پیش بینی تولید ۹.۵ میلیون تن سبزی و صیفی در طرح استمرار و بهاره

  • کد خبر : 247248
  • 10 آبان 1399 - 21:38
پیش بینی تولید ۹.۵ میلیون تن سبزی و صیفی در طرح استمرار و بهاره

پیش بینی تولید ۹.۵ میلیون تن سبزی و صیفی در طرح استمرار و بهاره

تولید بیش از ۹ میلیون و ۴۹۰ هزار تن سبزی و صیفی در قالب طرح استمرار و بهاره در سال جاری پیش بینی می شود.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: برنامه کشت محصولات سبزی و صیفی در طرح استمرار و تولید بهاره با توجه به  الگوی کشت و شرایط کرونا طی سال جاری به ۹ استان مستعد گلستان، فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان، ایلام و جنوب کرمان بر اساس تفاهمنامه ای ابلاغ شده است.


حسین اصغری افزود: برای تحقق برنامه کشت، هماهنگی در میزان تولید و زمان عرضه محصولات با هدف تامین بازار داخلی و صادرات و جلوگیری از تولید بیش از نیاز یک محصول و پیامدهای ناشی از آن تلاش کرده ایم از بخش خصوصی، تشکل ها، صنوف و سازمان مرکزی تعاون روستایی کمک بگیریم.


وی درباره برنامه طرح استمرار و تولید بهاره سیب زمینی و پیاز در سال زراعی جاری اظهار داشت: امسال کشت سیب زمینی در سطح ۲۲ هزار و ۶۰۰ هکتار با تولید نزدیک به ۷۲۰ هزار تن و کشت ۲۴ هزار و ۷۵۰ هکتار پیاز با تولید بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در قالب طرح استمرار و تولید بهاره به ۹ استان مذکور ابلاغ شده است.


مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی، برنامه کشت گوجه فرنگی را ۵۱ هزار و ۸۵۰ هکتار با پیش بینی تولید دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن و کشت خیار را ۲۲ هزار و ۷۸۰ هکتار با پیش بینی تولید ۶۸۲ هزار تن عنوان کرد.


وی با اشاره به این که در این برنامه کشت ۵۲ هزار و ۸۴۰ هکتار هندوانه و ۱۹ هزار و ۴۹۰ هکتار خربزه به استان های مستعد ابلاغ شده است، گفت: برآورد می شود از این سطوح به ترتیب یک میلیون و ۸۳۰ هزار تن هندوانه و ۵۷۰ هزار تن خربزه برداشت شود.


اصغری بیان کرد: در قالب طرح استمرار و تولید بهاره، کشت سایر سبزیجات را در سطح ۷۲ هزار و ۶۵۰ هکتار با تولید یک میلیون و ۹۶۰ هزار تن و سایر محصولات جالیزی در سطح ۱۰ هزار و ۱۵۰ هکتار برنامه ریزی شده که در صورت تحقق تولید ۲۸۰ هزارتن از این محصولات را خواهیم داشت.


وی اذعان داشت: برای تامین بذرهای مورد نیاز کشاورزان از ابتدای امسال برنامه ریزی ها انجام شده و این نهاده به میزان کافی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.


مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در همین حال از کشاورزان خواست برنامه های ابلاغی کشت را در حوزه سبزی و صیفی رعایت کنند و اجازه ندهند که تغییرات قیمتی یک محصول در یک دوره کوتاه مدت، آنها را به سمت کشت آن محصول سوق دهد و برنامه کشت  از تعادل خارج شود.


وی بر کیفیت محصولات تولیدی نیز تاکید کرد و اذعان داشت: کشاورزان باید تلاش کنند برای صادرات سبزی و صیفی به دلیل شرایط کرونا و قوانین و قواعدی که بازارهای هدف جدید تدوین کرده است، علاوه بر کمیت، کیفیت این محصولات را بر اساس استانداردهای ملی و جهانی حفظ کنند.


اصغری درباره کشت قراردادی در حوزه سبزی و صیفی گفت: برخی از محصولات مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و ارقام فلفل که صنایع فرآوری آن در کشور فعال هستند و همچنین بعضی از محصولات صادراتی که بر اساس سفارش نوع کالا تولید می شوند در قالب کشت قراردادی هستند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=247248

ثبت نظر

-