حسینی: بحران کرونا می‌تواند جهان و جامعه ایران را به یک فرایند ابرتوسعه ای سوق دهد

  • کد خبر : 261826
  • 19 آبان 1399 - 4:45
حسینی: بحران کرونا می‌تواند جهان و جامعه ایران را به یک فرایند ابرتوسعه ای سوق دهد
آیین افتتاحیه پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان

تهران (پانا) – اعضای شورای معاونان وزیر آموزش و پرورش در برنامه «گفتگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری» که با حضور دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌ و پرورش و حوزه‌های مشترک همکاری پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست ضمن خوش آمد گویی و تقدیر از دکتر نمکی به ۱۰ قلمرو همکاری وزارت بهداشت با سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و اظهار کرد: حضور وزیر محترم بهداشت فرصتی فراهم ساخته تا از زحمات تمامی کادر بهداشت و سلامت که پای در جبهه جنگ مقابله با کرونا نهاده اند و به درستی جهادگر و مدافع سلامت نامیده می شوند تقدیر و تشکر کنیم.

حسینی با بیان اینکه تمدن های بزرگ و تحولات عظیم در زندگی بشری از دل سختی ها و بحران ها زائیده شده و رویش نموده اند افزود: در عرصه سیاسی، اقتصادی و طبیعی معمولا هر ۱۰ سال، نظام ها با یک بحران مواجه می شوند و در عرصه سلامت نیز جای سوال است که آیا چنین قائده ای حاکم است یا خیر و زمان آن به چه میزانی است.

وی گفت: بلاشک کرونا بحرانی است که بیشترین آثار مخرب خود را در حوزه سلامت نمایان ساخت اما همه می دانیم هیچ حوزه ای از زندگی بشر نیست که تحت تاثیر آن قرار نگرفته باشد لذا کرونا را می توان یک بحران فراگیر و یک ابر چالش بشری قرن ۲۱ نامید.

معاون وزیر با بیان اینکه این بحران می تواند جهان و جامعه ایران را به یک فرایند ابر توسعه ای و ابر تحولی سوق دهد اظهار کرد: کرونا در جامعه جهانی و بویژه کشور ما باعث شد مردم بیشتر به سمت سلامت، جامعه پذیر شوند و سبک زندگی که بیش از ۸۰ درصد در سلامت نقش آفرینی می کند دارای تغییرات اساسی شود.

وی افزود: این فرصت موجب شد منزلت جامعه پزشکی، کادر درمان و مدیریت سلامت ارتقا یابد و در مجموع فرصتی فراهم ساخت که جامعه به سمت تغییرات اساسی که در شرایط عادی یا محقق نمی شود و یا به سختی و کندی محقق می گردد شتاب یابد.

حسینی با تاکید بر اینکه این بحران در آموزش و پرورش نیز موجب تحول شد اظهار کرد: استفاده جدی تر از فناوری های نوین در حوزه آموزش و پرورش، پذیرش محوریت مدرسه در امر تعلیم وتربیت و واگذاری اختیار بیشتر به آن، افزایش مشارکت خانواده در نظام تعلیم و تربیت، افزایش عدالت آموزشی، افزایش نظارت عمومی بر امر تعلیم و تربیت و نگاه بیشتر جامعه به نقش کلیدی معلم از جمله فرصت های کرونا برای آموزش و پرورش است.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از فرصت های طلایی در امر حاکمیت که چالش کرونا در جامعه ایجاد کرده است، فرصت همگرایی بیشتر اجزاء حاکمیت و دولت در همکاری ها و مشارکت بین بخشی و درون بخشی است اظهار کرد: وزارت بهداشت و درمان از این منظر دارای بیشترین سطح تعامل و مشارکت با وزارت آموزش و پرورش است زیرا هم از حیث موضوع که به حوزه بهداشت و سلامت مربوط می شود، هم از حیث ساختار که آموزش و پرورش دارای معاونت سلامت، شورای سلامت در تمامی استان ها و مربیان بهداشت در مدارس است و هم از حیث اقداماتی چون طرح های آهن یاری، اصلاح ساختار قامتی، بهداشت دهان و دندان، پایگاه های تغذیه سالم، سفیران سلامت و مراقبین سلامت درمدارس بیشترین تعامل بین دو وزاتخانه برقرار است.

وی گفت: همکاری ساختاری این دو وزارتخانه هم میتواند کیفیت و گسترش یابد و هم الگویی برای همکاری سایر وزارتخانه ها و سازمان ها با آموزش و پرورش باشد.

وی تصریح کرد: طرح همکاری مشترک دستگاه ها با آموزش و پرورش تحت عنوان صد دبیرخانه صد مدرسه، بخوبی در این دو وزارتخانه در قالب مدارس مراقب سلامت در حال اجرا است.

معاون وزیر در ادامه گفت: در این دو وزارتخانه ظرفیت همکاری و مشارکت هم از حیث ساختاری، هم از حیث طرح هایی نظیر آهن یاری، نماد، بهداشت دهان و دندان، کنترل وزن و چاقی و هم از حیث نیروی انسانی مانند مربیان بهداشت وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش کودکان استثنایی نیز همکاری های متعددی وجود دارد که می تواند گسترش یابد اظهار کرد: امروزه در بحث معلولیت ها ، مداخلات بهنگام طلایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا معلولیت ها اولا رشد نیابد و از معلولیت های پنهان به معلولیت های آشکار تبدیل نشود و ثانیا در بسیاری از موارد این معلولیت ها از بین برود و اولین گام شناسایی به موقع است.

وی گفت: این اتفاق از طریق وزارت بهداشت و درمان در اولین گام در بدو تولد در بیمارستان ها، در دومین گام در پایگاه های سلامت و مراکز جامع اختلالات تکاملی، در سومین گام در سازمان بهزیستی و در چهارمین گام در آموزش و پرورش از طریق برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به انجام می رسد.

حسینی افزود: با توجه به شناسایی توسط دستگاه های مختلف این داده ها بین این دستگاه ها مبادله نمی شود و برقراری ارتباط بین پایگاه داده های وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش در جهت مداخلات بهنگام طلایی، یک اقدام ضروری است.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه ایجاد پایگاه های خدمات جامع توان بخشی از ضروریات است اظهار کرد: از این پایگاه ها جهت ثبت کودکان با نیازهای ویژه که دارای اختلالات تکاملی هستند میتوان استفاده کرد تا پس از تشخیص توسط مراکز اختلالات تکاملی و کلینیک های توانبخشی، تحت پوشش خدمات آموزشی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار گیرند.

وی افزود: در این خصوص داشتن یک نظام ریجستری در خصوص ثبت اطلاعات اختلالات تکاملی ضروری است و در صورت وجود چنین سامانه ای در اختیار قرار دادن اطلاعات آن بسیار مهم است.

حسینی در ادامه به بیان یکی دیگر از محورهای همکاری مشترک پرداخت و گفت: همکاری جهت طرح جامع مدیریت اختلال طیف اتیسم یکی دیگر از محورهای همکاری است که همکاری سه جانبه وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی را می طلبد.

معاون وزیر ارائه خدمات توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه را یکی دیگر از محورهای همکاری برشمرد و اظهار کرد: همکاری بین دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه بهزیستی در خصوص تربیت نیروهای توانبخشی و جذب آنها در آموزش و پرورش، امکان استفاده بیشتر از نیروهای طرحی توانبخشی و نیز کارورزی دانشجویان این حوزه در آموزش و پرورش کودکان استثنایی و استفاده دانش آموزان استثنایی از خدمات کلینیکی و توانبخشی دانشگاه ها و مراکز علمی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی از جمله محورهای همکاری در حوزه توانبخشی است.

حسینی در ادامه گفت: با توجه به شرایط خاص دانش آموزان استثنایی و ابتلا به بیماری های زمینه ای نظیر بیماری های قلبی، تنفسی، نقص سیستم ایمنی، نیاز به انجام واکیسناسیون آنفولانزا در این کودکان جهت پیشگیری ضروری است و در نظر گرفتن سهمیه واکسن آنفولانزا برای دانش آموزان استثنایی پرخطر مورد انتظار است.

وی افزود: همجنین در ستاد ملی کرونا در صورت امکان مصوبات لازم جهت تامین اعتبار مواد ضد عفونی کننده و ملزومات بهداشتی برای مدارس و دانش آموزان استثنایی لحاظ گردد و در بخش توانبخشی خدمات حضوری برای این دانش آموزان نیز ارائه شود.

معاون وزیر خواستار همکاری حداکثری وزارت بهداشتی با پایگاه های سنجش جهت رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی شد و افزود: با توجه به شرایط خاص دانش آموزان استثنایی از وزارت بهداشت تقاضا داریم امکان انجام فرایند معاینات دوره ای دانش آموزان استثنایی فراهم شود و خدمات دندانپزشکی این دانش آموزان نیز در اولویت قرار گیرد.

حسینی در پایان گفت: از وزارت بهداشت تقاضا داریم امکان استفاده بهینه دانش آموزان استثنایی از خدمات ارائه شده در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت در هنگام بستری و ترخیص را فراهم کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=261826

ثبت نظر

-