دولت توان پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی را دارد اما زیر بار نمی‌رود/ دولت همچنان خلاف قانون عمل می‌کند

  • کد خبر : 262155
  • 19 آبان 1399 - 8:41
دولت توان پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی را دارد اما زیر بار نمی‌رود/ دولت همچنان خلاف قانون عمل می‌کند

دولت توان پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی را دارد اما زیر بار نمی‌رود/ دولت همچنان خلاف قانون عمل می‌کند

علی بابایی کارنامی در ارتباط با بدهی دولت به سازمان گفت: دولت خلاف قانون عمل می‌کند و تامین اجتماعی را نادیده می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دولت بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است ولی علی بابایی (رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم) معتقد است بدهکاری دولت به تامین اجتماعی مدام در حال تغییر است و نمی‌توان مبلغ دقیقی برای این بدهکاری تعریف کرد.


نماینده مردم ساری درباره توانایی دولت در پرداخت بدهکاری خود به تامین اجتماعی گفت: دولت به هیچ وجه به اصل و اساس تامین اجتماعی و بیمه اعتقاد ندارد.


در قانون بودجه ۹۹، دولت موظف به پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی شده است ولی تا امروز که بیش از هفت ماه از سال گذشته، تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ را پرداخت کرده که این اعتبار قرار است صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شود.


نماینده مردم ساری درباره بدهکاری دولت به تامین اجتماعی توضیح داد: رویه دولت در برابر تامین اجتماعی خوب نیست، این روش تنها برای این دولت نیست و در دولت‌های قبلی نیز وجود داشته است.


بابایی با تاکید بر بدهکاری دولت به تامین اجتماعی گفت: دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و تکلیف این مبلغ باید هرچه زودتر مشخص شود. مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون اجتماعی با وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی و بازوهای اجرایی دولت در عرصه‌های مختلف جلساتی داشت تا دولت را متقاعد کند که در تیرماه، ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان بپردازد از این اعتبار، ۱۶ هزار میلیارد تومان را برای طرح همسان‌سازی  مصرف کرده‌اند که این تخصیص نیز به دلیل فشارهایی است که مجلس شورای اسلامی وارد کرده است.


نماینده مردم ساری توضیح داد: دولت انگیزه زیادی برای پرداخت بدهی‌های خود به تامین اجتماعی ندارد به همین دلیل از دولت می‌خواهیم به تامین اجتماعی توجه کند و شرایط پرداخت را فراهم کند. شرایط  تامین اجتماعی و جایگاه این نهاد در کشور، برای ما حیاتی و مهم است.


این نماینده مجلس درباره  میزان دقیق بدهکاری دولت به تامین اجتماعی گفت: بدهکاری دولت به تامین اجتماعی ماهانه تغییر می‌کند. دلیل این تغییر، تعهداتی مثل بیمه‌های یارانه‌ای و قالیبافان است. در مورد این گروه‌های خاص، دولت فقط به تامین اجتماعی تکلیف می‌کند و قول می‌دهد که این مبلغ را پرداخت می‌کنم اما به هیچ‌وجه به قول‌های خود پایبند نیست و ریالی بابت این گروه‌ها نمی‌پردازد. به همین دلیل رقم بدهی ثابت نیست و ماهانه تغییر می‌کند.  


وی افزود: هیچ وقت نمی‌توانیم مبلغ دقیق را اعلام کنیم اما چیزی که مسلم است دولت بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است.


بابایی درباره طرح بیمه دانش‌آموزان که دولت باید بودجه قابل توجهی را به آن اختصاص دهد و در مقابله شبهاتی که در عدم توانایی دولت در پرداخت بدهکاری خود به تامین اجتماعی مطرح می‌شود، گفت: این دو موضوع منافاتی با یکدیگر ندارند. همه اقشار و اصناف باید بیمه شوند و این موضوع نیاز به قانون دارد. پس از دستور رهبری به روسای سه قوه، دولت و مجلس و ستاد ملی کرونا، شرایط باید به سمتی برود تا امکان استفاده از بیمه بیکاری و بیمه‌های تکلیفی حامی دانش‌آموزان و جوانان جویای کار فراهم شود. با تمامی این تفاسیر بیش از  ۱۵ میلیون نفر در کشور بیمه نیستند.


رییس فراکسیون کارگری مجلس درباره توانایی دولت در پرداخت بدهکاری خود گفت: دولت با واگذاری شرکت‌ها می‌تواند بدهکاری خود را پرداخت کند.


او درباره امتناع دولت از پرداخت بدهکاری با وجود توانایی در پرداخت گفت: دولت اعتقادی به این موضوع ندارد. نگاه دولت به سازمان تامین اجتماعی سیاسی و فردگراست و نگاه سیستمی ندارد. واقعیت این است که  دولت به اصل و اساس تامین اجتماعی و بیمه اعتقادِ چندانی ندارد!

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=262155

ثبت نظر

-