ماهی نادری که تمام دانسته‌های دانشمندان را برهم زد

  • کد خبر : 260098
  • 18 آبان 1399 - 8:08
ماهی نادری که تمام دانسته‌های دانشمندان را برهم زد

کشف ماهی مرکب نادری که تمام دانسته‌ها و پیش‌فرض‌های دانشمندان را برهم زد و آن‌ها را شوکه کرد«تابناک با تو» – برای اولین بار، دانشمندان موفق به مشاهده ماهی مرکبی به نام ram horn squid از گونه مارپیچه‌ها (spirula) در اعماق آب شدند.

مشاهده ویدئوی چند لحظه‌ای از این ماهی، شما را هم مانند دانشمندان متحیر و شوکه خواهد کرد.

دانشمندان مدت‌ها است درباره ماهی مرکب شاخ قوچ یا Spirula spirula در حال تحقیق و جست‌وجو هستند و اکنون موفق شدند تنها بازمانده از این خانواده را پیدا کنند.

کشف ماهی مرکب نادری که تمام دانسته‌ها و پیش‌فرض‌های دانشمندان را برهم زد و آن‌ها را شوکه کرد

البته، این موجود در معرض خطر انقراض یا آسیب‌پذیری از سوی طبیعت نیست؛ بلکه یافتن آن در طبیعت به خاطر شکل خاص اسکلت و پوشش بدنش بسیار سخت شده است. به همین دلیل هم یافتن یکی از این خانواده باعث شگفتی دانشمندان شده و فیلم واقعی از حرکت‌ها و زیست آن می‌تواند دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

کشف ماهی مرکب نادری که تمام دانسته‌ها و پیش‌فرض‌های دانشمندان را برهم زد و آن‌ها را شوکه کرد

این ماهی مرکب نشان داده شده در این ویدئو توسط دانشمندان موسسه Schmidt Ocean Institute ضبط شده است و کاملا متفاوت از نمونه‌های ماهی Spirula spirula است که در آزمایشگاه‌ها نگهداری می‌شود.

در این ماهی، اندام شناور رو به پایین هستند و اندام نورانی در بخش بالایی بدن قرار گرفتند. از این اندام نورانی برای کور کردن حیوانات طعمه استفاده می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت این ماهی مرکب واقعی در طبیعت، درک ما از این موجودات را وارانه کرده است.

رازهای اعماق هزاران فوتی دریا

این ماهی هم مانند سایر ماهی‌های مرکب دارای ۱۰ شاخک است و از نظر فنی واقعا یک ماهی مرکب نیست. بیشتر شبیه به یک گونه سَرپایان (Cephalopods) از شاخه نرم‌تنان است و می‌توانیم آن را یک سَرپایان مرکب بنامیم. همین‌طور، ویژگی‌های مشترک زیادی با موجودات مَلَوانَک یا ناتیلوس دارد.

هنوز کف دریاها ناشناخته باقی مانده است و اطلاعات بسیار کمی از موجودات آن بخش آب‌ها در دست داریم؛ دقیقا مانند بخش‌هایی از فضا که هنوز کامل کشف نشدند. بردن تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری یا آزمایشگاهی و اکتشافی به اعماق دریاها و تا کف آن‌ها بسیار سخت و در غالب اوقات ناممکن است.

کشف ماهی مرکب نادری که تمام دانسته‌ها و پیش‌فرض‌های دانشمندان را برهم زد و آن‌ها را شوکه کرد

این ماهی مرکب جزو جانورانی است که نزدیک کف دریا زندگی می‌کند و در اعماق ۳۰۰ فوتی یافت می‌شود. دانشمندان این فیلم طولانی را با یک وسیله رونده از راه دور و در عمق ۳ هزار فوتی در بخشی از سوال شرقی استرالیا گرفته‌اند.

موجوداتی که در این عمق از سطح دریا زندگی می‌کنند؛ موفق شدند سازگاری پویایی با این محیط زیست پیدا کنند. همین ماهی مرکب تازه کشف شده می‌تواند در طول روز و با کمک اسکلت مارپیچی و کاملا شناور خود هر روز تا هزاران فوت عمق را تنظیم کند.

انسان‌ها هرگز نمی‌توانند در چنین اعماقی از دریا نفوذ پیدا کنند و بدن آن‌ها بر اثر فشار زیاد متلاشی می‌شود اما این موجودات با استفاده از پوسته‌های بسیار سخت و کلسیفیه شده مانند صدف‌ها می‌توانند دوام بیاورند.

در زیر می‌توانید یک دقیقه از فیلم حیرت‌انگیز ماهی مرکب Spirula spirula را ببینید:

منبع: یک پزشک

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=260098

ثبت نظر

-