از مجرم قهرمان نسازیم

  • کد خبر : 247931
  • 11 آبان 1399 - 8:32
از مجرم قهرمان نسازیم

گاه در پس برخی اتفاقات، رسانه های خارجی نیز بیکار نمی نشینند و از راه دور کنترل هجمه ها و هیاهو را در دست می گیرند و هر چه می توانند، می تازند تا گروهی را همراه خود کنند و تا جایی پیش می روند که فردی که سابقه کیفری داشته و پرونده اش سیاه است ناگهان همه به دادخواهی از او روی می آورند و از او اسطوره ای تاریخی می سازند این در حالیست که اصل ماجرا از دست قانون پنهان نمی ماند، اما جنجال سازی رسانه های معاند و اسطوره سازی غلط آن ها جای بحث دارد.

هر از گاهی از طریق فضای مجازی و به برکت وجود اینستاگرام، تلگرام و توئیتر در جریان اخبار و اطلاعاتی قرار می گیریم که نمی دانیم صحت و سقم آنها چیست؟

بعد از انتشار کلیپ ها و مطالبی در فضای مجازی، پای رسانه ها به میان می آید که درباره درست بودن مطالب و فیلم های منتشر شده به میدان بیایند، نکته ای که شاید در یک دهه گذشته بالعکس بود یعنی رسانه ها مرجع و منبع انتشار اخبار درست بودند و رقیبی در این عرصه وجود نداشت اما اکنون رسانه ها به تعداد افراد کره زمین رقیب دارند و باید از غافله عقب نمانند.

با توسعه این تکنولوژی رسانه ها به دنبال رقبای خود می دوند تا از آنها عقب نمانند، بر این اساس شیوه کار رسانه های مکتوب نیز به نوعی تغییر کرده اما همچنان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند زیرا رسانه های مکتوب نقش مهمی در ارسال مطالب درست و صحیح به مخاطبان خود دارند و بسیاری از کاربران فضای مجازی بعد از انتشار مطالب و فیلم هایی که دست به دست می شود به سمت سایت ها و خبرگزاری ها هجوم می آورند تا از صفر تا ۱۰۰ ماجرا با خبر شوند.

رسانه ها نیز براساس وظیفه ذاتی خود که باید حقایق را منتشر کنند به جستجو و صحبت با مسئولان امر می پردازند تا آخرین اخبار درست را به گوش مخاطبان خود برسانند.

رسانه ها در بسیاری از مواقع متوجه می شوند که در سایه شیطنت یک عده برای تفریح و سرگمی، مطالب سوخته یا مختص سایر کشورها را به ایران انتساب داده اند تا از این طریق با جریحه دار کردن احساسات عمومی مخاطبان بیشتری جذب کنند یا در انتشار برحی از اتفاقات واقعی از سانسور استفاده کرده و بخش دلخواه خود را منتشر یا عقبه فیلم یا مطالب منتشر شده را حذف می کنند تا از این طریق به اهداف خود برسند.

در سایه انتشار برخی از فیلم ها، شخصیت هایی که سابقه کیفری داشته یا تولید و توزیع کننده مواد مخدر بوده یا ساکنان محله بارها از او و آزار و اذیت هایش به پلیس شکایت کرده، اسطوره می شود،  اما آیا کسی می داند که فیلم منتشر شده صحت دارد؟ آیا این فرد وجود خارجی دارد؟ افراد حاضر در فیلم های منتشر شده، واقعی هستند یا نمایشی؟ در این فیلم حق و ناحق چه کسی است؟

بسیاری از این دست سئوالات ذهن انسان های حقیقت جو را درگیر می کند اما عده ای نیز با دیدن نخستین فیلم منتشر شده در فضای مجازی اقدام به قضاوت کرده و در راستای اسطوره سازی فرد ناحق از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند.

به عنوان مثال به اتفاق اخیری که در مشهد رخ داد، اشاره می کنیم، ۲۷ مهر ماه بود که کلیپی در فضای مجازی آن هم در هفته نیروی انتظامی منتشر شد، ماجرای جوانی معتاد و متجاهر که به سراغ همسر سابقش رفته و مزاحمت ایجاد کرد، پدر دختر از پلیس کمک خواست، مامور کلانتری محل نیز در پی تقاضای کمک از پلیس برای متوقف کردن شرارت و اوباشگری این فرد، در منطقه حضور یافته و اقدام به بازداشت وی با دستبند و مهارش به میله‌های کنار خیابان می‌کند تا یگان سوار کمکی پلیس برای انتقال مجرم، به این محل برسد.

شهروندان نیز به ضبط وقایع می پردازند و هر یک از زاویه ای فیلم های خود را منتشر می کنند. کلیپ های کوتاه ضبط شده از این واقعه نشان می‌دهد مردی جوان با اهالی درگیر شده و حتی طی کشمکش با آن ها به یک مغازه حمله کرده و سعی در برهم زدن بساط فروشگاه دارد حتی به گفته اهالی محل، این فرد ضمن فحاشی به حاضران در محل تهدید به آتش زدن محله کرده است.

کلیپی دیگر نشان می‌دهد فرد آشوبگر توسط یک پلیس موتورسوار بازداشت و در حالی که با استفاده از میله‌های عمودی کنار خیابان مهار شده در حال فحاشی به پلیس است. مامور انتظامی نیز برای متوقف کردن آشوبگری وی اقدام به فشاندن اسپری به صورت وی کرده و با نشان دادن شوکر تلاش می‌کند تا او را آرام کند.

این در حالی است که براساس قانون مجازات اسلامی ماده ۶۰۷ هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به ماموران دولت در حین انجام وظیفه آن ها به عمل آید، تمرد محسوب می‌شود. بر این اساس هر گاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از ۶ ماه تا دو سال و هر گاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد، حبس از یک تا سه سال و است. در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سالهمچنین اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد. “

در حالی که ظاهرا این غائله با رسیدن خودروی پلیس به محل و انتقال وی به کلانتری خاتمه می‌یابد اما گویا فرد مهاجم در این فاصله فوت می‌کند. چند روز پس از این واقعه ناگهان کلیپ های ضبط شده مردمی، سر از رسانه‌های بیگانه درمی آورد و برخی از این فرصت استفاده کرده ماجرا را وارونه جلوه دادند.

چه اقدامی انجام شد؟

فرماندهان نیروی انتظامی بعد از این اتفاق وارد عمل شدند و با صدور دستور ویژه برای رسیدگی به پرونده، نسبت به احضار و بازجویی از مامور یاد شده اقدام کردند تا تخلف احتمالی وی را از قانون بررسی شود. دادستانی نظامی نیز بلافاصله دستور کالبدشکافی صادر کرد.

محمدرضا دانشورنیا معاون امنیتی و انتظامی فرمانداری مشهد در واکنش در این رابطه گفت: در جریان یک نزاع خانوادگی در این شهر از پلیس برای خاتمه دادن به نزاع تقاضای کمک شد که در جریان آن یک شهروند جان باخته است. این نزاع خانوادگی بین مرد مهاجم و پدرزنش روی داده بود که اعضای خانواده مورد هجوم، از پلیس تقاضا کردند برای خاتمه درگیری مداخله کند. پس از حضور پلیس در محل، مرد مهاجم که معتاد به مواد مخدر بوده است حین انتقال از محل با پلیس نیز درگیر می‌شود و در ادامه فوت می‌کند.

به گفته وی ‌اکنون پرونده مرگ این شهروند در پزشکی قانونی در حال رسیدگی است تا علت آن مشخص شود.

علی اکبر احمدی نژاد بازپرس قتل دادسرای مشهد نیز گفت: آثار کبودی ناشی از ضرب و جرح روی بدن متوفی بود اما پزشک قانونی علت مرگ را هنوز اعلام نکرده است زیرا نیاز به بررسی بیشتر دارد. علت مرگ هنوز مجهول است و توسط بازپرس دادسرای نظامی نیاز به تحقیق دارد. بنابراین هر گونه اظهارنظر در این زمینه فقط حدس و گمان خواهد بود. اظهار نظر برخی از ماموران پلیس برخی از ماموران نیروی انتظامی اتفاقی که در مشهد رخ داد را از چند زوایه دیده اند و در اتفاق اخیر کمبود تجهیزات پلیس و حتی کوتاه بودن دست پلیس به دلیل به روز نبودن قوانین را علت اصلی دانسته اند.

اظهار نظر برخی ماموران نیروی انتظامی 

یک افسر پلیس در نیروی انتظامی که نخواست نامش فاش شود در گفت وگو با نیوز می گوید: کار پلیس در اتفاق اخیر درست بود که مجرمی را که در حال آسیب رساندن به مردم و فحاشی به صورت مکرر بوده را مهار کرد اما گویا در استفاده از گاز اشک آور و اسپری زیاده روی کرده هر چند هنوز علت مرگ مشخص نیست.

وی ادامه می دهد: ما در انجام ماموریت های خود دارای مشکلات بسیاری هستیم، نبود امکانات، دست و پا گیر بودن قوانین قدیمی، آموزش کافی ندیدن ماموران همه و همه دست به هم می دهد تا ماموریت های پلیس که بسیار سخت و طاقت فرسا است با چنین اتفاقاتی دیده نشود یا ناچیز به نظر برسد.

این مامور نیروی انتظامی می گوید: در بسیاری از موارد که پلیس معتادان متجاهر را جمع آوری می کند، در حین ماموریت آسیب می بیند به دلیل فرو رفتن سرنگ های آلوده معتادان دچار هپاتیت می شوند، کسی نیست از آنها حمایت کند هر چند ما وظیفه خود را انجام می دهیم و منتی بر سر مردم نیست اما چرا در این شرایط مردم نمی آیند و از پلیس تشکر نمی کنند اما به محض اینکه چنین اتفاقاتی رخ می دهد همه تک بعدی به مسال نگاه کرده و فقط پلیس را می بینند؟

یک مامور دیگر در این زمینه می گوید: اهالی محله ای که این اتفاق اخیر رخ داده، بارها از پلیس خواسته بودند تا با وی برخورد شود، پلیس از نظر قانونی وظیفه اش را به درستی انجام داده اینکه به چه دلیلی این فرد کشته شده، هنوز مشخص نیست، نباید از مجرمانی که سابقه کیفری دارند و پرونده آنها سیاه است، اسطوره بسازیم، فضای مجازی مکانی شده برای اسطوره سازی عده ای که حتی به خود و خانواده شان رحمی نکرده اند.

این مامور پلیس از دستگاه قضایی و سایر مسئولان ذی ربط خواست تا از پلیس برای برقراری نظم و امینت حمایت کرده و قوانین موجود را به روز کنند و ابزارهایی برای مستند سازی همه ماموریت ها در اختیار پلیس قرار دهند تا از حقوق ماموران و آبروی آن ها صیانت شود.

وی ادامه می دهد: در بسیاری از ماموریت ها، متهمان از ماموران ما شکایت کرده و اقدام به دروغ پردازی داشته اند در حالی که به واقع چنین نیست و از سوی دیگر مدرکی برای اثبات بی گناهی خود نداریم، چه بسیار مامورانی که از این زاویه آسیب دیده اند در حالی که باید این مسائل کارشناسی شود تا حق مامور و مردم پایمال نشود.

این ماموریت می گوید: ما نیز بخشی از این مردم هستیم، وقتی می بینیم کودکی به دلیل اعتیاد والدینش رها شده، قلبمان به درد می آید، وقتی می بینیم جوانی به دلیل اعتیاد زندگی خود و خانواده اش را نابود کرده، ناراحت می شویم. مردم باید ما را از خود بدانند و اگر به اشتباه مرتکب عمل خلافی می شویم از ما انتقاد کنند. پلیس در همه حال دستش بسته است و کارش مثل شمشیر دو لبه است.

لزوم تجهیز پلیس به ابزارهای نوین

یکی از ابزارهایی نوینی که می تواند از حق پلیس و شهروندان صیانت کند استفاده از دوربین های البسه است، دوربینی که به لباس ماموران نصب می شود و همه ماموریت ها را ضبط و ثبت می کند.

سردار مهدی معصوم بیگی در این زمینه در گفت وگو با نیوز افزود: اجرای کامل طرح دوربین‌دار شدن لباس پلیس که چند سالی است در سطح استان‌های کشور اجرا می‌شود، بستگی به تامین اعتبارات در این حوزه دارد.

سردار مهدی معصوم بیگی تصریح کرد: دوربین هایی که به نام دوربین های البسه یاد می شد، رفتار ماموران را استاندارد کرده و منجر به صیانت از آنها می شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: چنانچه اتفاق خاصی در برخی ماموریت ها رخ دهد، این دوربین ها اتفاق رخ داده را ضبط می کند و از این طریق از ماموران ناجا صیانت و از سوی دیگر باعث تقویت حقوق شهروندی می شود.

سردار معصوم بیگی گفت: نیاز است این طرح در سراسر کشور کامل تر شود اکنون دوربین های البسه با اولویت پاسگاه ها و کلانتری ها در حال اجراست اما تکمیل آن نیازمند تامین بودجه است.

رئیس پلیس پیشگیری با بیان اینکه بخشی از این دوربین ها تولید داخل است و برخی دیگر از چین وارد می شود، گفت: همان طور که گفته شد در راستای صیانت از حقوق شهروندی این دوربین ها همه اقدامات مامور کلانتری را به طور مستمر ثبت و ضبط می کند و موجب استاندارد شدن رفتار کانیوزن فعال در مجموعه نیروی انتظامی در مواجهه با شهروندان می شود.

وی اظهار داشت: کلانتری و پاسگاه ها به علت ارتباط مستمر و چهره به چهره با شهروندان به عنوان خطوط مقدم عملیات در نیروی انتظامی به شمار می روند و در صورت بالا بودن توان و کارایی فرمانده پاسگاه ها و کلانتری ها میزان رضایتمندی مردم از پلیس افزایش می یابد.

سردار معصوم بیگی افزود: افزایش تحرک و تحول در این پلیس با تقدم در کلانتری ها و پاسگاه ها از دیگر اولویت های اساسی است، در راستای تحقق این مهم، راه اندازی قرارگاه مرکزی تحول و تحرک کلانتری و پاسگاه ها (کوپ)،  در تداوم برنامه های شورای عالی تحول کوپ تصویب شده و در واقع از این قرارگاه، به عنوان گام دوم طرح تحول کلانتری ها و پاسگاه ها یاد می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت ۹ کمیته تخصصی در این قرارگاه پیش بینی شده است و به زودی عملیاتی خواهد شد، گفت: راه اندازی و عملیاتی شدن قرارگاه های فرعی به فرماندهی انتظامی استان ها نیز اعلام و ابلاغ شده است.

سردار معصوم بیگی اظهار داشت: کمیته تصویرسازی مطلوب و اطلاع رسانی با مسئولیت معاونت اجتماعی ناجا، کمیته هوشمندسازی و فناوری پلیس با محوریت فاوا ناجا و کمیته «افزایش بهره وری و اصلاح روندها»  با مسئولیت معاونت طرح، برنامه و بودجه ناجا از جمله کمیته های تخصصی این قرارگاه هستند.

وی افزود: کمیته عملیات انتظامی با مسئولیت پلیس پیشگیری ناجا و کمیته صیانت و بصیرت افزایی با مسئولیت بازرسی کل ناجا از دیگر زیرمجموعه های عملیاتی قرارگاه مرکزی تحول و تحرک کلانتری و پاسگاه ها هستند.

سردار معصوم بیگی ادامه داد: کلانتری ها، پاسگاه ها و مراکز انتظامی ویترین و پیشانی نیروی انتظامی هستند، ناجا مبنی بر بهبود و تسهیل روند خدمات دهی در این مراکز، تمهیداتی را در دستور کار دارد.  بر این اساس با توجه به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای توسعه خدمات رسانی مطلوب به مردم دبیرخانه دائمی و کارگروه‌های تخصصی هوشمندسازی در پلیس پیشگیری راه اندازی شده است.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: مردمی بودن پلیس و تغییرات و پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی که به دنبال خود افزایش حجم ماموریت‌های پلیس در حوزه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها را به دنبال دارد، هوشمندسازی در پلیس را به امری ضروری تبدیل کرده است.

سردار معصوم بیگی اضافه کرد: هوشمندسازی و به روز بودن از مولفه‌های محوری هویت پلیس کارآمد در جامعه است و امروز میدان خلاقیت‌ها و ایده‌های نو و هوشمندانه است و سازمانی در این برهه تاریخی قدرتمند و قوام خواهد داشت که هوشمندانه از دانش روز بهره گیری و اثربخشی و کارآیی سازمانی را ارتقا دهد.  بر این اساس در حال حاضر هوشمندسازی ضرورت سازمانی و راهبرد ناجاست.

گزارش از معصومه نیکنام

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=247931

ثبت نظر

-