فولکس واگن از سرنوشت نوکیا عبرت گرفته است+عکس

  • کد خبر : 260715
  • 18 آبان 1399 - 14:16
فولکس واگن از سرنوشت نوکیا عبرت گرفته است+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به‌طور آشکار نه ‌فقط برای مردم آمریکا، بلکه برای بقیه کشورها و مردم جهان بسیار مهم است. این موضوع شامل خودروسازان خارجی هم می‌شود که با توجه‌ به اقدامات حمایتی دونالد ترامپ از صنایع ایالات متحده، نسبت به دومین حضور او در کاخ سفید نگران هستند. هربرت دیس، مدیرعامل گروه فولکس‌‌واگن، ابایی از معرفی نامزد مد نظر خود ندارد و این موضوع را پنهان نمی‌کند.


فولکس واگن از سرنوشت نوکیا عبرت گرفته است+عکس

هربرت دیس روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اینترنتی با بلومبرگ، گفت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات رقابت ریاست جمهوری ایالات متحده، برای برنامه‌های فولکس‌واگن در جهت تولید خودروی الکتریکی بهتر خواهد بود. دیس با اشاره به سهم پایین ایالات متحده از بازار جهانی خودروهای برقی گفت:
برنامه دموکراتیک با استراتژی جهانی ما که واقعاً مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و برقی‌سازی خودروها است، سازگاری و تطابق بیشتری دارد. ایالات متحده در زمینه سهم بازار خودروهای الکتریکی از بازار جهانی خودرو، ضعیف‌ترین منطقه در جهان است.
ممکن است ترجیح بایدن بر ترامپ توسط مدیرعامل فولکس‌واگن، دلیل دیگری نیز داشته باشد؛ دلیل این نظر، موضع‌گیری سخت دونالد ترامپ درباره سهم صنعت خودرو در عدم تعادل تجاری آمریکا با آلمان است. به احتمال زیاد هربرت دیس می‌داند بسیاری از آمریکایی‌ها به‌ویژه رأی‌دهندگان به دونالد ترامپ، ممکن است اظهارات او را به دلیل نامناسب بودن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای تغییر این تعادل تعبیر کنند. بااین‌حال دیس می‌گوید «فولکس‌واگن واقعاً رابطه قابل اعتمادی با دولت آمریکا و ترامپ برقرار کرده است. ما همچنین کارهای زیادی برای کمک به ساخت آمریکا انجام دادیم.»
علاوه بر این، دیس اظهار داشت که حتی در صورت پیروزی بایدن، احتمال تنش تجاری بین ایالات متحده و سایر کشورها باقی خواهد ماند. هربرت دیس بهتر از هر کسی می‌داند سیاست‌مداران هر دو حزب با هدف بازگرداندن سرمایه‌گذاری و مشاغل به ایالات متحده، به ‌دنبال ایجاد تعادل در روابط تجاری هستند.

فولکس‌واگن و عبرت گرفتن از نوکیا
گروه فولکس‌واگن در مقطع حساسی قرار دارد. این شرکت به شکل نسبتا خوبی اوضاع را در شرایط همه‌گیری بیماری پشت سر گذاشته است؛ اما نگران تعطیلی‌های جدید در اروپا برای مقابله با افزایش شیوع ویروس کرونا نیست. این خودروساز آلمانی خودروهای کاملا برقی دارد که تحت برند ID هستند؛ اما از تسلا کاملا عقب است. فولکس‌واگن دارای مقیاس تولید گسترده‌ای است؛ اما به‌شدت نیاز دارد درباره خودروهای خود به‌عنوان دستگاه‌های متحرک مجهز به نرم‌افزار تجدید نظر کند.


فولکس واگن از سرنوشت نوکیا عبرت گرفته است+عکس

تجدید نظر یکی از آخرین مسائلی است که هربرت دیس، به‌عنوان مدیرعامل شرکتی با بیش از ۶۳۵ هزار کارمند روی آن تمرکز دارد. این تغییر رویه از توان صنعتی به قدرت نرم‌افزاری برای خودروسازان بزرگی مانند فولکس‌واگن چالشی بزرگ خواهد بود. شرکت‌های خودروسازی که این کار را اشتباه انجام دهند، مانند نوکیا به خطر می‌افتند. شرکت‌هایی که تنها روی سخت‌افزار تمرکز کردند، به مرور زمان در مقابل سازندگان زیرک و ماهری که روی توان فنی و فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده بودند، شکست خوردند. در دنیای کنونی، هر شرکتی که تنها روی توان سخت‌افزاری تکیه کند، محکوم به شکست است. 
هربرت دیس ۶۲ ساله در دفتر اصلی فولکس‌واگن در ولفسبورگ آلمان، به بلومبرگ گفت:
نوکیا احتمالاً نمونه خوبی از چگونگی وقوع چنین تغییری است؛ اگر سرعت کافی نداشته باشید، زنده نمی‌مانید. من همیشه این مثال را به کارمندان خود می‌گویم.
دیس طی رویدادی مجازی تقریبا یک‌ساعته و درست یک هفته قبل از جلسه هیأت نظارت فولکس‌واگن برای بررسی سالانه برنامه‌های هزینه‌ای، درباره نحوه آمادگی این شرکت برای موج بعدی کووید ۱۹، ساکن احتمالی کاخ سفید در آینده و افزایش تولید خودروهای برقی صحبت کرد. گزیده‌هایی از این مصاحبه فشرده و ویرایش شده در زیر آمده است.

– چگونه همه‌گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا، فولکس‌واگن را تغییر داده است؟
– ما بسیار تنش داریم و درباره همه جای دنیا بسیار نگران هستیم زیرا تعداد مبتلایان دوباره در حال افزایش است. ما آمادگی بیشتری نسبت به موج اول داریم؛ زیرا امکان انجام آزمایش‌های زیادی را ایجاد کردیم. به‌عنوان مثال، فقط در ولفسبورگ، ظرفیت انجام ۲۰۰۰ آزمایش در روز داریم. بنابراین اگر مبتلای جدیدی داشته باشیم، سعی می‌کنیم او را قرنطینه کنیم. ما می‌خواهیم از امنیت و اعتماد به نفس کانیوزن خود هنگام بازگشت به محل کار اطمینان حاصل کنیم.

– وقتی همه عوامل مزاحم را در اطراف خود دارید، چگونه افراد درون سازمان را روی انجام این تحول متمرکز می‌کنید؟
– همه احتمالاً روزبه‌روز درباره رخدادهای مرتبط با بیماری کووید-۱۹ فکر می‌کنند؛ اما بزرگ‌ترین تغییری که بشر در بلندمدت با آن رو‌به‌رو خواهد بود، تغییر اقلیمی است و من می‌گویم هیچ کس بینش و دیدگاه خود را از دست نمی‌دهد. حتی با وجود ویروس کرونا، ما دیده‌ایم تمرکز بیشتری روی خودروهای برقی، حفظ ذهنیت درباره تغییرات اقلیمی و آماده‌سازی جوامع برای این تغییر وجود دارد. هر دو مضمون در ذهن ما وجود دارند؛ در کوتاه‌مدت، بیماری کووید و در بلندمدت، تغییرات آب‌وهوایی.

– فولکس‌واگن سازمان بزرگی است و منافع زیادی در داخل شرکت وجود دارد. چگونه فولکس‌واگن را چابک‌تر و بهتر از قبل می‌کنید؟
– ما با دو تغییر رو‌به‌رو هستیم؛ یکی تغییر در پیشرانه‌ها و برقی شدن خودروها است و ما برای این تغییر، به شکل بسیار خوبی آماده هستیم. ما در حال ایجاد ظرفیت باتری بالاتر هستیم و کل پیشرانه‌ها را به نفع خودروهای برقی تغییر داده‌ایم و پرسنل خود را آموزش می‌دهیم. برای بسیاری از افراد، تصمیم‌گیری درباره خودروی برقی بسیار دشوار خواهد بود.
تغییر بزرگ‌تری نیز وجود دارد که ما با آن رو‌به‌رو خواهیم بود؛ زیرا خودرو بیشتر و بیشتر به وسیله‌ای نرم‌افزاری تبدیل می‌شود، داده‌های زیادی جمع‌آوری می‌کند و سپس از اطلاعات هوش مصنوعی، اطلاعات مربوط به راننده، شرایط جاده و ایمنی بهره می‌برد. در ادامه نحوه رفتار این دستگاه و سیستم باتوجه‌به حجم عظیم اطلاعات و فناوری‌های جدید، بهبود می‌یابد.
در این جا ما باید تصمیم بگیریم: آیا ما شرکتی هستیم که فقط می‌توانیم سخت‌افزار خودرو تولید ‌کنیم و نرم‌افزار کنترل آن توسط شرکت دیگری برای خودرو ارائه می‌شود؟ یا اینکه می‌توانیم کار هیجان‌انگیزتری هم انجام دهیم؟ آیا می‌توانیم ارزش افزوده تولید کنیم؟ به عبارت دیگر آیا ما می‌توانیم این وسیله گران‌بها را به دستگاهی مجهز به اینترنت تبدیل کنیم؟ این‌ها شایستگی‌هایی است که ما قبلا نداشته‌ایم، ولی طی دو سال گذشته شروع به ایجاد آن‌ها کرده‌ایم اما هنوز مسیری طولانی در پیش است.


فولکس واگن از سرنوشت نوکیا عبرت گرفته است+عکس

– آیا برای دستیابی به این هدف، خودروسازان به سیستم‌عامل‌های خاص خود نیاز دارند؟
– بله، ما به سیستم عملیاتی خود نیاز داریم تا واقعاً بتوانیم خودرو را مدیریت کنیم، آن را ایمن نگه داریم و به فضای ابری متصل و تمام اطلاعات را از فضای ابری به خودرو وارد کنیم و می‌خواهیم مالکیت این روند را دراختیار داشته باشیم. این سیستم می‌تواند «مغز» خودرو باشد و ما می‌خواهیم آن را به شرکت‌های دیگر هم بدهیم. ما پیش‌بینی می‌کنیم احتمالاً مهم‌ترین عامل رقابت و نقطه عطف صنعت خودروسازی طی پنج تا ۱۰ سال آینده خواهد بود.

– شما تسلا را رقیب خود می‌دانید. آیا آن‌ها را به‌عنوان شریکی بالقوه هم می‌بینید؟ به‌ نظر می‌رسد شما با آقای ایلان ماسک رابطه نسبتا دوستانه‌ای دارید.
– ما فکر می‌کنیم تسلا رقیب بسیار مهمی است؛ زیرا واقعاً صنعت خودروسازی را (برای پیشرفت و حرکت رو به جلو) ترغیب می‌کند. تسلا از زمینه نرم‌افزاری برخوردار است و توانایی‌هایی دارد که ما هنوز باید آن‌ها را بسازیم. تسلا برای ما مرجع است. اگر به آینده خود و آن‌چه خودرو باید به آن تبدیل شود، نگاه کنیم، می‌فهمیم خودروها باید الکتریکی و به وسیله‌ای اینترنتی تبدیل شوند.
ما همچنین چند مزیت نسبت به تسلا داریم. اگر با پورشه تایکان یا آئودی e-Tron رانندگی کنید، محصول متفاوتی می‌بینید که کیفیت بسیار بالایی دارد. ما می‌خواهیم با تسلا رقابت داشته باشیم و سعی می‌کنیم به آن‌ها نزدیک شویم و در بعضی زمینه‌ها احتمالاً بتوانیم پیشی بگیریم. هنگامی که نوبت به نبرد برای رهبری بازار می‌رسد، مسابقه همچنان در جریان است.

– جلسه سالانه هیأت نظارت فولکس‌واگن که در آن درباره برنامه‌های میان‌مدت تصمیم‌گیری می‌شود، هفته آینده برگزار خواهد شد. آیا شما می‌خواهید سرمایه‌گذاری را کاهش دهید؟
همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ روی این مسئله تأثیر دارد. چند میلیون خودرو در برنامه‌ریزی ما حذف شده‌اند؛ بنابراین باید خود را با شرایط سازگار کنیم. اما ما در نقشه راه فناوری خود مصالحه نمی‌کنیم. سرمایه‌گذاری در زمینه نرم‌افزاری و همچنین فناوری رانندگی خودران افزایش خواهد یافت. سرمایه‌گذاری روی خودروهای الکتریکی افزایش خواهد یافت. اما ما فشار بیشتری بر پیچیدگی سبد محصولات خود وارد می‌کنیم. ما نمی‌توانیم در هر زمینه‌ و جایگاهی کار کنیم.

– چگونه موفقیت خود را می‌سنجید؟
فکر می‌کنم ما بهترین شرکت برای ورود به عصر خودروهای الکتریکی هستیم. اروپا یکی از مراکز اصلی تولید برق‌ خواهد بود و ما به‌خوبی برای این موضوع آماده شده‌ایم؛ بنابراین خوشحالم. شما باید مدیر یک شرکت خودروسازی را با آنچه حداقل طی سه یا احتمالاً چهار سال آینده اتفاق می‌افتد، بسنجید. این همان چیزی است که امروز درباره آن تصمیم می‌گیریم. من کاملا خوش‌بین هستم که دو یا سه سال آینده برای گروه فولکس‌واگن سال‌های بسیار مثبتی خواهد بود. مسئله‌ی مهم، مدیریت شرکت در زمان انجام تغییرات و دوران گذار است. امیدوارم در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، زمانی‌که خودروها واقعاً به دستگاه‌های اینترنتی و خودران تبدیل می‌شوند، تصمیمات درستی گرفته باشیم.

– ریاست جمهوری ترامپ یا بایدن چگونه بر برنامه‌ریزی شما تأثیر می‌گذارد؟
دموکرات‌ها برنامه‌های مختلفی دارند؛ ولی رهبری رئیس جمهور ترامپ، متفاوت است. برنامه دموکراتیک با استراتژی جهانی ما که واقعاً مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و برقی‌سازی خودروها است، سازگاری و تطابق بیشتری دارد. از سوی دیگر، من می‌گویم طی سال‌های گذشته ما رابطه کاملا قابل اعتمادی با دولت آمریکا و ترامپ برقرار کرده‌ایم. ما همچنین کارهای زیادی برای کمک به ساخت آمریکا انجام دادیم. ما سرمایه‌گذاری زیادی در این کشور می‌کنیم.

***
 این مصاحبه پیش از مشخص شدن نتایج انتخابات ایالات متحده انجام شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=260715

ثبت نظر

-