آغاز تحولی خطرناک برای محمدبن سلمان در دادگاه‌های غرب

  • کد خبر : 248160
  • 11 آبان 1399 - 11:56
آغاز تحولی خطرناک برای محمدبن سلمان در دادگاه‌های غرب
به گزارش نیوز،

 دادگاه واشنگتن بر اساس شکایت قضایی «سعد الجبری» مشاور امنیتی سابق سعودی علیه « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی و ۹ سعودی دیگر به اضافه موسسه خیریه «مسک»، برای این افراد احضاریه صادر کرد.

 بر اساس گزارش سازمان‌های بین المللی حقوق بشر ، تشکیل دادخواست علیه محمد بن سلمان در برابر دادگاه های خارجی ، یک تحول و یک تغییر کیفی در روند پیگرد قانونی او در زمینه سرکوب مخالفان نظام سعودی است.

صرف نظر از نتیجه دادخواست علیه ولیعهد سعودی و اینکه آیا وی براساس احضاریه دادگاه حاضر خواهد شد یا خیر؛ آنچه اتفاق افتاده یک تغییر کیفی است. جریان پیگردهای ولیعهد سعودی در برابر دادگاه های جهان ، ممکن است در دوره آینده شهرت وی را تحت تأثیر قرار دهد.

احضاریه جدید محمد بن سلمان

شبکه «سی. ان. ان» اسنادی را در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر کرده که بیانگر احضاریه دادگاه واشنگتن برای محمد بن سلمان در ارتباط با اعزام تیم ترور به کانادا برای به قتل رساندن مشاور امنیتی سابق سعودی است. این احضاریه از طریق شبکه اجتماعی واتساپ و بر اساس اسناد دادگاه که شبکه سی. ان. ان یک نسخه از آن را در اختیار دارد، صادر شده است.

سند دادگاه واشنگتن نشان می‌دهد که احضاریه محمد بن سلمان از طریق واتساپ به دو زبان عربی و انگلیسی در هفته اخر سپتامبر گذشته برای وی ارسال شد. همچنین اسناد دادگاه شامل رونوشت احضاریه ارسال شده از طریق واتساپ است که نشان می‌دهد که این احضاریه ارسال شده و گیرنده آن را دریافت و مشاهده کرده است. بر اساس این اسناد این احضاریه ساعت ۱۶:۵ به وقت واشنگتن برابر با ساعت ۱۱ و پنج دقیقه به وقت عربستان ارسال شده و گیرنده حدود ۲۰ دقیقه پس از ارسال، آن را مشاهده کرده است.

دادگاه واشنگتن همچنین از طریق واتساپ احضاریه‌ای را برای موسسه خیریه مسک و ۹ تبعه سعودی که از آنان شکایت شده است از جمله« بدر العساکر»، «سعود القحطانی» و «احمد عسیری» ارسال کرد.

 این اولین احضاریه برای ولیعهد سعودی نبوده است؛ بلکه دادگاهی در واشنگتن ۱۰ آگوست ۲۰۲۰ ، دستور احضار بن سلمان و ۱۳ نفر دیگر را در خصوص پرونده سعد الجبری صادر کرد.

سعد الجبری که مشاور امنیتی شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان بود، علیه محمد بن سلمان و ۱۳ تبعه سعودی شکایت کرد و مدعی شد که در اکتبر ۲۰۱۸ و تنها چند روز پس از کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد معروف سعودی، همان تیم ترور از عربستان به کانادا اعزام شدند تا او را به شیوه خاشقجی قتل برسانند.

مقامات سعودی مدتی است که تلاش می‌کنند افسر اطلاعاتی سابق را برای بازگرداندن به ریاض فریب دهند وآن‌ها از پرونده‌هایی که سعد الجبری از جنایت‌های آل سعود در اختیار دارد، می ترسند، به همین دلیل آن‌ها دو فرزند وی را « عمر» و « ساره» از ماه‌ها پیش بازداشت کردند.

«عادل المسنی» پژوهشگر روابط بین‌الملل اعلام کرد که احضار بن سلمان به دادگاه آمریکا تحولی خطرناک در زمینه پیگیری جنایت‌های بن سلمان در غرب است.

المسنی معتقد است که بن سلمان نمی‌تواند تخلفات خود را مخفی و یا کمرنگ کند؛ زیرا در نهایت تحت پیگرد قوانین بین‌المللی قرار می‌گیرد.

وی در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین اظهار داشت که احتمال فرار بن سلمان از دستگاه قضایی آمریکا به موارد مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و اگر انتخابات برخلاف خواست عربستان باشد ، زمستان سردی در انتظار بن سلمان خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد که پرونده خاشقجی یکی از برجسته‌ترین جنایت‌هایی است که محمد بن سلمان شخصاً در آن نقش داشته؛ اما ترامپ پرونده این اتهامات را متوقف کرد.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است که بن سلمان از انتخابات ایالات متحده هراس دارد؛ زیرا اگر ترامپ سقوط کند ، ولیعهد سعودی نیز با او سقوط خواهد کرد.

المسنی در مورد دادخواست علیه محمد بن سلمان و نتیجه آن گفت که دادگاه آمریکا با هدف پوشاندن جنایت‌ها و دفاع از مجرم تشکیل می‌شود.

وی افزود: در پایان اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشود، بن سلمان در ردیف متهمان قرار می‌گیرد واین امر فرصت انتقال قدرت به وی را زیر سال می‌برد .

تاثیر پیروزی ترامپ یا بایدن بر پرونده سعد الجبری

حمایت دونالد ترامپ از ریاض به ویژه ولیعهد عربستان بر کسی پوشیده نیست و این موضوع در پرونده ترور خاشقجی صراحتا مشهود است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع سعودی گفت که دستیاران محمد بن سلمان با پیش بینی عدم پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا از خلال توییتر به حمله ضد بن نایف و الجبری قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر پرداخته‌اند.

رویترز نوشت که « جو بایدن» ، نامزد حزب دموکرات ، موضع سختگیرانه‌ای به ولیعهد سعودی دارد و وعده داده که او را در خصوص قتل خاشقجی بازخواست کند و همچنین به فروش تسلیحات به عربستان پایان دهد.

با توجه به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۳ نوامبر ۲۰۲۰) ، شانس پیروزی ترامپ و بایدن – به گفته ناظران – تحت تاثیر پرونده سعد الجبری قرار نخواهد گرفت؛ چراکه انتخابات زودتر از پرونده‌های قضایی سعد الجبری زودتر برگزار می‌شود.

اما در صورت آشکار شدن جزئیات و اطلاعات مهم‌تر، موضوع سعد الجبری بیشتر مورد توجه کنگره و ملت آمریکا قرار می‌گیرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن شانس بیشتری در پیروزی ریاست جمهوری خواهد داشت که بن سلمان را در موقعیتی دشوارتر قرارمی‌دهد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=248160

ثبت نظر

-