وقتی فوتبال به ایران قدم گذاشت/ پیروزی تیم فوتبال تهران بر انگلیسی‌های مقیم مرکز!

  • کد خبر : 246461
  • 10 آبان 1399 - 11:39
وقتی فوتبال به ایران قدم گذاشت/ پیروزی تیم فوتبال تهران بر انگلیسی‌های مقیم مرکز!

همین دیروز|گروه تاریخ نیوز ـ امین رحیمی: پیش از آغاز قرن بیستم چند مسابقه فوتبال بین انگلستان و اسکاتلند در بریتانیا برگزار شده بود، ولی چون هر دو کشور جزو بریتانیا بودند، آن مسابقات بین‌المللی محسوب نمی‌شد. انگلیسی‌ها جزو طرفداران اولیه فوتبال در دنیای معاصر بودند و البته برای آن قوانین اولیه‌ای هم نوشتند تا این ورزش را به نام خودشان ثبت کنند. البته از نظر تاریخی میل بشر به شوت‌های محکم (!) به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد و فوتبال، ورزشی باستانی محسوب می‌شود. چینی‌ها حدود ۲ قرن پیش از میلاد مسیح با توپ‌هایی که از انواع پَر و پشم پر شده بود فوتبال بازی می‌کردند. شواهدی از انجام بازی فوتبال در دوران باستان در ژاپن و یونان و روم هم وجود دارد.

چینیان باستان در حال ورزش «کوجو» که قدیمی‌ترین شکل شناخته‌شده فوتبال است

در دوران معاصر انگلیسی‌ها فوتبال را قانونمند کردند و رواج دادند و قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال جهان را هم به نام خودشان ثبت کردند؛ باشگاه شفیلد که در سال ۱۸۵۷ میلادی تاسیس شد. بعدها در سال ۱۹۰۴ که فیفا تاسیس شد، فوتبال قوانین کامل‌تری یافت و از سال ۱۹۳۰ که مسابقات جام‌جهانی برگزار شد، فوتبال به ورزش پرطرفدار جهان تبدیل شد. حالا فوتبال در سراسر جهان حدود ۳ تا ۴ میلیارد نفر طرفدار دارد.

تیم شفیلد انگلستان، اولین باشگاه فوتبال جهان

نخستین باشگاه فوتبال ایران!

فوتبال از چه زمانی به ایران آمده باشد، خوب است؟ احتمالا از زمان مظفرالدین شاه قاجار! آن زمان ساکنان آبادان و بوشهر می‌دیدند که ملوانان انگلیسی که با کشتی به ایران می‌آیند، دور هم جمع می‌شوند و شلوغ می‌کنند و دنبال توپ می‌دوند. بعضی از ایرانی‌های جوان‌تر نیز گاهی به عنوان یار کمکی «فوتبالیست» می‌شدند.

احتمالا اولین فوتبالیست‌های ایران. در زمان مظفرالدین قاجار «قرارداد دارسی» برای اکتشاف نفت در ایران نیز امضا و حضور انگلیسی‌ها در ایران پررنگ‌تر شد. بعدها در سال ۱۹۰۸ میلادی برابر با ۱۲۸۷ شمسی، انگلیسی‌ها پس از چند سال عملیات اکتشاف، سرانجام برای استخراج نفت در مسجدسلیمان مستقر شدند و پس از آن فوتبال میان کانیوزن «شرکت نفت ایران و انگلیس» به یک ورزش و تفریح دائمی تبدیل شد.

باز هم احتمالا نخستین زمین فوتبال ایران در منطقه «نفتک» مسجدسلیمان بود که به دلیل داشتن سطح صاف و چمن طبیعی تا چند دهه همچنان زمین فوتبال باقی ماند. همان موقع در تهران نیز کانیوزن سفارت انگلیس و بانک شاهی و تلگراف‌خانه، تیم‌های فوتبال خودشان را داشتند و گاهی در میدان مشق جلوی چشم ایرانی‌ها فوتبال بازی می‌کردند. گذشت تا اینکه در سال ۱۲۹۹ شمسی بالاخره نخستین تیم فوتبال ایران شکل گرفت؛ «کلوپ ایران».

عکسی منسوب‌به نخستین مسابقه فوتبال میان ایرانی‌ها و انگلیس‌های شاغل در شرکت نفت در دوره قاجار

پیروزی بر انگلیسی‌ها!

تا سال ۱۳۰۰ نیز دیگر ایرانی‌ها فوتبالیست شده بودند. در همان سال «انجمن ترقی و ترویج فوتبال» تشکیل شد و قوانین فوتبال را ترجمه کرد و از سال ۱۳۰۲ مسابقات فوتبال سالانه بین تیم‌های تهرانی را برگزار کرد. آن زمان تیم‌هایی از فوتبالیست‌های ایرانی از جمله تیم کلوپ تهران (متشکل از اعضای سابق تیم کلوپ ایران) طوفان و اسپرت ارامنه تشکیل شده بود. در سال ۱۳۰۴ نیز شگفتی بزرگ اتفاق افتاد.

پس از ناکامی در غلبه بر انگلیسی‌ها به‌ویژه در فینال‌ها، در سال ۱۳۰۴ شمسی در مسابقات سالانه که انگلیسی‌ها برگزار می‌کردند تیم کلوپ تهران ۲ بر یک تیم «انگلیسی‌های مقیم مرکز» را برد و قهرمان شد. پس از آن سال تشکیلات رسمی فوتبال ایران بارها تغییر نام داد تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۲۵ شمسی فدراسیون فوتبال ایران تشکیل شد و سال بعدش هم عضو فیفا شد.

البته تا چند دهه بعد فوتبال همچنان ورزش دوم ایران بود؛ ورزش پرطرفدار ایران کشتی بود. حالا هم سال‌هاست که فوتبال ورزش اول ایرانی‌ها شده و استقلال است و پرسپولیس و تیم ملی که باید همیشه قهرمان آسیا شود و به جام‌جهانی هم برود. حالا فوتبال برای ایرانی‌ها نه فقط از کشتی بلکه از ورزش هم بالاتر است!

عکسی منسوب‌ به تیم فوتبال «کلوپ تهران» در سال ۱۳۱۵ شمسی

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۰ آبان مصادف با ۳۱ اکتبر میلادی و ۱۴ ربیع‌الاول هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ هلاکت «یزید بن معاویه» در شام در سال ۶۴ قمری
ـ رحلت آیت‌الله «سید حسین طباطبایی قمی» زعیم حوزه علمیه مشهد در سال ۱۳۶۶ قمری
ـ درگذشت «لویی ماسینیون» خاورشناس مشهور فرانسوی در سال ۱۹۶۲ میلادی
ـ ترور «ایندیرا گاندی» سیاستمدار و نخست وزیر پیشین هند در سال ۱۹۸۴ میلادی
ـ شهادت آیت‌الله «سید محمد علی قاضی طباطبایی»، اولین «شهید محراب» در سال ۱۳۵۸ شمسی
ـ زادروز «مرتضی احمدی» بازیگر و گوینده ایرانی در سال ۱۳۰۳ شمسی

انتهای پیام/


لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=246461

برچسب ها

ثبت نظر

-