اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت مصرف برق به بخش غیر مولد خانگی

  • کد خبر : 261550
  • 19 آبان 1399 - 0:26
اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت مصرف برق به بخش غیر مولد خانگی
مصرف برق

تهران ( پانا) – مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین شرکت توانیر گفت سال آینده تعرفه پیک بحرانی برای مشترکان بزرگی که در برنامه های مدیریت مصرف همکاری نکنند، اعمال خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) “هادی مدقق” افزود:سال آینده و با اخذ مصوبه دولت در خصوص تعرفه پیک بحرانی (CPP)، سازوکار اجرایی این تعرفه به ظرفیت هزارمگاوات برای مشترکان دیماندی شرکتهای برق منطقه ای و توزیع برق که با برنامه های مدیریت بار همکاری نمی کنند، محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال حدود ۲۸۰ هزار مشترک دیماندی با برنامه های مدیریت بار همکاری داشتند و در همین حدود هم مشترکان دیماندی وجود دارند که با توجه به اختیاری بودن همکاری با برنامه مدیریت بار، از امضای تفاهم نامه خودداری می کنند و تعرفه پیک بحرانی می تواند اقبال این دسته از مشترکان را به همکاری در ساعت پیک و دریافت پاداش همکاری، افزایش دهد.

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فن آوریهای نوین شرکت توانیر گفت: درحالیکه امسال کمتر از ۳ هزار مگاوات به ظرفیت بخش تولید افزوده شد، پنج هزار ۶۶۰ مگاوات از پیک را از طریق برنامه های مدیریت مصرف جبران کردیم و قادر هستیم با مقدار ۱۰ درصد از آنچه به بخش تولید در منابع و ساختار اختصاص داده می شود ، تابستان ۱۴۰۰ را به راحتی پشت سر گذاشته شود.

مدقق در باره ظرفیتهای جدید مدیریت مصرف برق در تابستان ۱۴۰۰ از ظرفیت مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری کوچک و همچنین ظرفیت توسعه برنامه های پاسخگویی بار در بخش مشترکان دیماندی و مصارف سنگین خبر داد که تحقق آن نیازمند توجه و حمایت از جایگاه مدیریت مصرف و بهره وری انرژی در صنعت برق است.

وی افزود: باید مدیریت مصرف و بهره وری انرژی از مظلومیت خارج شود و علاوه بر تخصیص منابع ، ساختارآن در بخش برق اعم از شرکت توانیر و شرکتهای زیرمجموعه تقویت شود.

روند توسعه برنامه های مدیریت بار و مصرف انرژی
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فن آوریهای نوین شرکت توانیر با اشاره به سابقه برنامه های مدیریت مصرف در صنعت برق از سال ۱۳۸۰، علت اصلی خاموشی های سال ۸۷ را کمبود تولید نیروگاههای برقابی، عدم بهره گیری از ظرفیت بالای برنامه های مدیریت مصرف در بخشهای کشاورزی، صنعت و تجاری و فقدان سیستم اندازه گیری هوشمند دانست.
وی افزود: نیمه دوم ۸۷ طرح فهام (هوشمند سازی کنتورهای برق) و استفاده از ظرفیت برنامه های پاسخگویی بار و مدیریت مصرف پیشنهاد شدکه با استقبال وزیر وقت نیرو همراه شد و تا سال ۹۵ زیرساختها اعم از دستورالعملها و سخت افزارهای مورد نیاز شامل کنتورهای هوشمند و پایش مشترکان، فراهم شد.

مدقق با اشاره به خشکسالی سال ۹۷ و تکرار کمبودهای بخش تولید، از آغاز نصب و توسعه استفاده از کنتورهای هوشمند در این سال خبر داد که به شکل گیری برنامه های ۰۹۸ و ۰۹۹ انجامید و سال ۹۸ با حدود ۴ هزارمگاوات مدیریت مصرف ،بدون خاموشی طی شد.
وی گفت: پیش بینی شد که ۶هزار مگاوات برنامه های مدیریت مصرف برای تابستان ۹۹ محقق شود که پنج هزار و ۶۶۰ مگاوات از نیاز شبکه بدین ترتیب فراهم شد و یک هزارو۲۰۰ مگاوات آن از محل تعرفه پیک بحرانی (CPP) برنامه ریزی شده بود و به دلیل ابلاغ نشدن به موقع، محقق نشد و با این وجود تابستان ۹۹ نیز بدون اعمال خاموشی پشت سر گذاشته شد.
مدقق استفاده از ظرفیت شرکتهای استارتاپی و تجمیع کنندگان برای کاهش هزار مگاوات از مصرف بخشهای خانگی و تجاری کوچک در تابستان ۹۹ را از برنامه های جدید عنوان کرد که با وجودزمان کمی که برای شکل گیری شرکتهای استارت آپی و پیاده سازی ایده های نو در قالب تجمیع کننده ها بود ولی این طرح نتایج قابل توجه و امیدوار کننده ای داشت.

وی گفت:همچنین استفاده از اینترنت اشیاء و فن آوریهای نوین نیز در سالجاری پیش بینی شد که به عنوان پایلوت در ۳ شرکت توزیع برق به اجرا درآمد.

ظرفیتهای جدید برنامه های مدیریت مصرف در سال ۱۴۰۰

مدقق نیمی از بار مصرفی شبکه را به ۳۵ میلیون مشترک خانگی و تجاری کوچک مربوط دانست که تاکنون به ظرفیت این بخش از مصرف در برنامه های پیکسایی کمتر توجه شده است.

وی ظرفیت بالقوه این بخش را معادل بخش مشترکان دیماندی دانست که در وضعیت فعلی بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰مگاوات است و تاکید کرد: در صورت بهره گیری از ظرفیت بخش خانگی و ظرفیتهای جدید مشترکان دیماندی ،سرجمع توان برنامه های مدیریت مصرف و پاسخگویی بار صنعت برق دربلند مدت می تواند به دو برابر میزان فعلی ارتقاء یابد.

این مقام مسوول افزود: دستیابی به چنین ظرفیتی مستلزم تخصیص منابع و تقویت ساختار مدیریت مصرف و بهره وری انرژی در صنعت برق است.
وی ظرفیتهای جدید پاسخگویی بار در تابستان ۱۴۰۰ را علاوه بر بخش خانگی و تجاری کوچک، شامل هزار مگاوات از طریق اعمال تعرفه پیک بحرانی ، هزار و ۸۰۰مگاوات از طریق توسعه برنامه های مدیریت مصرف بخش کشاورزی و ۳۰۰ مگاوات افزایش همکاری بخش اداری با برنامه های پاسخگویی بار برشمرد.

مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری کوچک

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فن آوریهای نوین توانیر با اشاره به اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت مصرف برق به بخش غیر مولد خانگی و تجاریهای کوچک ، امضای تفاهم نامه با بیش از ۳۵ میلیون مشترک در این بخش را غیر قابل انجام دانست و گفت: از جمله اقدام هایی که در این زمینه انجام شده، در سال ۹۸ تعرفه بر مبنای مدیریت مصرف ابلاغ شد و بر اساس آن مشترکان خانگی در مناطق عادی که ماهانه بیشتر از ۳۰۰ کیلو وات ساعت در تابستان مصرف کنند، مشمول ۱۶ درصد افزایش تعرفه می شوند.

به گفته این مقام مسوول، استفاده کمتر از این میزان مصرف علاوه بر افزایش نیافتن تعرفه ،مشمول تخفیف قبض برق برای مشترکانی می شود که مصرف آنها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی همچنین استفاده از ظرفیت برق امید برای مدیریت مصرف برق بخش خانگی در تابستان ۱۴۰۰ را یکی از مهمترین برنامه های شرکت توانیر دانست که نیاز به برنامه ریزی جدی در این طرح وجود دارد.
مدقق اضافه کرد: برای آنکه بخش خانگی مانند مشترکان بزرگ دارای تفاهم نامه ،رصد شوند و پرداخت پاداش و ایجاد مشوقها به آنها امکانپذیر شود، در سال ۹۸ بحث استفاده از شرکتهای استارت آپی و تجمیع کننده آغاز و استفاده از ظرفیتهای این بخش در مدیریت مصرف بخش خانگی امسال به اجرا درآمد.
وی افزود: این شرکتها در قالب تفاهم نامه اجرای برنامه های مدیریت مصرف در یک منطقه جغرافیایی و یا محدوده شهری را که قابلیت اندازه گیری میزان مصرف و پیش بینی مصرف روز بعد آن وجود دارد را برعهده می گیرند و معادل کاهش مصرفی که نسبت به پیش بینی حاصل می کنند به آنها پرداخت می شود.
مدقق گفت: امسال ۱۴ شرکت تجمیع کننده برای فعالیت در این عرصه با تعدادی از شرکتهای توزیع قرارداد بستند و حدود ۵۰۰ مگاوات مدیریت بار ابراز شد که درمرحله محاسبه و پرداخت قرار دارد و درصورتیکه زمینه لازم به لحاظ دستورالعملها و تجهیز ،تقویت و ظرفیت سازی کسب و کارهای استارت آپی فراهم شود، این بخش می تواند معادل ظرفیت مشترکان بزرگ و دیماندی در پیک تابستان چاره ساز باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=261550

برچسب ها

ثبت نظر

-