«از سرنوشت» و روایتی از جست و جوی هویت با چاشنی رفاقت

  • کد خبر : 246477
  • 10 آبان 1399 - 11:44
«از سرنوشت» و روایتی از جست و جوی هویت با چاشنی رفاقت

به گزارش ، در این سالها بودند سریال هایی که به قصه زندگی کودکان پرورشگاهی یا کودکان بی سرپرست پرداخته اند و یکی از نمونه های بارز آن «بچه مهندس» بود که حالا تا فصل چهار هم پیش رفته است. اما اساسا قصه گویی درباره کودکانی که بی سرپرست هستند، در همه جای دنیا از جذابیت بسیاری برخوردار بوده است.

از امشب ۱۰ آبان ماه پخش فصل سه سریال «از سرنوشت» در ۲۵ قسمت به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه کنندگی علی اکبر تحویلیان از شبکه دو با پخش خلاصه قسمت هایی از فصل یک و دو آغاز می شود. سریالی که در سال گذشته به تماشای دو فصل از آن نشستید. به همین خاطر مروری خواهیم داشت به قصه و داستان و حواشی این سریال در دو فصل قبلی و احتمالا فصل های بعدی.

** سهراب و هاشم دو رفیق جدا نشدنی

سهراب و هاشم دو شخصیت اصلی این سریال هستند. دو کودکی که در فصل ۱ حدود ۸ سال داشتند و در فصل دو و با رسیدن به سن قانونی ۱۸ سال از پرورشگاه خداحافظی کرده و زندگی جدیدی را آغاز کردند. در این سریال به دغدغه ها و دنیای کودکان بی سرپرست پرداخته شده است. دنیایی که شاید برای بسیاری هنوز ناشناخته باشد و تصوری از آن نداشته باشند. این سریال علاوه بر تصویر کردن زندگی دو کودک بی سرپرست، به رفاقت  دوستی هایی از این دست نیز می پردازد.

** بازیگرانی که در این سریال چهره شدند

هاشم و سهراب از کودکی در یک پرورشگاه بزرگ شده و زندگی کردند و مثل همه کودکان پرورشگاهی این دو هم دوست های صمیمی و نزدیکی برای یکدیگر شده بودند. نقش هاشم را در کودکی امیررضا فرامرزی بازی کرد و در جوانی دارا حیایی پسر امین حیایی. همچنین راستین عزیزپور نقش کودکی سهراب و کیسان دیباج در نقش جوانی او به ایفا ینقش پرداخته بودند.

** بذرافشان و سابقه طولانی در نویسندگی

علیرضا بذرافشان نیز سابقه طولانی در ساخت سریال های تلویزیونی دارد. البته او بیش از اینکه سابق کارگردانی داشته باشد، نویسنده است و در آثاری مثل نابرده رنج، گسل، هفت سنگ علاوه بر کارگردانی نویسندگی را نیز به عهده داشته است. او همچنین داستان یک شهر ۲، خط قرمز، شب آفتابی، تب سرد، راه بی پایان و … فقط به عنوان نویسنده گروه را همراهی کرده است.

** محمدرضا خردمندان و کسب جایزه در جشنواره کودک

فصل اول این سریال توسط محمدرضا خردمندان کارگردانی شد که پیش از این برای کارگردانی فیلم «بیست و یک روز بعد» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان جوایزی کسب کرد.  حالا فصل سوم نیز به کارگردانی خردمندان مقابل دوربین رفته است. به گفته تحویلیان تهیه کننده این سریال یکی از دلیل های انتخاب خردمندان برای کارگردانی بخش کودکی «از سرنوشت» تسلط بالای او به کار با کودکان در آثار نمایشی است.

** به دنبال حقیقت یا هویت؟

هاشم از آن دسته کودکانی است که از سرنوشت خود با خبر است و این را هم می داند که پدر و مادرش را در کودکی از دست داده است اما سهراب طی جست و جوهایی که کرده این را متوجه شده که پدرش زنده است و بخشی از قصه سریال حول این محور می چرخد. در گذشته سریال های دوران سرکشی و آوای باران نیز به نحوی سرنوشت کودکان بی سرپرست را نشان داده بودند و حالا این بار از سرنوشت به طور جزئی تر پا به زندگی این بچه ها گذاشته است.

** سهراب پدرش را پیدا می کند؟

سهراب از همان فصل یک به دنبال پیدا کردن پدرش بود و از هر راهی رفت نتوانست به نتیجه ای برسد اما گویا در فصل سه اتفاق های عجیب و ماجراهای جالبی برای این شخصیت می افتد که به پدرش نزدیک می شود.

** تفاوت فصل سه سریال با سایر فصل ها

همانطور که فصل های یک و دو با هم تفاوت هایی داشتند، در فصل سه نیز شاهد فضایی متفاوت خواهید بود. حالا جهان هاشم و سهراب تغییر کرده است و این دو وارد سن ۲۵ سالگی شده اند و ۷ سال از فصل دو بزرگتر شده اند و شاید بهتر و پخته تر از گذشته می توانند درباره مسائل متفاوت زندگی شان تصمیم بگیرند.

** کار و زندگی برای سهراب و هاشم جدی تر شده است

کار و زندگی برای هاشم و سهراب در این فصل جدی تر شده است و در کنار اینکه در زندی شخصی شان عشقی دارند، اما کار نیز برای آنها اولویت دارد. همچنین در این فصل به نسبت دو فصل قبل، ریتم تندتری را شاهد خواهید بود.

** اتفاقی که قابل پیش بینی نیست!

در فصل سه شاهد اتفاق های عجیب و غریب بسیاری خواهید بود و بهتر است گفت یکی از این اتفاق ها آنقدر عجیب است که هیچکدام از مخاطبان نمی توانند آن را پیش بینی کنند.

** سریالی با گروه نویسندگان

این سریال از همان فصل ابتدایی با گروهی از نویسندگان به نگارش درآمده بود. محمد محمود سلطانی، روح الله صدیقی، سارا خسرو آبادی در فصل یک و دو و محمودسلطانی، صدیقی و مسعود کرمی در فصل سه نگارش این سریال را به عهده داشتند.

** کرمی: نگارش گروهی، زوایای متفاوتی از موضوع ارائه می دهد

«مسعود کرمی» نویسنده سریال «از سرنوشت ۳» در گفت و گو با خبرنگار فارس،‌ درباره اضافه شدن به گروه نویسندگان این سریال در فصل ۳، گفت: دوستان تصویربرداری فصل یک و دو را آغاز کرده بودند و به زمانی رسیدند که فرصت محدودی برای نگارش فصل سه در اختیار بود و به خاطر اینکه سرعت کار بالاتر برود من به عنوان نویسنده به گروه نویسندگان که شامل آقای محمود سلطانی و صدیقی بودند اضافه شدم. علاوه بر این آقای سلطانی و صدیقی مدام حواسشان بود که متن ها کاملا یکدست دربیاید.

وی با اشاره به حضور نویسندگان به طور گروهی در یک سریال دنباله دار نیز بیان داشت: خب کار نگارش یک سریال آنهم به طور گروهی بهتر است و این در سریال سازی در کل دنیا هم بارها دیده شده است. اما همگن شدن گروه نویسنده ها با یکدیگر و آشنایی با فضای ذهنی یکدیگر زمانبر است.

این نویسنده همچنین افزود: یکی از مزایای کار گروهی این است که افراد مختلف از جنبه های مختلف می توانند به موضوعی خاص ورود کنند. بارها در تلویزیون دیدیم کارهایی با تعداد قسمت های بالا تنها یک نویسنده دارد و این به نظرم درست نیست.

وی درباره اینکه ورود به زندگی کودکان بی سرپرست چقدر می تواند برای مخاطب تلویزیونی جذاب باشد؟ گفت: دو فصلی که از این سریال پخش شد تا جایی که شنیدم خوب دیده شد. به طور کلی اگر سراغ سوژه هایی بروید که تا به حال کمتر به آنها ورود شده است، جواب می گیرید. موضوع بعدی درباره نحوه پرداخت و نوع نگاه به ماجرا و جسارت سازندگان و نقد زمانه است.

کرمی ادامه داد: ممکن است برخی قصه ها بارها تکرار شده باشد اما نوع نگاه هر نویسنده با نویسنده دیگر متفاوت است و جنبه های نوآورانه ای که می توان در کار تزریق کرد می تواند برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.

نویسنده سریال «دیوار شیشه ای» درباره تفاوت دنیای شخصیت های اصلی داستان «از سرنوشت» با خودش نیز گفت: برای مثال من دهه ۶۰ ای هستم و باید دنیای یک نوجوان دهه ۷۰ ای را تصویر کنم و این مستلزم این است که با استفاده از دیده ها و مطالعه و شنیده ها بتوانم به دنیای ذهنی آنها نزدیک شوم. وقتی شخصیتی خوب تعریف شود و به دغدغه های روز مخاطب نزدیک شود می تواند ارتباط خوبی با او بگیرد.

** فصل ۶ سریال «از سرنوشت» نیز در راه است

این روزها فصل چهار «از سرنوشت» در حال نگارش است و طبق شنیده ها با پتانسیلی که این سریال دارد و طراحی شخصیت ها، تا فصل ۶ نیز می تواند ادامه پیدا کند.

** قصه فصل سه در سال ۹۶ تعریف می شود

در فصل سه قصه در سال ۹۶ روایت می شود که هاشم و سهراب ۲۵ سال سن دارند و در فصل چهار نیز چهار سال به سن این شخصیت ها افزوده می شود و سنی حدود ۳۰ سال خواهند داشت. از این طریق زمانی که سریال پخش می شود، سن واقعی این دو بازیگر نیز با سنی که در سریال دارند، یکسان است. همچنین فصل اول این سریال در فضایی که متعلق به سال ۸۵ است ساخته شد.

 حسین پاکدل، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، فریبا نادری، پوریا پورسرخ و … از بازیگران این سریال هستند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=246477

ثبت نظر

-