برنامه مشترک وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش برای کنترل چاقی دانش‌آموزان

  • کد خبر : 246857
  • 10 آبان 1399 - 16:37
برنامه مشترک وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش برای کنترل چاقی دانش‌آموزان

به گزارش روز شنبه نیوز از وبدا، دکتر زهرا عبداللهی با بیان این مطلب اظهار داشت: امروزه مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۸ سال در جهان به صورت یک مشکل همگانی درآمده است و به سرعت رو به افزایش است. 

وی افزود: این معضل از یک سو ناشی از تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای پرانرژی با ظاهر جذاب ولی با ارزش غذایی کم، مصرف میان وعده های حاوی مقدار زیادی قند، نمک و چربی، مصرف ناکافی مواد غذایی دارای فیبر و از سوی دیگر، کاهش فعالیت جسمانی روزانه و تنش های عصبی ناشی از زندگی ماشینی حاکم در بیشتر جوامع می باشد. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از پیامدهای نامطلوب چاقی در دوران کودکی و نوجوانی می توان افزایش خطر دیابت نوع ۲، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پرفشاری خون، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی، عروقی را نام برد. 

عبداللهی بیان کرد: بر اساس نتایج بررسی های ملی انجام شده حدود ۲۰ درصد دانش آموزان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و حدود ۲۱ درصد از چاقی شکمی رنج می برند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: کنترل چاقی دانش آموزان یکی از اولویت های برنامه سلامت دانش آموزان کشور است که با همکاری واحد های مرتبط در معاونت بهداشت وزارت بهداشت و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سطح کشور به مورد اجرا گذاشته است.

وی افزود: این برنامه بر اساس راهنمای ملی مراقبت تغذیه ای دانش آموزان مبتلا به اضافه وزن و چاقی که توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه تدوین و به معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

عبداللهی ادامه داد: کارشناسان تغذیه موظفند در تعامل با کارشناسان آموزش و پرورش، خدمات مشاوره تغذیه و تنظیم رژیم غذایی رابرای دانش آموزان چاقی که توسط معلمین و مراقبین سلامت مدارس شناسایی و به مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع شوند را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: با تدوین بسته آموزشی تغذیه صحیح در کودکان سنین مدرسه، برنامه های آموزشی وسیع به طریق مجازی، حضوری و غیر حضوری توسط کارشناسان تغذیه از طربق سامانه مشاوره تلفنی ۴۰۳۰ به دانش آموزان و خانواده های آنها ارائه می شود. 

عبداللهی گفت: با اجرای برنامه «کوچ» سعی بر آن است که قد و وزن و نمایه توده بدنی ۱۴ میلیون دانش آموز در سطح کشور تعیین شده و با آموزش  وسیع و همه جانبه و استفاده از کلیه ظرفیت های موجود  در حیطه تغذیه سالم و ترویج فعالیت بدنی شیوع اضافه وزن و چاقی دانش آموزان که خود عامل خطر انواع بیماری های زمینه ای مثل دیابت ، کبد چرب ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و عروقی و حتی افزایش احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است، کاهش یابد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=246857

ثبت نظر

-