شفیع پور: گسترش سواد از رسالت های انسانی اداره سواد آموزی است

  • کد خبر : 262822
  • 19 آبان 1399 - 16:02
شفیع پور: گسترش سواد از رسالت های انسانی  اداره سواد آموزی است

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ – ۲۱:۴۴

آموزش و پرورش منطقه 17

تهران(پانا)- جلسه بررسی و تبین اهداف سواد آموزی منطقه ۱۷ با حضورمیررضا شفیع پور، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و هیئت همراه و همچنین با حضور مهدی نیکبخت، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۷ و اعضای شورای معاونین منطقه در محل سالن شهیدان کربلایی آموزش و پرورش منطقه ۱۷ برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهدی نیکبخت، به ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد اداره سواد آموزی آموزش و پرورش منطقه ۱۷، در سال تحصیلی گذشته پرداخت و برنامه‌های سال جاری را به صورت مختصر تبیین کرد.
مهدی نیکبخت ضمن اشاره به اهمیت سواد و سواد آموزی گفت: اهمیت مبارزه با بی سوادی بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش تمام کشورهای جهان و به خصوص جوامع در حال توسعه از دیرباز به اهمیّت این امر پی برده اند.
وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره)؛ مبنی بر اینکه «از جمله حوایج اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست، آموزش برای همگان است.»،گفت: سواد آموزی دارای اهداف ارزشمند است که در کوتاه مدت می تواند با آموزش همگانی خواندن و نوشتن به عنوان فریضه ای الهی از آحاد مردم جامعه محرومیت زدایی کند و در بلندمدت سبب ارتقای سطح فرهنگ آگاهی و دانش جامعه در زمینه های گوناگون گردد و به استقلال فرهنگی و علمی کشور بیانجامد.
میررضا شفیع پور، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تاریخچه فرآیند خط‌نویسی و آشنایی بشر با نگارش و سواد و نهضت چاپ به بیان اهمیت سوادآموزی و آموزش مهارتهای نوین در عصر جدید پرداخت.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت علم در تاریخچه نظام سلطه جهانی افزود: قدرتهای جهانی در ایام گذشته با استفاده از بیسوادی و جهل کشورهای کم بهره توانستند بر آنها مسلط شوند، اما زمانی که در این کشورها، سطح آگاهی عموم مردم جامعه ارتقاء یافت روند تسلط و استثمار نیر کاهش پیدا کرد.
شفیع پور در ادامه افزود: بررسی روند تاریخی گسترش سوادآموزی در ایران نشان می‌دهد رشد علم و دانش با آموزش سواد و سوادآموزی صورت گرفته است و کشور عزیزمان ایران زمانی پیشرفت کرد که سواد با فرهنگ بومی ایران آمیخته شد. انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز بنوعی باز برکات امر سواد آموزی و ارتقای سطح آگاهی عموم مردم جامعه است.
شفیع پور، با اشاره به اهمیت سواد در نظر امام خمینی رحمه الله علیه افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی رشد عظیم سوادآموزی و توجه ویژه آموزش و پرورش بود، به طوری که در روزگاری نه چندان دور، در دهه اخیر ۱۰ میلیون دانش آموز از برکات سواد بهره مند شدند و روند رشد بی سوادی کاملا مختل شد.
معاون نهضت سواد آموزی اداره کل شهر تهران در ادامه افزود: خدا را شاکر هستیم که می‌توانیم به رسالت انسانی خود عمل کرده و در راستای گسترش سواد و سواد آموزی در اقصی نقاط کشور تلاش کنیم.
شفیع پور گفت: به منظور ریشه کن کردن بی سوادی از مدیران مدارس می‌خواهیم که با شناسایی اولیای بی‌سواد و کم‌سواد و تشویق ایشان به شرکت در کلاسهای سواد آموزی به رسالت انسانی و اجتماعی خود عمل کرده و با شناسایی این اقشار از نظر مالی در مضیقه هستند و هدایت ایشان به سمت آموزش و پرورش و اداره سوادآموزی آن ها را از خدمات رایگان این اداره بهره مند سازند و با شرکت در کلاسهای توانمندسازی و مهارت محور این اداره برای زندگی اجتماعی نوین آماده شوند.
در انتها شفیعی پور با اشاره به شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار افزود: یکی از وظایف اداره نهضت سواد آموزی شناسایی این عزیزان می باشد تا با حمایت از آنها بتواند در رشد سطح آگاهی آنها موثر است.
در انتهای جلسه اعضای حاضر نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوع جلسه بیان کرده و بر همکاری خود با رسالت مهم این اداره در حوزه های مختلف تاکید کردند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=262822

ثبت نظر

-