فعالیت قرارگاه کرونا در مازندران از سر گرفته می‌شود

  • کد خبر : 247168
  • 10 آبان 1399 - 20:23
فعالیت قرارگاه کرونا در مازندران از سر گرفته می‌شود

به گزارش نیوز ، احمد حسین زادگان روز شنبه در نشست ستاد مقابله با کرونای استان در ساری افزود : با وجود هشدارها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در سطح عمومی و واحدهای صنفی ، همچنان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و به نظر می رسد عدم رعایت پروتکل ها استان را به سمت اپیدمی دوباره پیش می برد.
وی گفت : با این روند ما نه تنها وارد موج سوم می شویم ، بلکه احتمال می رود چندین موج دیگر را به خاطر رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی به طور تمام و کمال تجربه کنیم و قطعا تداوم این روند و طولانی شدن مسیر مدیریت بیماری می تواند ما را در مسیر فرسایشی قرار دهد که مشکلات اجتماعی و حتی امنیتی برای استان و کشور ایجاد کند.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت : در چنین وضعیتی به نظر می رسد که تشکیل قرارگاه مقابله با کرونا با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه های مرتبط و نیروها و نهادهای مردمی از جمله نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در داخل استان با وضعیت قرمز کرونایی ضروری است.
حسین زادگان افزود : قرارگاه مقابله با کرونا فعالیتش را از قبیل نظارت چند لایه ، افزایش سطح هشدارها و ایجاد حساسیست در جامعه نسبت به جدی بودن خطر این ویروس و حتی قرنطینه و کنترل بیماران در سطح شهرها، روستاها و محلات به طور هماهنگ با همراهی رسانه ها انجام خواهد داد.
وی ادامه داد : به نظر می رسد با یک اقدام هماهنگ و عزم جدی استانی با همکاری دستگاه های اقتصادی ، نظامی و انتظامی ، بهداشت و درمان و سایر ارگان های دیگر می توانیم همانند موج اول از خسارت های بیشتر ناشی از این ویروس جلوگیری کنیم و بویژه آمار تلفات انسانی را کاهش دهیم و سطح مراقبت ها به خصوص بیماران کرونایی افزایش یابد.

نانوایی ها و تاکسی درون شهری در صف اول عادی انگاری کرونایی 
استاندار مازندران با ابراز نارضایتی از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در استان ، گفت : بر اساس آخرین گزارش ، میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح استان با وجود افزایش نسبی در روزهای جاری به حدود ۶۰ درصد و استفاده از ماسک نیز به حدود ۸۰ درصد رسید و این وضعیت در واحدهای صنفی به خصوص نانوایی ها، پمپ بنزین ها و وسایل حمل و نقل درون شهری حدود ۵۰ درصد است.

وی بر ضرورت بررسی دلایل عدم تمکین به رعایت پروتکل ها در برخی مشاغل و برخورد جدی با متخلفان تاکید کرد و افزود : سطح رعایت پروتکل های بهداشتی با وجود این که استان در مسیر موج سوم کرونا قرار دارد ، رضایت بخش نیست و این وضعیت حتی گاهی در برخی ادارات نیز وجود دارد که باید علل این عدم تمکین آسیب شناسی و راهکار عملی و اجرایی آن پیدا شود.
نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد : باید تمام مسایل مثبت و منفی پیرامون ویروس کرونا و بیماری کووید- ۱۹ از قبیل آمار بیماران ، تلفات انسانی و سنین درگیر بالا با این بیماری برای مردم به طور واضح تشریح شود و آنها به طور کامل در معرض خطرپذیری این بیماری قرار گیرند و پس از آن نیز ما اقدام های عملیاتی خود را در مناطق شهری و روستایی در حوزه محدودیت های کرونایی اجرایی کنیم.
رییس ستاد مقابله با کرونای مازندران اظهار داشت : در شرایط فعلی بررسی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که بیشترین تلفات انسانی ناشی از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ مربوط به افراد سالمند و بیماران زمینه ای کنترل نشده است . در این بخش باید هشدارهای لازم به خانوادها داده شود که به افراد سالمند و بیماران زمینه ای کنترل نشده به هر دلیلی اجازه خروج از منزل ندهند.

حسین زادگان گفت : علاوه بر این ، شناسایی بیماران کرونایی نیز به عنوان یکی از فعالیت های مستمر به صورت الکترونیکی و ردیابی سیستمی باید در تمام سطوح از محلات ، روستاها تا شهرها اجرا شود و بیمارانی که شناسایی می شوند نیز تحت قرنطینه قرار گیرند و چنانچه نیاز به کمک های اقتصادی نیز داشته باشند ، از طریق کمک های مومنانه این فرایند عملیاتی شود.
وی افزود : این کار را می توان با همکاری پایگاه های مقاومت بسیج ، تشکل های مردم نهاد ، هیات امناء مساجد ، شوراهای اسلامی روستاها و سایر نهادهای درگیر در مناطق شهری و روستایی انجام داد. در صورت نیاز از توان نیروی انتظامی نیز کمک گرفته شود و با عملیاتی شدن این مراحل اجرایی و نظارتی می توانیم در سطح استان از خسارت بیشتر انسانی و اقتصادی ناشی از موج سوم کرونا جلوگیری کنیم .
استاندار مازندران گفت : اگر اقدام جدی و اساسی در داخل استان برای کنترل بیماری انجام ندهیم و عزم جدی برای آن ایجاد نشود ، قطعا خسارت های انسانی و اقتصادی ما بیش از سایر استان ها خواهد بود و شاید کنترل آن نیز از دست ما خارج شود.
وی افزود : تمامی دستگاه هایی که طبق اساسنامه قرارگاه مسئولیتی به آنها در حوزه نظارتی و مقابله ای بخصوص در ارتباط با عادی انگاری رفتاری کرونایی محول می شود، موظفند به وظایف خود عمل کنند و چنانچه کمبود نیروی انسانی نیز در اجرا مواجهند، این مشکل نیز در قرارگاه تصمیم گیری و رفع می شود تا بتوانیم به طور یکپارچه اقدام عملی خود را برای مقابله انجام دهیم.
حسین زادگان گفت : برای برگزاری هر گونه اجتماع بیش از ۱۵ نفر نیز باید مجوز لازم از ستاد استانی مقابله با کرونا اخذ شود و هیچ شهرستانی ولو با این که تحت فشار نیز قرار گیرد، حق صدور مجوز را ندارد و باید این مسئولیت را به ستاد استانی ارجاع دهد و ما نیز چنانچه نیاز باشد با مشورت ستاد ملی نسبت به این درخواست تصمیم گیری خواهیم کرد.
آیین ۱۳ آبان در فضای مجازی 
رییس ستاد مقابله با کرونای مازندران در مورد برگزاری آیین ۱۳ آبان هم گفت : امسال تمامی برنامه های آیین ۱۳ آبان در سطح این استان باید در فضای مجازی و در شبکه شاد از سوی آموزش و پرورش ساماندهی شود.
وی افزود : آموزش و پرورش می تواند در قالب شبکه شاد برای این روز سخنران ملی و یا استانی نیز دعوت کند و در حاشیه برگزاری آیین در فضای مجازی و برای ایجاد انگیزه و جذب بیشتر مخاطب ، می تواند مسابقاتی را تدوین کند و تمام این فرایند در قالب شبکه شاد قابلیت اجرایی خواهد داشت.
حسین زادگان گفت : با توجه به این که بیش از ۸۲ درصد از تدریس دانش آموزان استان مازندران در قالب شبکه شاد و فضای مجازی انجام می شود، ما مشکلی از لحاظ سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس نداریم ، ولی باید نظارت ها بر عملکرد معلمان در مدارس و دانش آموزانی که به صورت حضوری برای تحصیل مراجعه می کنند ، وجود داشته باشد.
تمدید یک هفته‌ای محدودیت های کرونایی  
استاندار مازندران همچنین در مورد محدودیت های ۱۳ گانه کرونایی در این استان هم گفت : این محدودیت ها برای هفته جاری تا ۱۶ آبان ماه بار دیگر تمدید شده است و باید نظارت بر اجرای درست این محدودیت ها نیز صورت گیرد.
وی با اشاره به کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در رستوران های استان ، افزود : در شرایط فعلی فعالیت تمام رستوران ها در استان در قالب بیرون بر است و تا تعیین تکلیف نشدن فعالیتشان در قالب پذیرش مهمان به صورت حضوری ، باید همچنان به صورت بیرون بر فعال باشند.
حسین زادگان گفت : اگر قرار بر پذیرش در داخل رستوران ها باشد، باید درخواست ها ارایه شود و پس از بررسی از سوی دستگاه های متولی ، امکان صدور این مجوز با رعایت پروتکل های بهداشتی با تایید ستاد استانی انجام می شود، ولی هر گونه تخطئی از پروتکل ها می تواند منجر به لغو این مجوز شود.
وی افزود : همچنین فعالیت تالارهای پذیرایی، برگزاری جشن عروسی حتی به صورت دورهمی خانوادگی نیز ممنوع است و باید اطلاع رسانی درستی به خانواده ها در شهرها و روستاها صورت گیرد و هر گونه تخلف در این بخش نیز می تواند با برخورد قانونی مواجه شود.
حسین زادگان با اشاره همزمانی  تعطیلی ۱۷ ربیع ولادت پیامبر اکرم (ص)  با تعطیلی آخر هفته در پایتخت ، گفت : مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و هیچ گونه آمادگی برای پذیرش مسافر و گردشگر ندارد و درخواست ما از مردم استان های کشور به خصوص تهران این است که به جز در موارد اضطرار از سفر به مازندران خودداری کنند.
براساس آمار دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل با روند افزایشی بیماران کرونایی در ۱۰ روز اخیر ، هم اکنون حدود ۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستنند .

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=247168

برچسب ها

ثبت نظر

-