محمد بنا: سال ۹۸ آن‌قدر خبر بد شنیدیم که دیگر خبر خوش یادم نمی‌آید

  • کد خبر : 25446
  • 26 اسفند 1398 - 0:13
محمد بنا: سال ۹۸ آن‌قدر خبر بد شنیدیم که دیگر خبر خوش یادم نمی‌آید

نیوز/ مهدی شیروانی؛ سال ۱۳۹۸ با همه فراز و نشیب‌هایش به‌پایان رسید. محمد بنا به عنوان یکی از بهترین مربیان کشتی ایران و جهان، همیشه یکی از ستاره‌های مورد توجه علاقه‌مندان ورزش بوده و هست. با توجه به استقبال علاقه‌مندان ورزش از نظرات و دیدگاه‌های این مربی موفق و پرافتخار کشتی فرنگی، با محمد بنا به گفتگو نشستیم تا در روز‌های پایانی سال و آغاز سال جدید، حرف‌ها، درددل‌ها، توقعات و انتظار‌های او از مردم و مسئولان را بشنویم و به اطلاع علاقه‌مندان برسانیم. در خلال این گفتگو، عشق و علاقه محمد بنا به خانواده، موفقیت و سربلندی کشتی فرنگی و احترام به مردم، بیش از هر چیز کاملاً مشهود و ملموس بود. در شرایطی که ویروس منحوس کرونا گریبان بخش عظیمی از عالم را گرفته و مشکلات بسیاری را به جوامع و ملل مختلف در قریب به‌بیش از ۱۲۵ کشور دنیا تحمیل کرده، اکثر برنامه‌ها، مسابقات و تقویم ورزش‌های گوناگون دنیا را تعطیل و لغو کرده یا دچار تغییرات گسترده ساخته، گفتگو با یکی از مربیان پرتلاش و مدعی می‌تواند تلخی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را داشته باشد. این هم گپ و گفت ما با سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در روز‌های پایانی سال ۹۸…

در شرایط فعلی که همه برنامه‌های کشتی و تیم ملی تعطیل شده، چه ترفند یا تدبیری برای تمرینات بچه‌ها دارید؟
کادر فنی برای شرایط و اتفاقات مختلف، راهکار‌های جداگانه دارند. الان هم با استفاده از فضای مجازی، به‌شکلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم این وضعیت را به نحو مطلوب پشت‌سر بگذاریم.

می‌شود مقداری بیشتر توضیح دهید؟
از وقتی فهمیدیم با توجه به شرایط پیش آمده، اردو‌های تیم ملی برگزار نمی‌شود، سریعاً با بهروز حضرتی‌پور یک گروه در واتساپ درست کردیم و با کادر فنی همه برنامه‌ها را تنظیم کرده و زیرنظر گرفتیم. ما ۵ مربی تیم ملی داریم که آن‌ها را برای زیر نظر داشتن کشتی‌گیران تقسیم کرده‌ایم.

هیچ تفاوتی در برنامه کشتی‌گیران نیست؟
اتفاقاً برنامه‌ای کامل و متفاوت با یکدیگر دارند و زیر نظر کادر فنی اجرا می‌کنند. کشتی‌گیرانی که سهمیه المپیک گرفته‌اند، کشتی‌گیرانی که هنوز سهمیه نگرفته ولی جزو نفرات اعزامی به مسابقات گزینشی سهمیه المپیک هستند، یا کشتی‌گیرانی که سهمیه نگرفته و جزو نفرات اعزامی به گزینشی هم نیستند با برنامه‌هایی جداگانه، مختلف و نوع تمرینات متفاوت با یکدیگر تمرین می‌کنند.

چگونه عملکرد آن‌ها را زیر نظر می‌گیرید؟
برنامه‌ها را به مربیان می‌دهیم و آن‌ها هر کدام کشتی‌گیران مربوطه را تحت نظر دارند. کشتی‌گیران گزارش انجام و نحوه تمرینات را به مربیان می‌دهند و مربیان به صورت ویدیویی تمرین را زیر نظر می‌گیرند و گزارش عملکرد را به ما می‌دهند و ما هم برای جلسات بعدی با توجه به شرایط و نحوه تمرینات آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وقتی گفته می‌شود کسی از منزل بیرون نیاید، بچه‌ها چه جوری و در کجا تمرین می‌کنند؟
مثلاً یک مربی مثل لقمان رضایی، یک باشگاه را کاملاً ضدعفونی کرده و ۵، ۶ نفر از کشتی‌گیران آنجا تمرین می‌کنند. تا وقتی که برای حضور در مسابقات پیش‌رو دست‌مان بسته نباشد. ما اگر قرار است المپیکی باشیم باید خیلی مراقبت کنیم. باید به شکلی برنامه‌ریزی و مراقبت کنیم که هم سلامت بچه‌ها را حفظ کنیم و هم وقتی کرونا رفت و همه چیز عادی شد، در زمان شروع المپیک بچه‌های ما تِپ و تِپ زمین نخورند و جلوی مردم ضایع نشویم.

شیرین‌ترین خبری که در سال ۹۸ شنیدید، کدام خبر بود؟
سال ۹۸ آنقدر خبر بد شنیدیم که دیگر اصلاً خبر خوش و شیرین یادم نمی‌آید. با توجه به همین شرایط ناراحت‌کننده کلاً نمی‌توانم بگویم کدام خبر برایم شیرین بوده است. البته یکسری پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی با تیم ملی خودمان هم کسب کردیم که اندکی مردم را خوشحال کرد ولی متأسفانه امسال، سالی بود که سختی‌ها و ناراحتی‌هایش خیلی بیشتر از شادی‌هایش بود و شرایط پیش آمده در کل جامعه اصلاً نگذاشت من از ته دل خوشحال بشوم.

تلخ‌ترین خبری که در سال ۹۸ شنیدید کدام خبر بود؟
متأسفانه در سال ۹۸ به قدری خبر‌های ناخوشایند و ناراحت‌کننده شنیده‌ایم که نمی‌دانم کدام را به‌عنوان بدترین خبر بگویم. از نظر شخصی و فردی خودم، فکر می‌کنم ترور ناجوانمردانه و شهادت سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی را باید بدترین خبر سال ۹۸ نامید. ولی با توجه به عوارض و مشکلات بسیار بزرگی که این ویروس نامرد به مردم ما تحمیل کرده و کلاً مردم و کشورمان را درگیر کرده، باید شیوع ویروس کرونا را بدترین خبر و اتفاق ممکن برای هموطنانم و حتی دنیا بنامیم.

از نظر ورزشی هم عوارض زیادی برای ما و کشتی داشت.
دقیقاً. متأسفانه بسیاری از هموطنان‌مان را مریض کرده است. بعضی از خانواده‌ها را عزادار و سیاهپوش کرده، تعداد زیادی نیز با بیماری و عوارض ناشی از آلوده شدن به این ویروس منحوس دست به گریبانند و مجبور هستند این وضعیت درمان و کمبود‌های ناشی از امکانات و تجهیزات را تحمل کنند. در این شرایط سخت دوران تحریم که واردات دارو هم یکی از مشکلات بزرگ تحمیل شده به کشور ماست، مبارزه و مقابله با این ویروس خطرناک، مشکلات بیشتری را نصیب مردم کرده است. از نظر ورزشی هم که کشتی عشق و زندگی ماست، متأسفانه همه برنامه‌های ما را نیز دچار اختلال کرده و برهم زده است.

به نظر شما برای مقابله با همین ویروس خطرناک و به قول شما نامرد چه باید کرد و چگونه می‌توانیم بر آن پیروز شویم؟
به نظر من همین رهنمود‌هایی که مسئولان وزارت بهداشت به عنوان متولیان حفظ سلامتی مردم و کسانی که در خط اول مبارزه با این ویروس می‌جنگند، ارائه می‌دهند، بهترین روش برای مقابله با کروناست. همین که تأکید و اصرار دارند هموطنان از منزل بیرون نیایند تا مانع گسترش این ویروس شوند، می‌تواند یکی از بهترین و راحت‌ترین راه حل‌ها باشد. من هم همین جا از هموطنان عزیزم خواهش می‌کنم در منزل بمانند و لطفاً توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند.

بیشتر از همه دوست دارید با چه‌کسی سلفی بگیرید؟
خیلی دوست دارم با پسرم بابک سلفی بگیرم. دیروز (جمعه ۲۳ اسفند) اولین سال تولدش را جشن گرفتیم و کلی عکس سلفی با او گرفتم. حالا که اردو تعطیل شده و بیشتر کنار خانواده هستم، از کوچک‌ترین فرصتی استفاده می‌کنم و با پسرم عکس سلفی می‌گیرم. وقتی دارم تلویزیون نگاه می‌کنم، می‌آید بغلم و من هم تند و تند با او سلفی می‌گیرم.

اگر بخواهید با ستاره‌های کشتی فرنگی و تیم ملی یک سفره هفت‌سین بچینید، کدام ستاره‌ها در این سفره قرار می‌گیرند؟
همه می‌دانند که من علاقه خاص و ویژه‌ای به حمید سوریان دارم؛ لذا اولین سین هفت‌سین من، حمید سوریان است. حسن رنگرز هم جزو ستاره‌های هفت‌سین من است. اگر بخواهم از ستاره‌های حال حاضر تیم ملی و کشتی فرنگی هم سین‌های بعدی را معرفی کنم، خیلی ستاره و سین داریم که باید حداقل ۱۰ تا سفره هفت‌سین با ۷۰ ستاره و سین پرتوان و مستعد ایرانی بچینیم. ستاره‌هایی مثل علیرضا نجاتی، محمدهادی ساروی، رامین طاهری، علی گرایی، سعید عبد ولی، رضا گرایی، امین کاویانی‌نژاد، پویا ناصرپور، میرزازاده، علی یوسفی و… ماشاءا… خوب‌های کشتی به‌قدری زیاد هستند که باید چند صفحه فقط اسم آن‌ها را بگویم.

برای شما، آسان‌ترین کار در جهان چیست؟
برای من راحت‌ترین و آسان‌ترین کار همین مربیگری کشتی است. همیشه سعی کرده‌ام در کاری که توانایی انجامش را ندارم، دخالت نکنم و وارد نشوم. شاید به‌خاطر پیری و کم حافظه شدن ناشی از کهولت سن، بعضی چیز‌ها از ذهنم پاک شود، اما مطمئن هستم مربیگری کشتی به‌خاطر عشق زیادی که به آن دارم هیچ وقت از ذهنم پاک نمی‌شود.

بدترین سوتی و اشتباهی که در سال ۹۸ داشتید را تعریف کنید.
سوتی زیاد دادم. کلاً این‌قدر سوتی داده‌ام که نمی‌توانم تعریف کنم ولی بعضی وقت‌ها هم دیگران کار‌هایی می‌کنند که به اسم من تمام می‌شود و هموطنان فکر می‌کنند مثلاً من متناقض حرف زده‌ام. با یکی مصاحبه می‌کنم و حرفی می‌زنم، طرف برداشت خودش از حرف‌های من را چاپ می‌کند و وقتی در مصاحبه‌ای دیگر حرفی می‌زنم که درست نقطه مقابل مصاحبه قبلی می‌شود، دوستان می‌گویند چرا متناقض حرف زده‌ام، در صورتی که نمی‌دانند اصلاً من آن حرف‌های متفاوت با نظر و حرف خودم را نزده‌ام. این را به حساب من و اشتباهات من می‌گذارند. هرچند ناراحت می‌شوم ولی دیگر به این موضوع هم عادت کرده‌ام.

آیا پیش آمده، جایی ناخواسته کاری انجام دهید که به قول معروف خرابکاری و ضایع شود و از شما انتظار آن کار نرفته و نمی‌رود؟ واکنش مردم به شما و آن کار چگونه بوده است؟
شکر خدا تا به‌حال اصلاً و هرگز چنین اتفاقی برایم نیفتاده است. چون خودم در همه موارد خیلی دقت و مراقبت می‌کنم تا پیش نیاید. سال‌هاست که به این موضوع عادت کرده‌ام که مراقب هر حرکت و رفتاری باشم تا باعث ناراحتی مردم نشود. شاید حتی خیلی‌ها اصلاً نیایند و نگویند، ولی خودم همیشه سعی می‌کنم چنین اتفاقی پیش نیاید. البته من خیلی هم آدم معاشرتی و اهل رفت‌وآمد نیستم. حتی توی جلسات هم کمتر شرکت می‌کنم و خیالم راحت است که سوتی هم نمی‌دهم.

سال تحویل ۹۸ کجا بودید و چه کار کردید؟ امسال برای مراسم سال تحویل چه برنامه‌ای دارید؟
اگر اشتباه نکنم، فکر می‌کنم سال تحویل ۹۸ کنار خانواده و پای سفره هفت‌سین نشسته بودیم. بعد هم اول به دیدن خانواده همسرم رفتیم و بعد از آن هم بلافاصله به منزل پدرم رفتیم. برای امسال هم فکر نمی‌کنم برنامه خاصی داشته باشیم. مثل اکثر هموطنان همان رسم و رسوم سنتی و سفره هفت‌سین و همین برنامه‌ها را داریم و فکر کنم به خاطر همین موضوع شیوع کرونا و توصیه‌های مکرر پزشکی، حتی به دید و بازدید خانواده‌ها هم نرویم و همه چیز به صورت تلفنی و واتساپ و… انجام شود.

اگر در سال ۹۹ اختیار اداره کشور را به شما بدهند، چه کاری انجام می‌دهید؟
نه به این موضوع فکر می‌کنم و نه هرگز چنین آرزویی خواهم داشت. چون اداره کشور واقعاً سخت است. ما همین که بتوانیم تیم ملی را آبرومندانه و مقتدرانه اداره کنیم، خودش خیلی مطلوب است. اداره مملکت یک موضوع سیاسی با ابعاد گوناگون است. مشکلات ما یکی، دو تا نیست. طبیعتاً بعضی مسائل اصلاً نه دست مردم و نه دست دولتمردان است. مثلاً همین موضوع تحریم‌های ناجوانمردانه که حتی دارو‌های ضروری را نیز تحریم می‌کنند، مشکلی آزاردهنده است که به مردم ما تحمیل شده است. امیدوارم مسئولان بتوانند با تدابیر ویژه کمر تحریم را بشکنند.

تا به حال مهمان خانه رقیبان و حریفان در شهرستان‌ها بوده‌اید؟
زمانی که کشتی می‌گرفتیم اکثر حریفان و بچه‌های شهرستانی وقتی تهران می‌آمدند، بیشتر منزل ما بودند و در خدمت‌شان بودیم. روحیات من هم به شکلی بود که زیاد با کسی رفت‌وآمد نداشتم. فقط با بیژن سیف‌خانی که بچه بندر‌انزلی بود رفاقت صمیمی داشتم و به منزل‌شان می‌رفتم. در این ۱۵، ۱۶ سال دوران مربیگری هم بیشتر با دوستان مسائل کاری و فنی داریم و خیلی کم به رفت‌وآمد توجه می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=25446

ثبت نظر

-