اقتصاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درگیر دو بحران همزمان/ عربستان و امارات در صدر زیان‌دیدگان- اخبار آسیای غربی – اخبار بین الملل تسنیم – Tasnim

  • کد خبر : 247373
  • 10 آبان 1399 - 23:31
اقتصاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درگیر دو بحران همزمان/ عربستان و امارات در صدر زیان‌دیدگان- اخبار آسیای غربی – اخبار بین الملل تسنیم – Tasnim

به گزارش گروه بین الملل

کاهش قیمت نفت بر روی بودجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که آن را با نفت بیش از ۵۰ دلاری بسته اند، تاثیراتی منفی بر جا خواهد گذاشت. برای جبران این کسری بودجه این کشورها مجبور می شوند راه حل های جایگزین را به اجرا بگذارند.

بر مبنای گزارش بانک جهانی، عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت در منطقه و جهان برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشود به نفت ۸۳٫۶۰ دلاری نیاز دارد. قطر نیز بودجه خودش را با نفت ۴۵ دلاری بسته که کمترین میزان قیمت نفت در بودجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس محسوب می شود.

کشورهای دیگر از جمله بحرین، بودجه ۲۰۲۰ خود را با نفت ۹۱٫۸ دلاری، عمان ۸۷٫۳ دلاری، امارات متحده عربی ۷۰ دلاری و کویت نیز با نفت ۵۴ دلاری بسته اند. قیمت هایی که همگی از قیمت های کنونی نفت بالاتر بوده و کسری بودجه شدید را برای این کشورها به ارمغان می آورد.

وضعیت نوسانی و پرابهام بازار جهانی نفت

«عامر شوبکی» تحلیلگر و متخصص در امور نفت و انرژی در این باره معتقد است: «میانگین قیمت نفت برنت در ماه اکتبر جاری به ۴۱ دلار برای هر بشکه رسید که نسبت به ماه سپتامبر گذشته (۴۰٫۸ دلار) افزایش خیلی کمی داشته است. قیمت نفت تگزاس نیز از ۳۹٫۶ دلار در ماه سپتامبر با افزایشی ناچیز به ۳۹٫۸ دلار در ماه جاری رسیده است. وضعیت پرابهام و نا مطمئن بازارهای جهانی نفت در هفته های اخیر تشدید پیدا کرده و از نیمه اکتبر به بعد شاهد کاهش قیمت نفت پس از افزایشی محدود بودیم، این مسائل به دلایل مختلفی از جمله تشدید نگرانی ها از افزایش عرضه نفت لیبی رخ داده است. همچنین نگرانی هایی درباره کاهش تقاضا برای نفت در پی تشدید بحران کرونا و تعطیلی های ناشی از آن از دیگر دلایل روند نزولی قیمت نفت است. در این شرایط افزایش دوباره قیمت نفت به شاخص های متعددی از جمله شرایط اقتصادی آمریکا و چین بستگی دارد. اما در نهایت با توجه به تشدید بحران کرونا در اکثر کشورها پیش بینی می شود در صورت عدم وقوع حادثه ای خاص و استثنایی، قیمت نفت دوباره به زیر ۴۰ دلار برای هر بشکه برسد».

کاهش شدید درآمدهای نفتی شیخ نشین ها

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود در روز دوشنبه گذشته ۲۷ اکتبر پیش بینی کرد که درآمدهای نفتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال جاری به میزان ۲۲۴ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته (۲۰۱۹) کاهش یابد.

همچنین در این گزارش اعلام شد: رکود اقتصادی کشورهای صادر کننده نفت منطقه در سال ۲۰۲۰ میانگین ۶٫۵ درصد را ثبت خواهد کرد.

این نهاد بین المللی پیش بینی کرده میانگین قیمت نفت در سالجاری ۴۱٫۶۹ دلار باشد و در سال آینده به ۴۶٫۷۰ دلار برسد. این در حالی است که در سال گذشته بازه نوسان قیمت نفت بین ۵۷ تا ۶۴ دلار قرار داشت.

گرفتاری در بزرگترین بحران اقتصادی تاریخ

موسسه بین المللی مالی نیز به تازگی در گزارشی اعلام کرد: شوک های دوگانه ناشی از کرونا و کاهش قیمت نفت باعث شده کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۰ با بزرگترین بحران اقتصادی در تاریخ خود مواجه شوند. در این گزارش پیش بینی شده که شرایط اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۲۱ به سمت بهتر شدن حرکت کند. بر مبنای این شاخص تولید ناخالص داخلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سالجاری به طور متوسط ۴٫۴ درصد کاهش خواهد یافت.

در این گزارش همچنین اعلام شده است که میزان کسری بودجه این کشورها در سال جاری به ۱۰٫۳ درصد معادل ۱۴۴ میلیارد دلار می رسد، در شرایطی که در سال ۲۰۱۹ تنها ۲٫۵ درصد (۳۴ میلیارد دلار) بود.

براساس این گزارش عربستان سعودی ، کویت و امارات در سال ۲۰۲۰ با بیشترین آسیب های اقتصادی ناشی از بحران کرونا و کاهش قیمت نفت روبرو هستند و اقتصاد این کشورها در سالجاری به طور میانگین ۶ درصد کوچکتر می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=247373

ثبت نظر

-