کوتاه درباره جنگنده تورنادو+عکس

  • کد خبر : 255776
  • 15 آبان 1399 - 12:32
کوتاه درباره جنگنده تورنادو+عکس

 

 

به گزارش نیوز ، تورنادو که در دوران جنگ سرد و در پاسخ به پیمان ورشو (نسخه بلوک شرق ناتو) ساخته شده بود، تا کنون در نبردهای مختلفی شرکت داشته و نخستین جنگنده ای به شمار می رود که در آن از سیستم پرواز با سیم استفاده شده است. این سیستم در واقع جایگزین برقی اهرم های مکانیکی برای کنترل سطوح پروازی بوده که برای پرنده ای که در سال ۱۹۷۹ وارد خدمت شده، یک فناوری انقلابی به شمار می رود.
جنگنده چندمنظوره تورنادو که توسط کنسرسیومی شامل انگلستان، آلمان غربی و ایتالیا (تحت عنوان پاناویا) توسعه یافت و تولید شد، از هندسه متغیر بال ها نیز بهره مند بوده که مزایای بال های پس گرا در سرعت های بالا را با پایداری بالای سطوح پروازی گسترده (بال های باز) ترکیب می کند.
کوتاه درباره جنگنده تورنادو+عکس

پاناویا تورنادو همچنین از سکان عمودی بزرگی برخوردار است

پاناویا تورنادو همچنین از سکان عمودی بزرگی برخوردار است که یکی از نقاط طراحی شاخص آن بوده و به مانورپذیری بهتر جنگنده کمک می کند. این هواپیما که در سه نسخه جنگنده-بمب افکن (IDS)، نبرد الکترونیک و سرکوب پدافند (ECR) و رهگیر (ADV) تولید شده، در زمان ورود به خدمت جایگزین چندین هواپیمای مختلف در نیروی هوایی کشورهای توسعه دهنده شد و با اشتراک پلتفرم، هزینه نگهداری در بلندمدت را به طرز محسوسی کاهش داد.

کوتاه درباره جنگنده تورنادو+عکس

جنگنده چندمنظوره مورد بحث هرچند در دوران جنگ سرد و تنش با شوروی به وجود آمد، اما نخستین نبرد خود را در عملیات طوفان صحرا (سال ۱۹۹۱) و در قالب نیروهای ائتلاف بین المللی علیه ارتش صدام تجربه کرد و پس از آن در جنگ کوزوو، افغانستان، لیبی، عراق و سوریه (علیه داعش) شرکت داشت.

لازم به ذکر است که تورنادو توانایی حمل و پرتاب موشک های سایدوایندر (گرمایاب هوا به هوا)، بریمستون (هوا به زمین)، استورم شدو (کروز)، بمب لیزری پِیوِوی و تسلیحات اتمی تاکتیکی (کوچک) را داشته و به جز کشورهای سازنده، تنها در ارتش عربستان سعودی به خدمت گرفته شده است.

>>>بیشتر بخوانید

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=255776

ثبت نظر

-