تاثیر منفی افزایش نرخ سود بانکی بر فعالیت های سرمایه گذاری کشور

  • کد خبر : 267347
  • 21 آبان 1399 - 18:54
تاثیر منفی افزایش نرخ سود بانکی بر فعالیت های سرمایه گذاری کشور

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ – ۱۷:۱۷

حسن قالیباف

تهران(پانا) – رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد نرخ سود بانکی هر چقدر بالاتر و غیربهینه‌تر باشد، تأثیر منفی بیشتری بر فعالیت‌های سرمایه‌گذاری کشور خواهد داشت و تسهیلات و تأمین مالی را برای تولید، گران می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «حسن قالیباف» اظهار کرد: یافته‌های معتبر علمی نشان می‌دهد متغیر نرخ بهره اسمی و حقیقی، مهم‌ترین عامل نوسانات قیمت در بازارهای دارایی بوده و به طور مشخص یکی از اصلی ‌ترین عوامل بنیادی بازار سهام نیز محسوب می‌ شود، در نتیجه تعیین غیربهینه آن در دوره‌های زمانی مختلف تعادل سایر بازارها را بر هم می‌ زند و آسیب‌ هایی به بازار سرمایه کشور وارد خواهد کرد.

وی افزود: نرخ سود بانکی هر چقدر بالاتر و غیربهینه ‌تر باشد، تأثیر منفی بیشتری بر فعالیت‌های سرمایه‌ گذاری کشور خواهد داشت و تسهیلات و تأمین مالی را برای تولید گران می ‌کند. بخش‌های تولیدی که حاشیه سود پایین دارند، فعالیت‌های اقتصادی خود را کاهش و سرمایه خود را در بازار پول پارک می‌کنند.

قالیباف اصل ادامه داد: به این ترتیب، اشتغال کشور آسیب خواهد دید و در نتیجه خلق اعتبار، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی ناشی از آن، مواجهه با چالش‌های اقتصادی دیگر از جمله تشدید رکود تورمی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این نرخ ارتباط مستقیمی با نسبت قیمت به درآمد یا P/E دارد و در سایر روش‌ های قیمت‌ گذاری و ارزش‌ گذاری نیز متغیری اثرگذار است.

قالیباف اصل تصریح کرد: معقولانه آن است که در تعیین بهینه نرخ سود بدون ریسک در کشور تعامل موثری صورت پذیرد و این نرخ متناسب با مختصات اقتصادی کشور باشد تا تعادل بازار سرمایه را بر هم نزند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: لازم است رویکردها در خصوص جایگاه بازار سرمایه در کشور اصلاح شود، تجربیات گذشته کشور بازخوانی شود و تقویت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و توسعه ابعاد مختلف این بازار در اولویت برنامه ‌ها قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=267347

ثبت نظر

-