تناقض در محاسبه میزان عیدی مستمری‌بگیران/ اهمیت احیای بن کارگری و بازنشستگی/ با واگذاری کارخانجات بلا نازل شد

  • کد خبر : 264872
  • 20 آبان 1399 - 15:52
تناقض در محاسبه میزان عیدی مستمری‌بگیران/ اهمیت احیای بن کارگری و بازنشستگی/ با واگذاری کارخانجات بلا نازل شد

تناقض در محاسبه میزان عیدی مستمری‌بگیران/ اهمیت احیای بن کارگری و بازنشستگی/ با واگذاری کارخانجات بلا نازل شد

احزاب و تشکل‌های کارگری استان گیلان به منظور وحدت و هماهنگی بیشتر در یک جلسه هم‌اندیشی شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گیلان، در ابتدای این جلسه حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان) هدف از برگزاری این جلسه را اقتدارگرایی در مجموعه تصمیمات کارگری و افزایش اعتماد عمومی بین کارگران عنوان نمود و افزود: اینک با حضور افراد صاحب نظر در راس احزاب و تشکیلات همسو و اصولگرا زمینه‌ی مناسبی جهت رسیدن به یک تصمیم مشترک و حل و فصل مشکلات کارگران و بازنشستگان به ویژه در حوزه‌های امنیت شغلی و معیشت، فراهم شده است. 


وی افزود: حضور آقایان علی نوری (دبیرکل جامعه اسلامی کارگران گیلان) و مسعود برادران نصیری (دبیر حزب اسلامی رفاه کارگران استان گیلان) در هم‌اندیشی امروز، زمینه مساعدی را برای رسیدن به اهدف مشترک فراهم می‌کند. 


در ادامه ابراهیم یوسف زاده (رئیس کانون بازنشستگان شهرستان رشت) ضمن استقبال از این روند به مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله وضعیت بد معیشتی آنان اشاره کرد. 


غلامرضا خوالگر (ریاست کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان) هم ضمن تشکر از حسن ایزدی به دلیل اهتمام در برگزاری این هم‌اندیشی، از نوری و برادران نصیری به دلیل حضور در این هم اندیشی قدردانی کرد و به مشکلات کارگران و بازنشستگان و تشکیل شوراهای اسلامی کار اشاره کرد. 


در ادامه محمدپور کریم (نماینده مجمع تعاونی‌های مصرف کارگران گیلان) در خصوص تعاونی‌ها و اینکه اگر بن کارگران و بازنشستگان دوباره احیا شود، کمک شایانی به کارگران خواهد شد صحبت کرد. 


در ادامه قاسم حسینی (نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی) به‌ عدم اختصاص سهمیه بیمه برای کارگران اشاره کرد. 


حسن رجیون (دبیر حزب اسلامی کار و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) به بحث هدفگذاری این جلسه و پیگیری آن جهت رسیدن به نتیجه مطلوب اشاره کرد و افزود: ما باید دغدغه کارگران و بازنشستگان را داشته باشیم. در بحث امنیت شغلی کارگران و معیشت این قشر و بازنشستگان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. 


در ادامه نوری (دبیرکل جامعه اسلامی کارگران گیلان) با ذکر داستانی از اسکندر مقدونی در باب استراتژی پیروزی بر یک کشور اشاره کرد و افزود: کارهای بزرگ را باید به آدم‌های بزرگ‌ سپرد و اگر عکس این کار انجام شود، نه تنها قانون کار، بلکه قوانین دیگر نیز اجرا نمی‌شوند. 


وی افزود: به استناد قانون مصوب ۱۳۳۷ جلوگیری از تعطیلی صنایع این امر پیگیری شده ولی از طریق واگذاری کارخانجات به بخش خصوصی اینهمه بلا برما نازل شد؛ به طوری که هر شرکتی که واگذار شد را به مرز نابودی کشاندند. 


نوری ادامه داد: متاسفانه در بخش کارگری قانون کار اجرا نمی‌گردد، برگشت به قراردادهای قبلی چاره ساز حل مشکلات کارگران است، پرداخت‌ها باید قانونی باشد. 


وی افزود: بازنشستگان تامین اجتماعی در بحث افزایش مستمری، کارگر محسوب می‌شوند، اما عیدی آن‌ها را بر مبنای عیدی کارمندان دولت محاسبه می‌کنند که این یک تناقص بزرگ‌است. متاسفانه در بحث تامین اجتماعی نظارت کافی وجود ندارد. 


در ادامه برادران نصیری (دبیر حزب اسلامی رفاه کارگران) ضمن ابراز خرسندی از اینکه در جمع تشکل‌های کارگری حضور دارد، گفت: خانه کارگر و تمام افرادی که در این مجموعه هستند زندگی خود را برای کارگران گذاشته‌اند. 


وی افزود: همه ما باید متحد و کنارهم باشیم و در مورد خواسته‌های کارگران مطالبه‌گر باشیم. امتیاز تامین اجتماعی تنها پرداخت مستمری نیست؛ بلکه باید حمایت از کارگران و بازنشستگان باشد، که در جلساتی که با استاندار برگزار کردیم، حرف و خواسته همه ما یکی بود و جز مطالبات کارگری چیز دیگری هدف و خواسته ما نبود. قانون بد اگر خوب اجرا شود از بی‌قانونی خیلی بهتر است، اگر کارگاه‌های زیر ده نفر همان طور که در قانون کار گفته شده است زیر چتر حمایتی دولت قرار بگیرند، می‌تواند نسبت به استیفای حقوق کارگران امیدوار شد. همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا مطالبات کارگران را دسته‌بندی کنیم و به گوش مسئولان برسانیم و یا از طریق رسانه‌ها موضوع را پیگیری کنیم و به سرانجام برسانیم. 


در پایان جلسه و با موافقت حاضران مقرر شد این جلسات بصورت ماهانه و دومین پنج شنبه هرماه برگزار و همچنین نام مناسبی برای آن انتخاب شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=264872

ثبت نظر

-