی انسان ها در سراسر کره زمین است. حزب کمونیست جمهوری خلق چین نیز با باوری عمیق نسبت به ضرورت گسترش عدالت و انصاف در سطح جهانی، علی رغم تلاش های برخی کشورها، همواره کوشیده است که در تعامل با احزاب و گروه های سیاسی در بیش از ۱۱۰ کشور، با نگاهی برابر به تمامی انسان ها و تمامی کشورها صرف نظر از وسعت، اقدامات منسجمی را در ارتباط با بسط و گسترش عدالت صورت دهد که نمونه های آن را در مبارزه علیه ویروس کووید۱۹ شاهد  بوده ایم.


رهبر حزب کمونیست جمهوری خلق چین بر این باور است که چین امروز حاصل سخت کوشی و تلاش بی وقفه مردم این کشور است اما این کشور در تلاش است تا با همسو سازی و همگام سازی این تلاش ها با دغدغه های جهانی، همزمان با ارتقا سطح توسعه و رفاه مردم چین ، نقش پر رنگی در توسعه جهانی ایفا کرده و برای بهبود شرایط زندگی نوع بشر کمک کند.


شی جین پینگ رهبر حزب کمونیست چین بر این باور است که هیچ دو حزب سیاسی در جهان با یکدیگر مشابه نیستند و هرگز نمی توان احزاب سیاسی را مستقل از پیشینه تاریخی آنها و با فضای اجتماعی که در آن فعالیت می کنند مورد داوری قرار داد.


توسعه در سایه سیاست همزیستی مسالمت‌آمیز و یادگیری متقابل


چین هرگز در صدد الگو برداری از مدل های دیگر کشورها نبوده است و داعیه صادر کردن الگوی چینی را به جهان نداشته و ندارد. رهبران احزاب سیاسی در جهان به شکل روز افزونی به این آگاهی و درک رسیده اند که رشد و توسعه در سیاست همزیستی مسالمت آمیز و یادگیری متقابل تمدن ها، میسر است و حزب کمونیست چین که بزرگترین حزب جهان محسوب می شود همواره کوشیده است که در راستای توسعه گفتگو میان تمامی فرهنگ ها ، تعامل میان تمدن ها را تسهیل کند.


شی جین پینگ تاکید دارد که صلح آن چیزی که است افکار عمومی جهان از فضای بین المللی مطالبه می کنند. در حال حاضر تمامی احزاب جهان باید در جهت حمایت از عدالت و انصاف، دفاع از چند جانبه گرایی، ساخت جهانی با اقتصاد باز و شکل گیری نظم جهانی عادلانه و منصفانه از خود حس مسئولیت نشان دهند.


جهان شاهد تلاشهای فراوان چین برای مبارزه کووید۱۹


تحریم ها در شرایط کووید۱۹ از سوی برخی کشورها که دیگران را متهم می کنند به عنوان یک سلاح مورد استفاده قرار گرفته است در حالی که بسیاری دولت ها و احزاب جهان شاهد تلاش های فراوان حزب کمونیست جمهوری خلق چین برای مبارزه با این بیماری و کمک و تسهیل اقدامات برای مقابله با آن هستند.


در شرایط کنونی کار سختی نیست که مردم جهان تشخیص بدهند که کدام طرف صادق است، بیش از ۲۴۰حزب شاخص از ۱۱۰ کشور جهان نامه سرگشاده ای را به طور مشترک به حزب کمونیست چین در مخالفت  با سیاسی کاری با موضوع سلامت عمومی صادر کرده اند که این به اجماع سیاسی قوی در جهت همکاری های بین المللی در مبارزه با شیوع بیماری و قوام جامعه جهانی در راستای سلامتی برای همه کمک شایانی است.


حزب کمونیست چین همواره با آغوش باز از دستاورد و تلاش های دیگر فرهنگ ها استقبال می کند و در پذیرش دستاورد های دیگر ملت های چشم اندازی وسیع و ذهنی باز دارد.


ما در حزب بر اساس مشی که در سالهای اخیر آن را پیگیری کرده‌ایم در پی ایجاد و حفظ تماس های نزدیک و ارتباطات منظم و الگومند با قریب به۶۰۰ حزب سیاسی از ۱۶۸کشور از مناطق مختلف جهان بوده ایم و شبکه ای گسترده در سطوح و اشکال مختلف برای تبادلات حزب به حزب میان احزاب سیاسی جهان بر قرار کرده ایم.


دبیر کل حزب کمونیست چین تاکید دارد که این حزب به عنوان بزرگترین حزب سیاسی در جهان باید رفتاری متناسب با این جایگاه از خود نشان دهد.


در این بین حزب کمونیست چین و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به عنوان پیشران های توسعه روابط بین دو کشور و تحقق بیانیه جامع مشارکت راهبردی ایران و چین محسوب می شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=267651

ثبت نظر

-