افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب در تهران/ آیا سناریوی قطعی اجرایی می‌شود؟

  • کد خبر : 246028
  • 10 آبان 1399 - 7:20
افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب در تهران/ آیا سناریوی قطعی اجرایی می‌شود؟

 

 

افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب در تهران/ آیا سناریوی قطعی اجرایی می‌شود؟

به گزارش نیوز : مدیر عامل آبفای تهران با بیان اینکه شهروندان تهرانی طی ۷ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰٫۱ درصد مصرف آب بیشتری داشته‌اند، گفت: با شیوع کرونا و افزایش مصرف، اکنون نگاه مردم به آب تنها موضوع شرب نیست بلکه به چشم نجات دهنده نگاه می‌کنند.

محمدرضا بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تغییر مصرف آب از ابتدای سال جاری نسبت به پارسال اظهار داشت: زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد ما تا ۲۵ درصد افزایش مصرف داشتیم، به مرور که بحث الگوی مصرف جا افتاد میزان مصرف کاهش پیدا کرد، اما در کل شهروندان تهرانی طی ۷ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰٫۱ درصد مصرف آب بیشتری داشته‌اند.

۷٫۵ درصد افزایش مصرف غیرنرمال؛ به خاطر کرونا

وی افزود: هر سال در تهران به طور عادی حدود ۲٫۵ درصد رشد مصرف داریم که تقریبا معادل رشد جمعیت است، امسال این رقم به حدود ۱۰٫۱ درصد رسیده که این مابه‌التفاوت ۷٫۵ درصدی و مصرف غیرنرمال به خاطر شیوع کرونا و شست‌‌ و شوی بیشتر دست است.

آیا تهران به مشکل کم‌آبی برمی‌خورد؟

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره احتمال بروز کم‌آبی در سال جاری گفت: پیش‌بینی این است که امسال بارندگی نرمالی داشته باشیم، البته پاییز تا مهرماه وضع خوبی نداشتیم، باید ببینیم وضعیت بارندگی دو ماه آینده به چه شکل است تا بر اساس آن خودمان را آماده کنیم. اگر مصرف مهار نشود و بارندگی به همین شکل باشد، ممکن است به مشکل بربخوریم.

حجم مخازن سدهای تهران ۸۵ میلیون متر مکعب کمتر شد

وی با بیان اینکه ذخایر سدها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدها سال گذشته در همین زمان حدود ۸۰۳ میلیون متر مکعب بود اکنون به ۷۱۸ میلیون متر مکعب رسیده است، یعنی ۱۱ درصد معادل ۸۵ میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل کاهش حجم مخزن داریم. اما هنوز به حد هشدار نرسیده‌ایم.

آب؛ نجات دهنده مردم در شرایط کرونا

بختیاری تاکید کرد: اگر بارندگی نرمال باشد؛ می‌توانیم عبور کنیم اما اگر بارندگی نرمال نباشد حتما باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنیم، چون با شیوع کرونا و افزایش مصرف اکنون نگاه مردم به آب تنها موضوع شرب نیست مردم به آب به چشم نجات دهنده نگاه می‌کنند، نظافت را که مضاعف رعایت می‌کنند، نگاه‌ها متفاوت شده و این کار را مشکل‌تر می‌کند. در هر حال پیش‌بینی می‌شود که تا چند ماه آینده ما همین وضعیت کرونا ادامه داشته باشد، بنابراین باید ببینیم چه وضعیتی پیش می‌آید تا برای سناریوهای مختلف برنامه‌ریزی کنیم و آماده باشیم.

پیش‌بینی سه سناریو برای کنترل مصرف

وی با اشاره به سناریوهای پیش‌بینی شده گفت: ما سه سناریوی سبز، زرد و قرمز داریم. در سناریوی سبز در حالتی است که مشکلی نداشته باشیم و مثل سال قبل با وجود افزایش ۱۰ درصدی در استان و شهر تهران مشکلی در تامین آب نداشتیم و حتی یک ساعت قطعی آب در شهر تهران نداشتیم، سناتریوی زرد این است که اگر با کمبود بارندگی و منابع آبی مواجه شویم، مجبوریم کاهش و کنترل فشار اعمال کنیم. در سناریوی قرمز هم کار بحرانی می‌شود که ممکن است به قطعی آب برسیم. در هر حال با تمهیدات اندیشیده شده و رعایت مردم مشکلی پیش نخواهد آمد.

>>بیشتر بخوانید

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=246028

ثبت نظر

-