ادامه بن‌بست ‌‌های دیپلماتیک رنج مردم را در پی دارد

  • کد خبر : 258413
  • 17 آبان 1399 - 8:55
ادامه بن‌بست ‌‌های دیپلماتیک رنج مردم را در پی دارد

 

 

 

نیوز:  ادوارد رودز استاد روابط بین الملل تاکید کرد: اختلاف‌ نظرهای جدی اروپا و آمریکا با حضور بایدن هم از بین نمی‌رود.

ادوارد رودز ، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول بحث و بررسی و تحقیق است. رودز در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را درباره تنش‌ها و شیوع کرونا بیان کرده است.

 

 

آمریکا توان فعال‌سازی مکانیسم ماشه را ندارد/ ترامپ ۲ راه نجات دارد -  خبرآنلاین

 

 

ادامه بن‌بست‌های دیپلماتیک، رنج مردم را در پی دارد

همه بن‌بست‌ها در نهایت به پایان‌ می‌رسد

 

ادوارد رودز در ابتدا گفت: ایران و آمریکا هر دو شکایت قانونی از دیگری دارند – شکایاتی که در نهایت فقط با نوعی حل و فصل سیاسی مذاکره‌پذیر قابل حل است. تا زمانی که توافق حاصل نشود و تا زمانی که هر دو طرف مایل به دادن امتیازات لازم برای حل و فصل اختلاف‌ها نباشند، این بن‌بست آسیب‌زا ادامه خواهد یافت.

 

وی افزود: متأسفانه، تنش زیاد  و سخنان هم در ایران و هم در ایالات متحده تهدیدآمیز است. این امر باعث شده که مردم عادی و حتی دولت‌ها، کمتر بتوانند شکایات قانونی طرف مقابل را تشخیص دهند یا آن را تصدیق کنند. برای سال‌های زیادی هم ایران و هم آمریکا از یکدیگر دشمن ساخته‌اند با این وجود تا زمانی که روابط خوب شکل بگیرد، یافتن نقاط مشترک بسیار دشوار است و هر روز که بن‌بست دیپلماتیک ادامه می‌یابد، نتیجه‌اش رنج بیشتر افراد بی‌گناه است – نه تنها در ایران و در آمریکا بلکه در تعدادی دیگر از کشورها که در میانه راه گرفتار شده‌اند.

 

رودز یادآور شد: سرانجام این بن‌بست آسیب‌زا مانند همه بن بست‌ها، پایان خواهد یافت. با این حال پایان دادن به آن مستلزم این است که آمریکا و ایران هم حقانیت شکایت‌های طرف مقابل و هم انسانیت مشترکی را که آنها را به هم پیوند می‌دهد، تصدیق کنند.

 

شکایت یک اسلحه فروش از گمرک/واردات هر نوع سلاح فقط با اجازه وزارت دفاع-  اخبار اجتماعی تسنیم - Tasnim

 

آمریکا در تلاش برای جلوگیری از خرید و فروش اسلحه توسط ایران است

 

این استاد دانشگاه افزود: تا زمانی که ایالات متحده اقدامات ایران را مستقیم یا غیرمستقیم تهدید می‌داند، تلاش خواهد کرد تا دسترسی ایران به سلاح را محدود کند.

 

مردم ایران و مردم آمریکا عوامل شیطان نیستند

 

ادوارد رودز خاطرنشان کرد: امید به اینکه مردم ایران و مردم ایالات متحده با هم دوست شوند، بسیار زیاد است. مواردی بیش از حد اتفاق افتاده است اما پیشرفت در جهت پایان دادن به بن‌بست فعلی به نوعی سازش نیاز دارد.

به رسمیت شناختن انسانیت مشترک و اعتقادات و ارزش‌هایی که همه اهل کتاب آن را به طور مشترک دارند، ضروری است. مردم ایالات متحده و سایر ملل غربی عوامل شیطان نیستند، همانطور که مردم ایران شیطان نیستند.

 

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و ایرانیان مخلوق یک خدا هستند، گفت: دولت‌های غرب و دولت ایران هر دو به بهترین وجهی که آن را درک می‌کنند، به دنبال عدالت هستند.

این بدان معنا نیست که درگیری مداوم بین آمریکا و ایران به سادگی یک سوتفاهم است. دیدگاه‌های دو طرف در مورد آنچه عدالت را تشکیل می‌دهد، بسیار متفاوت است.

اما پیشرفت به جلو مستلزم درک این موضوع است که آنچه مورد اختلاف است، عدالت را نشان می‌دهد و تصدیقی است که هیچ یک از طرفین به دنبال ظلم نیستند.

تنها هنگامی که دولت‌ها و مردم هر دو طرف، انسانیت طرف مقابل را به یاد بیاورند، حرکت به سمت حل اختلافات قابل قبول متقابل امکان‌پذیر خواهد بود.

 

 

تلاش مقامات سابق آمریکا برای مانع تراشی در روابط تجاری ایران با فرانسه-  اخبار اقتصادی تسنیم - Tasnim

 

مکالمات بین سازمان‌های غیردولتی در ایران و آمریکا راهی به جلو ایجاد می‌کند

این استاد دانشگاه افزود: به عنوان یک امر عملی، مکالمات بین سازمان‌های غیردولتی ممکن است راهی به جلو فراهم کند. مکالمات بین رهبران مذهبی، به عنوان مثال، می‌تواند به ایجاد پایه اعتماد کمک کند.

گفت‌وگوهای عملی بین پزشکان در هر دو کشور در مورد مسائل بهداشتی که همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است شناخت نگرانی‌های مشترک انسان را تقویت کند.

به عنوان مثال، متخصصان در زمینه آب و هوا، تولیدات کشاورزی، زمینشناسی، زلزله‌ها یا تصفیه آب و بهداشت می‌توانند پل لازم را ایجاد کنند. حتی تبادل دانشمندان با علاقه مشترک به هنر، موسیقی یا ادبیات می‌تواند یک گام کوچک به جلو باشد.

 

UCLA - Earth, Planetary, and Space Sciences | Department Directory -  Faculty | Edward Rhodes

 

 

هیچ کدام از طرفین جنگ را نمی‌خواهند

نباید از دولت بایدن خیلی انتظار متفاوت داشت

ادوارد رودز در مورد آینده روابط ایران و آمریکا گفت: اگرچه ممکن است همیشه آشکار نباشد، اما واضح است که هر دو طرف امیدوارند که از جنگ جلوگیری شود. با این وجود دیپلماسی  دو طرف نیاز دارد که عدالت شکل گیرد و هر دو طرف سیاست‌های موجود خود را تغییر دهند.

اگر دو طرف به تاکید بر خیر و شر و دوست و دشمن ادامه دهند، دیپلماسی همچنان با شکست مواجه خواهد شد و مذاکرات بعدی آسان نخواهد بود.

در حالی که به احتمال زیاد دولت بایدن بیش از دولت ترامپ مایل به مذاکره است اگرچه نباید در عمل خیلی انتظار متفاوت داشت.

 

 

ادوارد رودز

 

 

اروپا از مواضع ترامپ ناراحت است

اختلاف‌ نظرهای جدی اروپا و آمریکا با حضور بایدن هم از بین نمی‌رود

وی در مورد مواضع اروپا در مورد ترامپ گفت: تمام اروپا به جز چند کشور احتمالاً بلاروس، به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن و رفتار نامنظم دولت ترامپ به شدت ناراحتند.

اگر بایدن به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، فرضیه گسترده و احتمالاً صحیح این است که روابط اروپا و آمریکا به سرعت سازنده‌تر خواهد شد.

 

رودز ادامه داد: بدیهی است که اختلافات جدی، از همه مهم‌تر در مورد مسائل تجاری و در درجه‌ای کمتر در مورد مسائل زیست‌محیطی و انرژی، همچنان باقی خواهد ماند.

اما چشم‌انداز حل این اختلافات به روشی قابل قبول بسیار زیاد است. از سرگیری همکاری “عادی” و هماهنگی سیاست‌ها تقریباً قطعاً اتفاق خواهد افتاد.

 

ادوارد رودز  - ترامپ

 

 

اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، اروپا بسیاری از موضوعات را بدون دخالت آمریکا پیش می‌برد

وی گفت: از سوی دیگر، اگر ترامپ در انتخابات مجدد پیروز شود، دولت‌‌های اروپایی – که صبورانه منتظر انتخابات نوامبر و بازگشت احتمالی به حالت عادی و آنچه که آنها عقلانیت می‌دانند، هستند، احتمالاً نتیجه می‌گیرند که نیاز به پیشبرد بسیاری از موضوعات بدون دخالت آمریکا است.

مسائلی که اروپا و ایالات متحده به طور جداگانه در مورد آنها عمل می‌کنند، نه تنها تجارت و محیط زیست، بلکه امنیت در برابر افزایش فشارها را شامل می‌شود.

 

 

>>>خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=258413

ثبت نظر

-