جزئیات شایعه دفن گسترده دام در برخی استان‌ها

  • کد خبر : 247886
  • 11 آبان 1399 - 7:44
جزئیات شایعه دفن گسترده دام در برخی استان‌ها

جزئیات شایعه دفن گسترده دام در برخی استان‌ها

در روزهای پایانی مهرماه سالجاری فیلمی از دفن تعداد زیادی دام در فضای مجازی منتشر شد که همچنان در حال دست به دست شدن است. اما به گفته مسئولان در سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی این تصاویر متعلق به دام‌های است که به دلیل سهل انگاری با آب آشامیدنی مسموم و تلف شده‌اند.

 فیلم دفن تعداد زیادی گوسفند و بز با عناویتی متفاوتی در فضای مجازی در حال انتشار است. مضمون بیشتر این عناوین حاکی از شیوع بیماری خطرناک در دام‌های کشور است و از مردم می‌خواهد از مصرف گوشت قرمز خودداری کنند.


حسین نعمتی، رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران، در گفت‌وگو با ایلنا ضمن رد شیوع بیماری همه گیر و خطرناک در بین دام‌های کشور تاکید کرد که مردم نباید هر چه در فضای مطرح می‌شود را باور کنند.


وی ادامه داد: این روزها بسیاری مغرضانه یا از روی عدم آگاهی اقدام به انتشار فیلم‌های با تیترهای منفی می‌کنند که برخی از آ‌ ها تولید داخل را نشانه گرفته است.


نعمتی ادامه داد: بهتر است به جای پذیرش بی‌قید و شرط شایعات در فضا مجازی، واقعیت ماجرا را از دستگاه‌های ذی صلاح جویا شویم.


وی اظهار کرد: در حوزه سلامت دام تنها مرجع قابل اتکا سازمان دامپزشکی است.


به گزارش ایلنا، پیش از این نیز در ابتدای ماه جاری اداره کل دامپزشکی استان فارس مصاحبه‌ای را در ارتباط با فیلم مذکور منتشر کرد.


در مصاحبه آمده است:


۱۳۰ راس گوسفند و بز در منطقه باغدامچه روستای چرگ از توابع شهرستان خفر در استان فارس به دلیل مسمومیت تلف شدند.


عبدالمجمید موسوی سرپرست اداره دامپزشکی خفر در اینباره گفت: تعداد ۱۳۰ رأس دام سبک شامل ۵۴ راس گوسفند و ۷۶ راس بز متعلق به تعدادی از دامداران این شهرستان بر اثر مسمومیت تلف شده است.


موسوی  بیان کرد: اکیپ دامپزشکی شهرستان پس از اطلاع به محل اعزام شده و با بررسی میدانی، نمونه برداری انجام گرفت.


وی افزود: با دستور دادستان محترم شهرستان و با حضور دامداران، نماینده دادگاه، نیروی انتظامی، شورای روستا و کارشناسان این اداره، لاشه دام ها با رعایت مسائل بهداشتی دفن و معدوم سازی شدند.


سرپرست اداره دامپزشکی خفر از برداشت نمونه و ارسال به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان بمنظور تعیین علت دقیق حادثه خبر داد و گفت: برابر اعلام نظر نهایی کارشناسان آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان فارس با توجه به نتیجه آزمایشات علت تلف شدن، مسمومیت دام ها با آب آلوده به کود اوره بوده است.


بسیاری از کشاورزان برای مقابله با جوندگان و حفاظت از محصولات خود در باغ‌ها و مزارع از کود و سموم کشاورزی استفاده می‌کنند که لازم است در این زمینه نکات ایمنی را رعایت نمایند.


شهرستان خفر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=247886

ثبت نظر

-