چرا ترامپ وزیر دفاعش را بنیوزر کرد؟

  • کد خبر : 264739
  • 20 آبان 1399 - 14:19
چرا ترامپ وزیر دفاعش را بنیوزر کرد؟
به گزارش نیوز،

 مارک اسپر، وزیر دفاع بنیوزرشده آمریکا ، ساعاتی پیش بعد از ۱۴ ماه سکانداری پنتاگون، با یک توئیت، “آخرین اخراجی دولت ترامپ ” نام گرفت.

اختلاف اسپر و ترامپ بویژه در چند ماه گذشته آنچنان علنی و عمیق شده بود که کمتر کسی پس از خواندن توئیت ترامپ از اخراج او متعجب شد.

اولین اختلاف جدی او با ترامپ در ژانویه ۲۰۲۰ بر سر ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی شکل گرفت. ترامپ مدعی بود که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به چهار سفارتخانه آمریکا بود، اما اسپر معتقد بود شواهد کافی برای اثبات “آنی بودن این تهدید” وجود ندارد.

اصرار ترامپ برای تعجیل در خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، آلمان و کره جنوبی دومین عاملی بود که روابط او با وزیر دفاعش را شکرآب کرد. مخالفت اسپر با این موضوع تا آنجا پیش رفت که ترامپ برای اولین بار به فکر بنیوزری او افتاد.

اسپر همچنین با ترامپ بر سر نمایش نام‌ها و نماد‌های دوران برده‌داری در مراکز نظامی اختلاف‌نظر داشت تا آنجا که بر خلاف خواستِ ترامپ از تغییر نام ده پایگاه نظامی که نام ژنرال‌های حامی برده‌داری در دوران جنگ داخلی آمریکا برروی آن‌ها نهاده شده، اعلام حمایت کرد.

تنش میان ترامپ و اسپر، اما زمانی به نقطه اوج خود رسید که اسپر علناً با دستور ترامپ برای استقرار نیرو‌های ارتش در خیابان‌های واشنگتن و سایر شهر‌های آمریکا برای سرکوب معترضان به قتل جورج فلوید مخالفت کرد.

مجموع این عوامل و اختلاف‌نظر‌ها باعث شد که رسانه‌های آمریکایی با استناد به اطلاعاتی که از داخل کاخ سفید به دست آورده بودند، گمانه‌زنی کنند که ترامپ چه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود و چه ببازد، اسپر را پس از انتخابات بنیوزر خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=264739

ثبت نظر

-