عربستان|سایه سنگین جنایات آل سعود بر اجلاس گروه ۲۰

  • کد خبر : 256484
  • 15 آبان 1399 - 21:16
عربستان|سایه سنگین جنایات آل سعود بر اجلاس گروه ۲۰

به گزارش گروه بین‌الملل

بسیاری از کشور‌ها با عضویت عربستان مخالفت کردند و به همین دلیل، عربستان سعودی در عضویت خود در این شورا ناکام ماند.

به ندرت اتفاق می‌افتد که ناقضان بزرگ حقوق بشر در رقابت برای دستیابی به کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دیده نشوند. این نتیجه به منزله ضربه مهلکی بر پیکره تلاش‌های ریاض برای بهبود وجهه خود در محافل بین‌المللی بود.انگیزه‌های عربستان هرچه که بود برای جلب آرای مجمع عمومی سازمان ملل متحد کافی نبود.

این موضوع آخرین نشانه برای افزایش موج مخالفت جهانی با ولیعهد سعودی است. در اجلاس گروه  ۲۰ که عربستان سعودی امسال میزبان آن خواهد بود، ده‌ها نهاد غیر دولتی جهان به دلیل وضعیت وخیم حقوق بشر در عربستان خواستار تحریم آن شدند. این فشارها تا حدی بود که تلاش سعودی‌ها برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منجر به شکست شد و ریاض نتوانست یکی از کرسی‌های این شورا را به دست آورد.

پیش از آن نیز شهرداران شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لندن، پاریس و لس‌آنجلس، به دلیل مسائل حقوق بشری عربستان و قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی اجلاس مجازی مربوط به فعالیت‌های گروه جی ۲۰ را تحریم کردند.

دفتر شهرداری پاریس به دفاع از حقوق زنان سعودی از جمله « لجین الهذلول» فعال حقوق زن که در زندان سعودی به سر می‌برد، پرداخت و خواستار تحریم نشست گروه ۲۰ در عربستان شد.

از سوی دیگر، پارلمان اروپا خواستار کاهش سطح نمایندگان در نشست مجازی سران اجلاس گروه ۲۰ به دلیل فعالیت‌های مغایر حقوق بشری مقامات سعودی شد. پارلمان اروپا بر لزوم کاهش سطح نمایندگان در این نشست تاکید و اعلام کرد که هدف از این اقدام جلوگیری از مشروعیت بخشی به جنایت‌های عربستان و بازداشت‌های غیرقانونی و خودسرانه در این کشور است.

در آمریکا  نیز مخالفت جدیدی با  برگزاری اجلاس گروه  ۲۰  در عربستان سعودی در حال ظهور است. همچنین ۴۵ قانونگذار آمریکایی از ترامپ خواستند تا نشست گروه جی ۲۰ را بایکوت کند. «یان شاکوفسکی» و «ایلهان عمر» اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از جمله افرادی بودند که این نامه را امضا کردند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی که در سازمان « فریدم فورواد» به همراه « شاکوفسکی» برگزار شد زنان سعودی خشم خود را علیه دولت در خصوص نقض حقوق زنان نشان دادند.

البته «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بارها سرمایه گذاری عظیم خود را در حمایت از جنایات آل سعود نشان داده‌اند.

معاملات مالی ترامپ با آل سعود به وضوح مشهود است ؛به ویژه در جنایت‌های جنگی عربستان علیه غیرنظامیان یمنی.

ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا هشت بار علیه قوانین ضد سعودی در کنگره وتو کرد که ۴ مورد از آن‌ها برای محافظت از ائتلاف جنگی سعودی در جنگ یمن بود.

اما حساب باز کردن بر دولت ترامپ برای محافظت از ائتلاف آمریکا و عربستان یک استراتژی شکننده است. پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا مخاطره آمیز است؛ اما حتی اگر دونالد ترامپ از انتخاب مجدد خود اطمینان حاصل کند که بعید به نظر می‌رسد، استراتژی تأمین امنیت آل سعود همچنان سردرگم است. البته از دست دادن اعتماد پارلمان اروپا و مجمع عمومی سازمان ملل نیز شکست کمی نیست.

این تحولات سبب ایجاد کمپین‌های قدرتمندی در زمینه پاسخگویی جهانی می‌شود که می‌تواند رهبران سیاسی را تشویق کند تا کشورهایی که حقوق بشری را نقض می‌کنند را محاکمه کنند. اینها استراتژیهای جدیدی نیستند؛ بلکه این امر از میراث «نلسون ماندلا» فعال برجسته آفریقایی مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی سرچشمه گرفته است.

زمانی که عربستان مشروعیت خود را در مجامع جهانی از دست بدهد کم کم رو به ناوبدی می‌رود. از گذشته فشارهای داخلی و خارجی توانسته بسیاری از کشورهای مستبد را مجبور به سازش و پذیرش اصلاحات کند.

اکنون صداهای اصلاحات واقعی در عربستان و در سراسر جامعه تبعیدی سعودی شنیده می‌شود. از جمله آن‌ها اعتراض دموکراتیک حزب « تجمع الوطنی» است که توسط « مضاوی الرشید» فعال برجسته و سخنگوی این و « یحیی عسیری»، « عبدالله العوده» فعالان برجسته سعودی صورت می‌گیرد.

نخبگان حاکم در عربستان سعودی به زودی خواهند فهمید که تنها استراتژی خروج از انزوای جهانی استراتژی است که شامل پذیرش حقوق بشر و دموکراسی باشد. استراتژی قدیمی سعودی در میان موج تحریم‌های جهانی ، نتیجه معکوس داده است. هرچقدر سرکوب‌گری و وحشی‌گری آل سعود افزایش یابد، فشارهای داخلی و خارجی نیز برای این خاندان برای پایان دادن به وحشیگری مداوم و جنایتشان افزایش خواهد یافت.

آغاز ولیعهدی محمد بن سلمان از ژوئن ۲۰۱۷ سبب بروز بحران‌های داخلی بیشتر و مسائل پیچیده خارجی در عربستان شد ، برجسته‌ترین آنها جنگ یمن و محاصره قطر بود ، علاوه بر این بن سلمان نقش مستقیمی در ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و سرکوب آزادی بیان در عربستان داشت.

با وجود تلاش ریاض برای بستن پرونده قتل خاشقجی ، ماهیت دادرسی و تصمیمات نهایی صادر شده توسط دادگاه ویژه سعودی، پرونده را دوباره به صحن علنی کشاند ، زیرا محافل و سازمانهای بین المللی معتقدند که در خصوص حکم پرونده خاشقجی عدالت رعایت نشده است.

چندی پیش دو وکیل به نام‌های «جینز و بلوک» به نیابت از خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی و سازمان «دموکراسی برای جهان عرب» اقدام به تهیه دادخواست علیه ولی‌عهد سعودی و بیش از بیست تن دیگر در جریان قتل خاشقجی کرده و تقدیم دادگاه اداری کلمبیا در شهر واشنگتن آمریکا کرده‌اند.

در دادخواستی که تهیه شده است، ولیعهد سعودی و هم‌دستان او متهم به صادر کردن دستور «ربودن، شکنجه، قتل و تکه تکه کردن جسد خاشقجی» با هدف ساکت کردن او و ممانعت از تلاش‌هایش در آمریکا در راستای دعوت به تحقق مردم‌سالاری در غرب‌آسیا متهم شده‌اند.

این دادخواست شامل درخواست پرداخت غرامت و خسارت‌های مدنی لازم از جمله پرداخت غرامت تنبیهی به میزانی است که هیئت منصفه دادگاه فدرال آمریکا تعیین می‌کند. شاکیان و تنظیم کنندگان این دادخواست همچنین از مقامات و اطلاعات آمریکا خواسته‌اند اسناد و شواهدی را که اثبات می‌کند قتل غیرقانونی خاشقجی به دستور یکی از سران سعودی اتفاق افتاده، افشا و منتشر کنند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا ، در فوریه سال گذشته ادعا کرد که کشورش قتل خاشقجی را پنهان نمی‌کند و برای بررسی این پرونده اقدامات بیشتری انجام خواهد شد.

ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۱۹ ، دستوراتی را برای جلوگیری از ورود حدود ۲۰ مقام سعودی به ‌آمریکا و مسدود کردن دارایی‌های حدود ۱۷ نفر دیگر صادر کرد.

«کیث ام هارپر »، نماینده سابق ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به احتمال کشف شواهد جدید در قتل خاشقجی طی دوره آینده ، اثبات دخالت بن سلمان در این جنایت را تأیید کرد. وی همچنین مصاحبه اظهار داشت که حکم دادگاه پس از یک سال و نیم در ایالات متحده صادر می‌شود. او همچنین از دولت «دونالد ترامپ »، رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد ؛چرا که مسئولیت پرونده قتل خاشقجی را بر عهده نگرفت و پس از کشته شدن خاشقجی، به محمد بن سلمان افتخار کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=256484

ثبت نظر

-