رودخانه زیبای کرج همچنان خروشان باقی می‌ماند

  • کد خبر : 246338
  • 10 آبان 1399 - 10:38
رودخانه زیبای کرج همچنان خروشان باقی می‌ماند

 

 

رودخانه زیبای کرج همچنان خروشان باقی می‌ماند

 

به گزارش نیوز :پس از افتتاح پروژه آبرسانی به تصفیه‌خانه ششم آب تهران از سد تنظیمی امیرکبیر در روز پنج شنبه ۸ آبان ماه، نگرانی‎‌هایی در رسانه‌ها نسبت به سرنوشت رودخانه کرج ایجاد شده است. در این ارتباط شرکت مدیریت منابع آب ایران با دلایل و مستندات زیر اعلام می‌دارد در این پروژه به ملاحظات زیست‌محیطی و رعایت کامل حقابه محیط‌زیست و کشاورزی توجه ویژه‌ای شده است و قرار نیست هیچ اتفاقی در جریان طبیعی رودخانه کرج رخ دهد.

به گزارش نیوز از مدیریت منابع آب، از همان ابتدای اجرای طرح انتقال آب به تهران، دغدغه‌ها و ملاحظات زیست‌محیطی در ارتباط با سرنوشت رودخانه کرج پس از بهره‌برداری از تونل برای مجریان و مسئولان مطرح بوده است، با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، این موضوع در مراجع مسوول از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، شورای اسلامی وقت شهر کرج و نهایتاً هیأت دولت مطرح شد و پس از اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی ابهامات در جلسات متعدد در سطوح کارشناسی و مدیریتی، انتقال آب از طریق تونل به تصفیه‌خانه ششم تهران مورد تصویب کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت قرار گرفت. بر این اساس مقرر شد با بهره‌برداری از تونل انتقال آب کرج- تهران، رژیم جریانی رودخانه کرج بر اساس شاخص‌های زیست‌محیطی تغییر نکند.

هیأت محترم دولت سهم زیست‌محیطی

در مصوبه هیأت محترم دولت سهم زیست‌محیطی رودخانه کرج نیز بر اساس مطالعات زیست‌محیطی که قبل از اجرای طرح صورت پذیرفته و به تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور رسیده بود، مصوب شد و وزارت نیرو مکلف به تأمین آن شده است.

همچنین ‌‎بر اساس مطالعات انجام شده، آورد رودخانه کرج در سال‌های پر آب تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال و میانگین آورد ۵۵ ساله رودخانه مذکور به ۴۶۰ میلیون متر مکعب میرسد. تخصیص سالانه آب شرب تهران و کرج از سد کرج ۳۴۰ میلیون منر مکعب و زیست محیطی ۳۰  میلیون مترمکعب است که معمولا برای باغات و کشاورزی استفاده میشود.

با توجه به این‌که در مطالعات طرح به ملاحظات زیست‌محیطی و تعیین حقابه زیست‌محیطی پایین‌دست رودخانه کرج بر اساس الگوهای مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست توجه ویژه‌ای شده است، بنابراین طرح موضوعاتی از قبیل مرگ رودخانه کرج و خشک شدن مسیر رودخانه در جاده چالوس و باغ‌های پایین‌دست و دیگر موارد مشابه، منطبق بر واقعیت نمی باشد.

در حال حاضر تصفیه خانه های ۱ و۲ تهران ظرفیت استفاده از این تخصیص را ندارد و فقط ۲۶۰ میلیون متر مکعب در سال از طریق رودخانه کرج را منتقل می‌کند. در فاز اول، تونل افتتاح شده سد امیرکبیر به تصفیه خانه ششم ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب باقیمانده تخصیص را منتقل می‌نماید و ظرفیت کامل تصفیه خانه ششم یعنی ۷/۵ متر مکعب بر ثانیه زمانی منتقل میشود که آورد رودخانه بالاتر از نرمال و ترسالی باشد.

 با توجه به توضیحات فوق، در هر شرایطی جریان آب در سطح رودخانه کرج باید برای تامین آب تصفیه‌خانه های ۱ و ۲ تهران و زیست محیطی و تامین آب شهر کرج همچنان ادامه داشته باشد بنابر این مشکلی برای رودخانه و شهر کرج وجود ندارد و این رودخانه زیبا همچنان خروشان باقی خواهد ماند.

>>>بیشتر بخوانید

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=246338

ثبت نظر

-