اخبار حوادث نیاز به نگاه جامع رسانه دارد

  • کد خبر : 260244
  • 18 آبان 1399 - 18:33
اخبار حوادث نیاز به نگاه جامع رسانه دارد

به گزارش نیوز؛ اهمیت اخبار حوادث بر کسی پوشیده نیست چرا که اکثریت جامعه به این نوع اخبار توجه خاص و پیگیری مداوم دارند و این پیگیری نه از دیدگاه صرف خبری بلکه با نگاه هوشیاری و آشنایی با آسیب‌های اجتماعی نیز می‌باشد.

 

 

 

اخبار حوادث

خبرهای حوادث مانند قتل، سرقت، کلاهبرداری، تجاوز، آتش سوزی، سقوط، و انوع جرم و جنایت‌ها قطعا دلایلی دارد که نیاز امروز جامعه بیش از گذشته ایجاب می‌کند که تحلیل و باعث آگاهی بیشتر مردم شود تا کمتر شاهد اتفاقات ناگوار باشیم. البته نظریه‌هایی متفاوتی در خصوص جایگاه و اهمیت اخبار حوادث داده شده که هر کدام به نوبه خود قابل توجه است اما در کنار این مهم آنچه که حائز اهمیت است چگونگی پرداختن به این نوع اخبار است.

 

 

آسیب شناسی اخبار حوادث

 

 

آسیب‌شناسی اخبار حوادث ضرورت جامعه

به عنوان نمونه انتشار خبر قتل یک زن توسط شوهر خود دلایلی داشته است که مخاطب را به ادامه خواندن ترغیب می‌کند اما ضرورت جامعه ایجاب می‌کند که این حادثه آسیب شناسی شود و با هنر کارشناسی راهکارهای پیشگیری از این نوع حوادث هم در ادامه خبر به مخاطب منتقل شود.

چرایی اهمیت اخبار حوادث

نویسندگانی چون حسین قندی و نعیم نعیمی در این خصوص (دلایل و چرایی اهمیت حوادث یا پیگیری این نوع اخبار) اعتقاد دارند که «خبر حوادث به خاطر وجود رگه‌های قهری انسان، هر گروه و اجتماعی را در بر می­گیرد. ماجرای قتل یک آدم، آدم ربایی، سرقت بانک، سقوط از ارتفاع، انفجار و آتش سوزی و هر حادثه‌ای که به نوعی با انسان سرو کار دارد و مخاطبان با شنیدن و خواندن خبر به نحوی خود را مرتبط با آنان می یابند، مقایسه می کنند، آموزش می بینند و اخطار و هشیار دریافت می‌دارند».

نیاز انسان به امنیت عامل گرایش انسان به مطالعه اخبار حوادث

همانطور که قندی و نعیمی ذکر کرده‌اند اخبار حوادث برای مخاطب نوعی آموزش است و به عبارتی این نوع اخبار گزینه مواظب باش یا هوشیار باش را به ذهن مخاطب یادآوری می‌کند که چطور زندگی امنی داشته باشد یا مواظبت بیشتری داشته باشد تا در زندگی‌اش چنین اتفاقاتی رخ ندهد. پس نیاز انسان به امنیت و داشتن یک زندگی بدون حادثه و حداقل کمترین حادثه را می‌توان از دلایل گرایش انسان به مطالعه و خواندن اخبار حوادث ذکر کرد.

 

اخبار حوادث سیل

 

آیا اخبار حوادث پاسخ سؤالات مخاطب را می‌دهد؟

انتشار خبر سرقت از یک منزل همه را نگران و نیز هوشیار می‌کند و دنبال پاسخ این سؤالات هستند که چه دلایلی، نبود چه امکاناتی و یا رعایت نکردن چه نکاتی باعث این سرقت شده است؟ سارقان با چه ترفندهایی موفق به سرقت شدند؟ یا امروز نیاز به چه امکاناتی جهت امنیت بیشتر دارند؟ که پاسخ این سؤالات مخاطب را اقناع می‌کند.

رسانه و چگونگی پرداختن به اخبار حوزه حوادث

با بیان این مثال نمی‌خواهیم بگوییم که باید منتظر وقوع حوادث بشویم و بعد دنبال راه و چاره باشیم که چطور این طور اتفاقات پیش نیاد بلکه واقعیت این است که گاه ممکن است سارقان جلوتر از ما باشند و یا بهتر است بگوییم آموزش بیشتری نسبت به ما کسب کردند. اینجاست که رسانه می‌تواند تأثیرگذار باشد و با نشر اخباری مبنی بر اینکه چطور از خانه خود در برابر سارقان محافظت کنیم به امنیت جامعه خود کمک کنند.

چگونگی نشر اخبار حوادث و تأثیر آن در ایجاد جامعه امن

بنابراین اهمیت خبر حوادث فقط این نیست که پیشامد یک حادثه، آگاهی و هوشیاری مردم را بیشتر کند بلکه رسانه یکی از مراجع مهمی  است که می‌تواند در حوزه پیشگیری قدمهای مؤثری بردارد و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی شود. پس همانطور که نشر اخبار مربوط به حوادث مهم است بیش و قبل از آن، نشر اخبار مربوط به حوزه پیشگیری از انواع حوادث و جرم و جنایت‌ها مهم است و برای داشتن جامعه‌ایی امن نه تنها نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود بلکه باید توجه ویژه نشان داد.

اخبار حوادث و پلاسکو

وجود ۴۰۰ ساختمان مشابه پلاسکو در تهران

حادثه پلاسکو

آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو که زمستان سال ۹۵ در تهران اتفاق افتاد یکی از اخبار تأسف ‌برانگیز کشورمان بود که یک ملت را عزادار کرد و پرداختن خبرنگاران به جزئیات خبر از جمله تعداد کشته‌شدگان، تعداد کسبه‌ایی که کسب و کار خود را از دست دادند، چه تعداد بیمه نبودند و چرایی حادثه حداقل پیام اخطار را برای مخاطبان به همراه داشت.

حوادث و ضرورت پاسخ به سؤالات

چه تعداد ساختمان در کشور داریم که بافتشان مانند ساختمان پلاسکو فرسوده است؟ آیا نظارت شده؟ آیا تسهیلات لازم در اختیار صاحبان این نوع ساختمان‌ها قرار می‌دهند؟ آیا نکات ایمنی در دیگر مجتمع‌ها و ساختمان‌ها رعایت شده؟ مسئولین نظارت و پیگیری چقدر در کار خود موفق بودند؟ موانع عدم موفقیت آنها چه بوده است؟ و سؤالات دیگری که پاسخ صحیح آن همراه با عملکرد دقیق و اطلاع‌رسانی به موقع می‌تواند از بسیاری از حوادث پیشگیری کند.

نگاه جامع به اخبار حوادث

نشر درست اخبار حوزه حوادث، جامعه را به سمت دانایی و پیشرفت سوق می‌دهد و قطعا راهکار این نیست که فقط به انتشار حوادث اکتفا شود بلکه نگاه جامعی می‌طلبد تا علاوه بر این اخبار، خبرهایی مربوط به پیشگیری از حوادث در حوزه‌های مختلف ورزشی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و هنری در قالب مصاحبه، یادداشت، گزارش، مقاله، اپلیکیشن و غیره تهیه و منتشر شود.

چطور صفحه پیشگیری از حوادث اولویت اول مردم شود؟

البته رسانه باید به سمتی پیش برود که خود مردم هم خواستار آموزش باشند و تیتر صفحه حوادث اولویت دوم آنها باشد چرا که صفحه حوادث، حادثه‌‌هایی است که در اثر غفلت و سهل‌انگاری و اشتباهات عمدی و غیرعمدی انسان به وجود آمده است اما صفحه پیشگیری از حوادث نه تنها شاهد حادثه‌های غم‌انگیز نیستیم بلکه جامعه را به سمت زندگی سالم‌تر و شادتر سوق می‌دهد.

 

جسد چهارمین کودک شاهین شهری هم پیدا شد + عکس غم انگیز

 

اخبار حوادث کودکان

اهمیت صفحه پیشگیری از حوادث

با بیان این مطلب سؤالاتی که به ذهن تداعی می‌شود این است که چه تعداد ار رسانه‌های ما صفحه‌ایی با عنوان پیشگیری از حوادث برای مخاطبان خود در نظر گرفته‌اند؟ چرا سالهاست که به صرف داشتن صفحه حوادث اکتفا کردند؟ و چرا کمتر به حوزه پیشگیری پرداخته‌اند؟

نقش رسانه در پیشگیری از حوادث

زمان آن رسیده است که بیش از هر زمان دیگری قبل از سیل، قبل از زلزله، قبل از آتش‌سوزی، قبل از طوفان و قبل از وقوع هر جرم و جنایتی به فکر راهکارهای پیشگیری باشیم و رسانه با هنر خود این مهم را با همکاری مسئولین و مردم در جامعه نشر دهد و نگاه ویژه‌ایی به اخبار مربوط به این حوزه از حوادث داشته باشد.

نویسنده: حوریه صادقی زیرک آباد

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=260244

ثبت نظر

-