یارکشی بایدن و ترامپ در بازار‌های جهانی

  • کد خبر : 250611
  • 12 آبان 1399 - 19:12
یارکشی بایدن و ترامپ در بازار‌های جهانی

به گزارش نیوز، چند ساعت بیشتر تا انتخابات آمریکا باقی نمانده است، ساعاتی که توجه سرمایه گذاران بیشتر از قبل به دوره زمانی پس از انتخابات روز ۳ نوامبر  متمرکز شده است. در نظرسنجی سایت اینوستینگ گفته شده است ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان قصد ندارند قبل از روز انتخابات هیچ تغییری در سرمایه گذاری‌های خود ایجاد کنند، در حالی که ۸۶ درصد معتقد بودند که اعلام نتایج انتخابات تأثیر متوسط ​​یا قابل توجهی بر بازارهای مالی خواهد داشت. 

بازدهی سهام‌های آمریکا در صورت پیروزی بایدن و ترامپ

طبق نظرسنجی یاد شده ۶۵ درصد سرمایه گذاران همچنین انتظار دارند پیروزی ترامپ نتیجه بهتری را برای بازارهای مالی ایالات متحده فراهم کند، در حالی که فقط ۱۶ درصد جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق را نتیجه بهتری برای بازارها می‌دانند. بنابراین جای تعجب نیست که ۵۳ درصد از سرمایه گذاران معتقدند عملکرد بازار سهام در چهار سال گذشته کلید انتخاب مجدد ترامپ خواهد بود. اما با این اوصاف، تقریباً نیمی از نظرسنجی ها معتقدند پاسخ دولت ترامپ به کووید-۱۹ بیشترین تهدید را برای پیروزی مجدد ترامپ برای دوره دوم به وجود آورده است. 

سؤالی دیگری که این مجموع نظرسنجی‌ها به آن می‌پردازد این است که درصورت پیروزی بایدن یا ترامپ چه سهام‌هایی صعودی می‌شوند؟ در صورت که ترامپ برای دوره دوم انتخاب شود، سرمایه‌گذاران انتظار دارند سهام‌های فناوری ۲۳ درصد رشد کنند و بعد از آن بخشهای صنعتی (۲۰ درصد) ، انرژی (۱۹ درصد) و مالی (۱۷ درصد) در رده‌های پایین‌تر قرار دارند. اما در مورد بایدن معاون رئیس جمهور سابق، نزدیک به ۵۰ درصد از سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که سهام محیط زیست و به دنبال آن خدمات درمانی  تحت با هدایت وی بهترین عملکرد را داشته باشند. 


>>>> بیشتر بخوانید

بررسی وضعیت بورس آمریکا بعد از انتخابات ۲۰۲۰؛ ترامپ برای بورس بهتر است یا بایدن؟


درحالی که به‌نظر سرمایه‌گذاران بازار‌های مالی، ترامپ را مفید‌تر از بایدن می‌بینند اما وضعیت بازار‌های کالایی در سناریو‌های انتخاباتی چگونه است؟

چشم‌انداز بازار‌های

طلا با دموکرات ها صعودی می شود؟

اکثر تحلیل‌گران بر این نظر هستند که اگر چه با پیروزی ترامپ، چشم‌انداز طلا نزولی نخواهد شد اما پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و دموکرات‌ها در سنا سبب افزایش بیشتر قیمت طلا می‌شود. دلیل افزایش قیمت طلا در صورت پیروزی دموکرات‌ها تصویب کمک‌های مالی بیشتر و پرهزینه تر است. 

البته باید گفت که همه بر این عقیده نیستند. در پیش‌بینی جی‌پی مورگان چیس برآورد شده است که در صورت پیروزی دموکرات‌ها در سنا و ریاست‌جمهوری، قیمت طلا تا ۲ تا ۵ درصد افزایش می‌‌یابد اما در صورت پیروزی دموکرات‌ها در ریاست جمهوری و حفظ سنا توسط جمهوری‌خواهان قیمت طلا تنها ۲ درصد افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر در صورت پیروزی ترامپ این بانک سرمایه‌گذاری برخلاف دیگران ‌آینده طلا را نزولی می‌بیند و  برآورد می‌کند که قیمت آن ۵ درصد کاهش یابد. 

پیش‌بینی سایت ولیو د مارکت اگرچه انتخاب ترامپ را برای طلا نزولی نمی‌بیند اما در بقیه موارد با جی‌پی مورگان چیس و دیگر تحلیل‌گران موافق است. اما نظر متفاوت ولیو د مارکت این است که در شرایطی که بایدن پیروز انتخابات شود اما تسلط جمهوری‌خواهان بر سنا ادامه یابد، اگرچه کمی از درخشش طلا می‌کاهد اما برای بازار بورس بهتریت حالت خواهد بود. استدلال این سایت بر این اساس است که در این سناریو، در عین اینکه احتمالاً رژیم مالیاتی ترامپ باقی خواهد ماند (که برای بازار‌های مالی مفید است)، بایدن با کاهش تنش‌های بین‌المللی و تحریکات بی‌ثبات کننده توئیتری برای طلا مفید‌تر خواهد بود.

البته در میان تحلیل‌گران بازار طلا نیز نظرات مخالف وجود دارد. طبق تحلیل سایت بیزنس تایمز طلا با ریاست جمهوری ترامپ افزایش بیشتری می‌یابد. دلیلی که این سایت بیان می‌کند این است که افزایش بازدهی اوراق خزانه حاصل از افزایش هزینه‌های دولتی و کاهش تنش‌های ژئوپولیتیک در دوره بایدن می‌تواند درخشش طلا را تا حدودی کاهش دهد. 

طلا

نفت نزولی نمی شود حتی با بایدن

پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از آینده قیمت نفت پس از انتخابات که تاکید بر صعودی  شدن قیمت نفت و گاز بعد از انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده داشت همچنان پابرجاست، زیرا یک موج آبی (تسلط دموکرات‌‌ها بر ریاست جمهوری و کنگره) احتمالاً یک کاتالیزور مثبت برای نفت خواهد بود.

حتی اگر نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها نظرات خود را معتدل کند انتظار می‌رود قیمت نفت همچنان افزایشی باشد.  اگر چه بایدن در هفته‌های اخیر کمی از موضع‌های خود پایین آمده و به دنبال دستیابی به بخش انرژی عاری از آلودگی کربن تا سال ۲۰۳۵ است، اما تحلیلگران انتظار دارند دولت وی مقرراتی را وضع کند که هزینه های تولید شیل را با مواردی مانند مالیات و محدودیت های متان افزایش دهد، محدودیت‌های که دولت دونالد ترامپ کاهش داده است.

گلدمن‌ساکس تخمین می زند که چنین مالیاتی می‌تواند هزینه ها را تا ۵ دلار برای هر بشکه افزایش دهد. تضعیف دلار در نتیجه هزینه‌های زیرساختی و انرژی‌های پاک نیز می‌تواند زمینه صعود قیمت‌ها را فراهم کند. گلدمن ساکس می‌گوید حتی در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران توسط دولت بایدن و از بین بردن تحریم‌هایی دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک «پیشگویی های کاهش عرضه شیل» قیمت طلا همچنان صعودی خواهد ماند. به گفته این بانک چنین اتفاقی به  این دلیل است که علاوه بر افزایش هزینه‌های مقررات وضع شده، توافق با ایران، تولید نفت شیل آمریکا را ممکن است غیر سودآور خواهد کرد.

اما تحلیل بیزنس اینسایدر خلاف تحلیل گلمدن‌ساکس است. این سایت می‌نویسد تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ به صادرات نفت ایران ضربه زده است و موضع آشتی جویانه‌تری با ایران به رهبری بایدن، می‌تواند حدوداً دو میلیون بشکه در روز نفت ایران را به بازار بازگرداند. این رویداد ممکن است روند بهبود قیمت هر بشکه نفت به بالای ۵۰ دلار را در سال ۲۰۲۱ را کاهش دهد.

نفت خام

ترامپ به نفع نقره است یا بایدن؟

نقره هنگامی که شرایط مطلوبی برای طلا وجود داشته باشد، عملکرد خوبی دارد اما براساس یک روند تاریخی نوسان آن، دو برابر طلا است. به گفته سایت بیزنس اینسایدر برنامه سبز بایدن می تواند برای نقره که در صفحات خورشیدی و مدارهای الکتریکی استفاده می شود مثبت باشد. بیش از ۵۰ درصد مصرف نقره به تقاضای صنعتی گره خورده است درحالی که، ۱۰ درصد تقاضای طلا  جهت ساخت قطعات فلزی، خارج از جواهرات، استفاده می شود. به طور کلی حدود ۸۰ درصد از مصرف نقره به تولید ناخالص داخلی وابسته است. درنتیجه سیتی بنک پیش‌بینی می‌کند، انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، بیش از طلا برای نقره صعودی است زیرا انتظار می‌رود هزینه‌های زیرساختی در فناوری‌های مانند فتوولتاییک (انرژی خورشیدی) که از نقره استفاده می‌کند، افزایش می‌یابد. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=250611

ثبت نظر

-