عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی

  • کد خبر : 258203
  • 17 آبان 1399 - 5:18
عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی

عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی«تابناک با تو» – در خصوص برج خلیفه به عنوان یکی از عجیب‌ترین بنا‌های ساخت بشر چه می‌دانید؟ مثلا آیا می‌دانستید دمای هوا در بالاترین نقطه برج ١۵ درجه کمتر از طبقات ابتدایی است؟ یا این که در این ساختمان روزانه یک میلیون لیتر آب مصرف می‌شود؟ یا اینکه کارگران و کارمندان برج در روز‌های نخست، مجبور بودند آموزش‌های ویژه‌ای برای استفاده از پله‌های اضطراری در صورت خرابی آسانسور‌ها یاد بگیرند؟

عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی

ساخت برج خلیفه ۶ سال طول کشید. در این مدت، تقریباً ١٢ هزار کارگر برای تکمیل ساخت برج خلیفه، شبانه‌روز تلاش کردند. برای ساخت برج خلیفه ٣٣٠ هزار مترمربع بتن، تقریباً ١٠ کیلومتر میله فولادی و ٣ هزار تن آلومینیوم به کار گرفته شد!
دمای هوای امارات متحده عربی در طول روز معمولاً بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد است. به همین دلیل، طراحان برای روکش خارجی ساختمان پوششی نقره‌ای رنگ تعبیه کرده‌اند که در روز، نور و گرمای ساختمان را منعکس کرده و از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند.

تقریباً ١٠ هزار نفر در برج خلیفه زندگی و کار می‌کنند. بعضی مردم از این برج به عنوان «شهر عمودی دبی» یاد می‌کنند. ظرفیت این آسمان‌خراش هنوز هم تکمیل نشده است و تا ٣۵ هزار نفر ظرفیت سکونت دارد! دفاتر و شعب شرکت‌های مختلف از طبقه ١١١ به بعد شروع می‌شوند.

عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی

رستوران «اتمسفر» در طبقه ١٢٢ برج خلیفه و در فاصله ١۴۴ متری از سطح زمین قرار دارد. در این رستوران، میهمانان معمولاً غذا‌های مجلل و ویژه‌ای مثل خاویار را سفارش می‌دهند. آن‌ها علاوه بر غذای باکیفیت، از منظر‌ه مرتفع و زیبا هم لذت می‌برند!
دریاچه مصنوعی برج خلیفه مساحتی بالغ بر ١٢٠ هزار مترمربع دارد. این دریاچه دومین دریاچه مصنوعی بزرگ جهان است. آب‌نمای این دریاچه روز‌های یکشنبه و چهارشنبه از ساعت ١٨ تا ١٨:٣٠ عصر روشن می‌شود.

ساکنان مرتفع‌ترین نقطه برج خلیفه غروب آفتاب را ٣ دقیقه دیرتر از ساکنان طبقات پایین می‌بینند. به دلیل همین اختلاف ساعت، ساکنین طبقات بالاتر در ماه رمضان باید ٢ دقیقه بیشتر برای افطار صبر کنند!

عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی

آسانسور‌های برج خلیفه در زمره سریع‌ترین و باکیفیت‌ترین آسانسور‌های دنیا هستند. سرعت این آسانسور‌ها تقریباً ١٠ متر در ثانیه است. با این سرعت، تنها در یک دقیقه می‌توان از سطح زمین به طبقه ١٢۴ رسید!

تمیز کردن تمام شیشه‌‎های این برج که چیزی در حدود ٢۶ هزار قطعه است، تقریباً ٣ ماه طول می‌کشد. طوری که به محض اتمام کار، شیشه‌ها از نو لکه‌دار می‌شوند! اما جنس شیشه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که تا حد ممکن تمیز می‌مانند و به ندرت آلوده می‌شوند!

عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی

منبع: روزنامه شهروند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=258203

برچسب ها

ثبت نظر

-