برنج‌های رسوبی در گمرک را رها می‌کنیم/ برنج‌های دپویی با محصول درجه یک داخلی هم‌قیمت است

  • کد خبر : 245134
  • 09 آبان 1399 - 14:17
برنج‌های رسوبی در گمرک را رها می‌کنیم/ برنج‌های دپویی با محصول درجه یک داخلی هم‌قیمت است

برنج‌های رسوبی در گمرک را رها می‌کنیم/ برنج‌های دپویی با محصول درجه یک داخلی هم‌قیمت است

معاون فنی و امور گمرکی از در حال فاسد شدن ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده در بنادر به دلیل عدم تخصیص ارز خبر داد، اما دبیر انجمن واردکندگان برنج این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید برنج‌های دپو شده همچنان سالم هستند با این حال دیگر تصمیمی برای ترخیص این برنج‌ها نداریم چراکه در صورت ترخیص قیمت آن‌ها کمتر از برنج داخلی نخواهد بود و بازاری برای مصرف آن نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بر اساس اعلام مقامات گمرکی بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد؛ آن هم در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولان و صاحبانشان، این برنج‌ها در حال فاسد شدن هستند و با عدم پرداخت ارز به فروشنده، اعتبار بین‌المللی تجار زیر سوال رفته؛ در این بین سکوت دستگاه‌های مربوطه قابل تأمل است.


اما مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، در گفت‌وگو با ایلنا فاسد شدن برنج‌های دپو شده در گمرک را رد کرد و گفت: منظور مقامات گمرکی این بوده که اگر به زودی برنج‌های دپو شده در گمرک ترخیص نشود شاهد آغاز فساد آن‌ها خواهیم بود.


وی توضیح داد: به طور معمول برای برنج ۲ سال تاریخ انقضا در نظر گرفته می‌شود، برنج‌های دپو شده در گمرک یکسال پیش وارد شده و از آن زمان به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرک مانده‌اند.


کشاورز ادامه داد: بر اساس قوانین بهداشتی و استاندار ایران، برای قابل مصرف بودن برنج‌ها باید حداقل سه چهارم از زمان مصرف آن‌ها باقی مانده باشد که در حال حاضر بیش از این زمان برای مصرف برنج‌های مانده در گمرک زمان داریم.


به گفته وی؛ به رغم اینکه برنج‌های دپو شده در گمرک همچنان زمان برای مصرف دارند و کد ترخصیص نیز برای آن‌ها صادر شده، اما واردکنندگان دیگر تمایلی به ترخیص برنج‌ها ندارند چراکه در صورت ترخیص قیمت آن‌ها کمتر از قیمت برنج‌های داخلی نخواهد بود.


کشاورز افزود: درحال حاضر نرخ ارز نیمایی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که بسیار بالاتر از نرخ ارز در زمان ورود برنج به گمرک است، ضمن اینکه هزینه‌های زیادی نیز به دلیل دموراژ و انبار به قیمت تمام شده ورود کالا اضافه می‌شود.


وی برآورد کرد قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی با در نظر گرفتن نرخ ارز و هزینه‌های مربوطه به ۳۰ هزار تومان می‌رسد که هم‌قیمت برنج کیفی و درجه یک داخلی است.


کشاورز تاکید کرد: هیچ کس حاضر نیست برنج خارجی را به نرخ برنج درجه یک داخلی از ما خریداری کند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم برنج‌های مانده در گمرک را رها می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=245134

ثبت نظر

-