اخبار سیاسی یعنی اهمیت شناخت حق از باطل

  • کد خبر : 261161
  • 21 آبان 1399 - 15:18
اخبار سیاسی یعنی اهمیت شناخت حق از باطل

به گزارش نیوز؛ رسانه در قالب اخبار تعریف می‌شود و اخبار در قالب خبرهایی که برای مردم و پیشرفت کشورها مهم است و یکی از اهم حوزه‌هایی که مورد توجه اکثریت جوامع قرار دارد اخبار سیاسی است.

چرایی اهمیت اخبار سیاسی

می‌خواهیم بدانیم که چرا اخبار سیاسی برای مردمان کره زمین مهم است. یا بهتر است بگوییم چه نکات و کلیدواژه‌هایی در این نوع اخبار نهفته است که جایگاه خوبی را از آن خود کرده. چه فرقی است بین کشورهایی که مردمش به اخبار سیاسی اهمیت می‌دهند و کشورهایی که اهمیت قائل نیستند؟

 

اخبار سیاسی

 

مفهوم واژه سیاست

بهتر است قبل از هر چیز، واژه سیاست را معنا کنیم. واژه‌ایی که حدود ۲۰۰ معنا برای آن ارائه شده است که در این مقال مهمترین معانی آن از دیدگاه غرب و دیدگاه اسلام را می‌آوریم. عده‌ایی از نظریه‌پردازان غربی مانند فرانکل، ماکیاول، نیچه و غیره سیاست را با عنوان علم قدرت تعریف کردند.

سیاست از دیدگاه غرب

رافائل، نظریه‌پرداز مشهور غربی نظریه فوق را تعدیل کرده و این تعریف را ارائه داده است که: «آن چه به دولت مربوط می‌شود یک امر سیاسی است». بنابراین سیاست در تعریف غربی یعنی تلاش برای کسب قدرت و بررسی رفتار دولت برای رسیدن به اهداف مادی یا اهداف آرمانی یا اهداف جاه‌طلبانه از هر راهی که ممکن شود.

مفهوم سیاست از دیدگاه اسلام

اما در فرهنگ سیاسی اسلام، تعریف کاملا متفاوتی ارائه شده است؛ فرهنگ دهخدا، واژه سیاست را به «تدبیر امور و مصلحت اندیشی و دوراندیشی معنا کرده است و نظریه پردازان اسلامی عموماً سیاست را به معنای «تمشیت امور» چه در امر دولت و چه غیر دولت معنی کردند و معنی  تمشیت امور در فرهنگ معین « روان کردن، راه انداختن و سامان دادن»  آمده است.

اخبار سیاسی و اهمیت آن

سیاست و دیدگاه امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه عالیقدر، دانشمند فلسفه، عرفان و فقه اسلامی و نیز به عنوان یک سیاستمدار برجسته‌ی نظری و عملی در این خصوص فرموده است: «سیاست یک ارثی نیست که مال دولت باشد، یا مال مجلس باشد، یا مال افراد خاصی‏‎ ‎‏باشد. سیاست معنایش همین وضع آن چیزهایی ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که در یک کشوری می گذرد از‏‎ ‎‏حیث ادارۀ آن کشور. همۀ اهالی این کشور در این معنا حق دارند.[…] دین اسلام یک دین سیاسی است. یک دینی است که همه‏‎ ‎‏چیزش سیاست است، حتی عبادتش.»

سیاست و پیش بینی

ایشان در جایی دیگر فرمودند: «سیاست خدعه نیست، سیاست یک حقیقتی است.‏» و رهبر انقلاب نیز فرمودند: «کسانی که وارد عرصهٔ سیاست می‌شوند باید مثل شطرنج‌باز ماهر، حرکات و تغییرات بعدی عرصه را نیز محاسبه و پیش‌بینی کنند».

جایگاه اخبار سیاسی در حکومت اسلامی

خلاصه‌ایی از مفهوم سیاست از نگاه غرب و اسلام را بیان کردیم تا در ادامه با دید روشنتری به اهمیت اخبار سیاسی بپردازیم. اخباری که چنانچه در حکومتی مانند جمهوری اسلامی ایران که مردم نقش پررنگی دارند به موقع و صحیح منتشر نشوند ممکن است اصل نظام به مخاطره بیفتد.

 

نمونه اخبار سیاسی

 

نمونه خبر

نمونه بارز آن نشر اخبار مربوط به فتنه سال ۸۸ است که مردم با رهنمودهای رهبری به صحنه آمدند و توطئه‌های برنامه‌ریزی شده دشمن را نقش بر آب کردند و پوشش رسانه‌ایی خطبه‌های نماز جمعه تهران که توسط رهبری بیان شد نه تنها در کشور که در سطح جهان بازتاب بسیار گسترده‌ایی داشت.

نشر جهانی

تمام سخنان مقام معظم رهبری توسط خبرنگاران خارجی به زبانهای مختلف دنیا ترجمه و از صدها شبکه تلویزیون و خبرگزاری جهانی بعد از سالها بایکوت تعمدی خبری، برای اولین بار پخش ‌شد. اینجاست که می‌توان به اهمیت اخبار سیاسی حتی در سطح جهانی پی برد.

انعکاس جهانی خبرهای سیاسی با ابزار دشمن

معتبرترین سایت‌های غرب در تلویزیون و سایت بی‌بی‌سی انگلیسی در همان روز جمعه سه گزارش، در سایت و تلویزیون اول آمریکا یعنی C.N.N در روز جمعه چهار گزارش و روزنامه نیویورک تایمز در روزهای جمعه و شنبه پنج گزارش درباره اهمیت، متن و پیامدهای خطبه‌های رهبری تهیه و پخش شد.

نشر اکاذیب در حوزه سیاست

به گذشته هم که گذری داشته باشیم می‌توانیم عکس همین موضوع را در تاریخ اسلام مشاهده کنیم. نشر تبلیغات مسموم علیه امیر‌المؤمنین امام علی (ع) توسط معاویه و فرمانداران و دست‌اندرکارانش تا حدی بود که وقتی خبر شهادت امام اول شیعیان در محراب مسجد کوفه فراگیر شد بعضی با تعجب می‌پرسیدند مگر امام علی (ع) نماز هم می‌خوانده است؟! و این نشان از سیاست شیطانی معاویه بود که با نشر اکاذیب و خبرهای جعلی علیه امیرالمؤمنین (ع) فضای جامعه آن زمان را مسموم کرده بود.

 

واقعه کربلا و اهمیت اخبار سیاسی

واقعه کربلا و شرح وقایع آن توسط حضرت زینب کبری (ع) و امام سجاد (ع) نیز نمونه بارز دیگری در اهمیت اخبار سیاسی است. سخنرانی‌های رسای ایشان، یزیدیان را برای همیشه تاریخ رسوا کرد. بنابراین نشر صحیح اخبار سیاسی می‌تواند نه تنها یک ملت بلکه بشریت را نجات دهد و از گمراهی به سمت روشنایی هدایت کند و نشر اکاذیب در این حوزه نیز می‌تواند عکس همین مورد را برای بشر هر چند برای مدتی کوتاه رقم بزند.

واکنش امام حسین به پیشنهاد مذاکره و بیعت با یزید در شب عاشورا/ جنگ بین حق و باطل

رسانه و نشر صحیح

بنابراین باید رسانه‌ها تلاش کنند جدا از منفعت‌ طلبی‌ها و نگاه جناحی، نشر اخبار سیاسی را به صورت شفاف و صحیح و به موقع همراه با تحلیل کارشناسی شده در اولویت خبری خود قرار دهند تا ضمن شناخت حق از باطل، جهل و نادانی از جامعه رخت بربندد و بینش سیاسی مردم افزون شود.

نویسنده: حوریه صادقی زیرک آباد

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=261161
  • نویسنده : حوریه صادقی زیرک آباد

برچسب ها

ثبت نظر

-