وزیر فرهنگ : شهادت حلقه اتصال مذاهب و اقوام ایران است

  • کد خبر : 265281
  • 20 آبان 1399 - 19:46
وزیر فرهنگ : شهادت حلقه اتصال مذاهب و اقوام ایران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

تهران (پانا)- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سه‌شنبه‌های تکریم، با احترام به شهدای کردستان، گفت ۲۵هزار شهید از سراسر ایران دنیوزر نثار پنج هزار شهید کُرد در این استان نشان داد که شهات حلقه اتصال مذاهب و اقوام ایرانی است.

به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه طرح سه‌شنبه‌های تکریم، پانزدهمین هفته از این طرح به صورت ارتباط زنده تصویری با حضور سید عباس صالحی و تجلیل از خانواده شهید ماموستا ارکان قدیمی از کردستان برگزار شد.

در ابتدا این ارتباط زنده تصویری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ادای احترام به خانواده شهید ترور ماموستا قدیمی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایران عزیز وحدت بین اقوام و مذاهب در تمام مناطق جغرافیایی کشور است، اگر شهادت را به عنوان عالی‌ترین فضلیت معنوی و انسانی بشناسیم در این کشور قطرات خون مذاهب مختلف در کنار هم ریخته و باهم ‌عجین شد تا ایران برای همیشه ماندگار بماند.

وی ادامه داد: وجود ۱۱هزار شهید اهل‌سنت در کنار شهیدان شیعه نشان می‌دهد که این خون‌ها چگونه به یک اقیانوس تبدیل شده است، یکی از مناطق که جلوه زیبای از همزیستی حول محور شهادت را به نمایش گذاشته کردستان است، این استان در چهل سال گذشته از زمان انقلاب و پس از آن در مبارزه با گروه‌های تروریستی و ‌تکفیری همیشه در صحنه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: کردستان در طول دفاع مقدس با ۲۰۰کیلومتر مرز مشترک با عراق همواره خط مقدم دفاع از کشور بوده و شهادت ۲۵هزار شهید از سراسر ایران در این استان در کنار نثار پنج هزار شهید کرد نشان داد که شهات حلقه اتصال مذاهب و اقوام ایرانی است.

صالحی یادآور شد: در چهل سال گذشته ایران قربانی تروریست بوده و جای جای میهن اسلامی ما رد پای خشونت‌طلبان تروریست دیده می‌شود، وجود ۱۷هزار شهید ترور اعم از زن، مرد، کودک، نوجوانان و جوانان و پیرمردان بی‌گناه از ابتدای انقلاب تا کنون که شمار زیادی از آنها در کردستان عزیز به شهادت رسیدند نشان روشنی از مظلومیت مردم ایران است.

وی با اشاره به نقش و جایگاه ماموستا قدیمی شهید ترور کردستان افزود: ماموستا ارکان قدیمی یکی از شهیدان ترور کردستان است که با مظلومیت در مقابل چشمان همسر و فرزند خود به شهادت رسیده و این یک داستان غم‌انگیزی است که هیچگاه از حافظه خانواده این شهید بیرون نمی‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این شهید آن طوری که در فضای روایت زندگی او می‌خوانیم تعلقات دینی خاصی داشته و به دین و خانواده توجه زیادی می‌کرده و اینها نمادهایی هستند که تبدیل به جوانه شده و این جوانه‌ها نهایتا به یک بوستان در هر منطقه تبدیل می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه این ارتباط زنده تصویری با ارائه گزارشی از برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم در سراسر کشور گفت: تاکنون ۴۴۰۰ جلسه برای تکریم شهدا در سراسر کشور دز طول چهارده هفته برگزار شده است. با توجه به اهتمام ویژه وزیر محترم به این‌ طرح مرحله دوم نیز باتوجه به تاکید ایشان از هفته وحدت آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در مورد تجلیل از شهید ترور ماموستا قدیمی نیز خاطرنشان کرد: استان‌ کردستان همیشه به عنوان استان مهمان‌نواز، غیور و ‌ولایت‌پذیر شناخته می‌شود. باتوجه به هفته وحدت نیز امروز میزبان یک خانواده شهید از این استان هستیم.

در ادامه این ارتباط زنده تصویری عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: این استان بیش از ۲۵۰۰ مسجد و ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح شهر و روستا وجود دارد که توانسته برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی زیادی را برگزار کند.

وی با بیان اینکه ۸۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد شهرستان‌های مریوان و سروآباد فعال است، افزود: کانون‌های مساجد خدمات تاثیرگذاری در حوزه‌های مختلف و در مناطق صفر مرزی استان ارائه می‌کنند که از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از حمایت‌های فرمانداران و روحانیت شهرستان‌های مریوان و سروآباد از برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر قدردانی و اضافه کرد: کتاب تقریب کردستان در دست تدوین است که امیدواریم با حمایت‌های وزارت متبوع و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور این خدمت شایسته را در آینده نزدیک روانه بازار نشر کنیم.

رستمی با اشاره به جشنواره خیابانی مریوان نیز خاطرنشان کرد: این جشنواره همیشه با تعداد انبوهی از مردم و با امنیت کامل در نقطه صفر مرزی برگزار شده است، البته این دوره از جشنواره باتوجه به شیوع ویروس کرونا به صورت پراکنده برگزار می‌شود تا برای کسی مشکلی پیش نیاید.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در کردستان تصریح کرد: برگزاری ویژه برنامه آیین فتوت، تجلیل از مروجان ادبیات پایداری در راستای ترویج فرهنگ و ادبیات پایداری، برگزاری عصر شعر و داستان پایداری و توزیع پنج هزار پوستر و تقویم دیواری مزین به نام و تصویر شهدای دفاع مقدس استان از جمله برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در این استان شهیدپرور بود.

ماموستا شیرزادی امام جمعه شهر مریوان نیز در ادامه این ارتباط زنده تصویری با بیان اینکه شهدا همیشه زنده هستند، اظهار کرد: مریوان شهر شهیدپرور است و همیشه از ارزش‌های انقلاب اسلامی حفاظت کرده است.

وی افزود: مریوان به سهم خود شهدای انقلاب، دفاع مقدس و ترور دارد. البته در این دوران کرونا نباید شهدای سلامت را فراموش کنیم که در جبهه‌ی دیگر تمام توان خود را گذاشته و در مریوان نیز پزشکان و ‌کادر درمانی با همه وجود در صف مقدم ایستاده‌اند.

در پایان این ارتباط زنده تصویری برادر شهید ماموستا ارکان قدیمی نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که امروز گریبان کشور را گرفته است، گفت: تمام مردم کشور در این شرایط موجود باید در کنار همدیگر و تحت زعامت رهبر معظم انقلاب تلاش کنند تا از این بحران هم سربلند بیرون بیاییم.

در خاتمه این دیدار از مادر و همسر شهید ارکان قدیمی با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

«شهید ارکان قدیمی» متولد اول فروردین ۱۳۶۲ در روستای گوشخانی بود که ۲۳ تیرماه سال ۹۷ گروه‌های تروریستی، وی را در مقابل چشمان همسر و فرزند خردسالش به شهادت رساندند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آغاز سال ۹۹, در سه‌شنبه‌های تکریم، هر بار از یکی از شهدای سراسر کشور، به طور آنلاین تقدیرمی‌کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=265281

ثبت نظر

-