نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در مدرسه با اجرای بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی

  • کد خبر : 262257
  • 19 آبان 1399 - 9:39
نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در مدرسه با اجرای بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی
همایش مدیران 400 مدرسه الگوی شهر تهران

تهران (پانا) – مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین با اشاره به تبیین بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی بیان کرد سپردن مسئولیت به دانش‌آموزان در مدرسه در حقیقت میدان عملی برای تربیت شدن آنها است بنابراین باید در مدرسه کوشش کرد تا از موقعیت‌هایی که در مدرسه وجود دارد در همه زوایای مختلف استفاده شود.

رضا مددی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی گفت: «در برنامه‌ها و سیاست‌های سال ۹۹ وزارت آموزش و پرورش، بسته‌های تحولی یک نوع اولویت‌هایی است که در هر حوزه دیده شده است. یکی از این بسته‌های اجرایی با رویکرد تحولی مربوط به حوزه پرورشی در بخش سازمان دانش‌آموزی است که تحت عنوان هر دانش‌آموز یک مسئولیت بیان شده است.»

وی با اشاره به اینکه اساساً مدرسه برای تربیت دانش‌آموزان تشکیل شده و ماموریت مدرسه محقق کردن امر تربیت است گفت: «بنابراین تمام تلاش‌هایی که در مدرسه انجام می‌شود چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی باید متمرکز بر دانش‌آموز باشد تا بتواند به تربیت دانش‌آموزان کمک کند و آنها را در معرض فعالیت‌هایی که قرار بوده در طی آن بچه‌ها تجارب جدیدی را به دست بیاورند و مهارت‌های لازم را کسب کنند، قرار دهد.»

در سند تحول هر دانش‌آموز در جریان تربیت باید نقش آفرینی کند

مددی افزود: «با ادبیات سند تحول بنیادین دانش‌آموز یعنی فردی که در تربیت خود نقش مهمی دارد؛ در سند تحول هر دانش‌آموز در جریان تربیت باید نقش آفرینی کند و در تربیت خود باید حضور فعال داشته باشد. اساساً تربیت دانش‌آموز بدون خواست، حضور و به کارگیری اراده او امکان پذیر نیست. در تعریف تربیت در سند تحول گفته شده تربیت یک امر تعاملی است یعنی مربی زمینه‌سازی می‌کند تا متربی با اختیار، آگاهی و اراده خود زمینه‌های لازم را برای کسب شایستگی‌ها پیدا کند و این متربی است که با زمینه‌سازی که مربی برایش انجام می‌دهد، با اراده خود مسیر را طی خواهد کرد لذا ادبیات این سند برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه و نقش‌آفرینی مربی برای دانش‌آموز بسیار حائز اهمیت است.»

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد: «هر انسانی دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است به خصوص اینکه صاحب اختیار است و تربیت برای او تحمیل کردنی نیست. مدارس برای تربیت دانش‌آموزان تشکیل شده و ماموریت مدرسه ایجاد زمینه تربیت برای دانش‌آموزان است؛ این سوال مطرح است که باید در مدرسه چه فعالیت‌ و برنامه‌ریزی‌هایی را با چه رویکردی انجام دهیم و به چه میزان زمینه حضور فعال و اثر بخش دانش‌آموزان را فراهم کنیم تا بتوانیم پیام‌های تربیتی خود را بهتر منتقل کنیم.»

وی با بیان اینکه یکی از اشکالات موجود در مدارس کشور این است که در صحنه عمل به دانش‌آموزان میدان داده نمی‌شود و به نوعی متربی منفعل است گفت: «بر اساس سند تحول بنیادین باید به سمتی حرکت کنیم که متربی فعال، خلاق و اثر گذار باشد؛ هدف اصلی مدرسه فراهم کردن فرصت‌ها برای کسب تجارب تربیتی مناسب برای دانش‌‌آموزان باشد.»

فعالیت‌ها را اصلاح کنیم که همه دانش‌آموزان در مدرسه دیده شوند

به گفته مددی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای مدرسه و انجام فعالیت‌ها و اقدامات باید با مشارکت فعال و حضور گسترده دانش‌آموزان در همه صحنه‌ها اتفاق بیفتد. از این جهت در مدارس بخشی از فعالیت‌های گروهی خارج از کلاس درس نقش تعیین‌کننده‌ای در تربیت بچه‌ها دارد. در مدارس کشور عده خاصی در مدرسه نقش‌آفرینی می‌کنند و به نوعی بخش زیادی از دانش‌آموزان در مدرسه نقش آفرین نیستند که باید نگاهمان را به مدرسه تغییر دهیم و به نحوی فعالیت‌ها را اصلاح کنیم که همه دانش‌آموزان در مدرسه دیده شوند.»

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین اضافه کرد که سپردن مسئولیت به دانش‌آموزان در مدرسه در حقیقت میدان عملی برای تربیت شدن آنها است بنابراین باید ما در مدرسه کوشش کنیم از موقعیت‌هایی که در مدرسه وجود دارد در همه زوایای مختلف استفاده کنیم. این کاری که به عنوان بسته اجرایی با رویکرد تحولی هر دانش‌آموز یک مسئولیت در حال پیگیری و اجراست، یعنی اینکه تمام مسئولیت‌ها و وظایف مدرسه را بین دانش‌آموزان تقسیم کنیم و این طور نباشد که دانش‌آموزی در مسئولیت نقش داشته باشد و جمعی از دانش‌آموزان هیچ نقشی نداشته باشند.

اجرا شدن بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی به فرهنگ سازی «نقش دادن به دانش‌آموز در مدرسه» کمک می‌کند

وی افزود: «بنابراین فرصت را برای همه در مدرسه برای ایفای نقش و مسئولیت پذیری فراهم کنیم چراکه این موضوع یک امر ارزشمندی است بنابراین این بسته اگر به درستی اجرا شود و همکاری لازم صورت بگیرد می‌تواند این موضوع را به درستی تبیین کند. امیدوارم این رویکرد به همه میدان دادن برای کسب تجربه تحقق یابد تا بتوانیم به همه فرصت دهیم خودشان را عرضه کنند و قابلیت‌های خود را در صحنه عمل نشان دهند اگر این نگاه عملیاتی شود و به عنوان یک فرهنگ در مدرسه به حساب آید، تحول در مدارس صورت خواهد گرفت. اجرا شدن بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی می‌تواند به این فرهنگ سازی کمک کند.»

مددی در ادامه گفت: «امیدوارم با تلاش مسئولان سازمان دانش‌آموزی و معاونت پرورشی این کار با رویکرد کیفی و تاثیرگذار دنبال و زمینه‌های لازم در مدارس فراهم شود که بچه‌ها با عضویت در فعالیت‌های گروهی و به فراخور توانایی‌هایشان در مدرسه نقش آفرین باشند. این اقدام که اقدامی با رویکرد تحولی است می‌تواند به یک گفتمان تبدیل شود.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=262257

ثبت نظر

-