قیمت طلا و ارز همچنان روی نوار کاهش

  • کد خبر : 244961
  • 09 آبان 1399 - 11:41
قیمت طلا و ارز همچنان روی نوار کاهش
به گزارش نیوز،

اولین هفته آبان ۹۹ با کاهش چشمگیر نرخ ارز و سکه  آغاز شد و این روند تا پایان هفته ادامه داشت به طوری که نرخ دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت و سکه نیز  قیمت ۱۳ میلیون تومانی را تجربه کرد.

از طرف دیگر در این هفته بازار سرمایه با اُفت شدید شاخص کل همراه بود به طوری در روز‌های پایانی هفته شاهد قرمز پوش شدن تمامی نماد‌ها  بوده ایم.

نرخ دلار  و یورو بیش از یک هزار تومان کاهش یافت 

اولین هفته آبان ۹۹ بازار ارز  با روند نزولی همراه بود به گونه‌ای که دلار و یورو به ترتیب  با نرخ ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان و ۳۴ هزار و ۶۵۰ تومان در ابتدای هفته  معامله شد که در روز‌های پایانی هفته دلار به مبلغ ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد و یورو نیز به قیمت ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.می‌توان نتیجه گرفت که هر اسکناس دلار در این هفته حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است و یورو نیز ۲ هزار تومان ارزان شده است.

سکه به کانال ۱۳ میلیون تومانی برگشت 

بازار طلا و سکه نیز همسو با  نرخ ارز روند کاهش قیمت را تجربه کرد به طوری که نرخ  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از قیمت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به نرخ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار  نیز در اولین روز هفته با نرخ یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان داد وستد شد که در پایان هفته به قیمت یک میلیون و ۳۳۸ هزار تومان کاهش یافت.

نرخ سکه تمام بهار آزادی در یک ماه گذشته

کاهش نرخ ارز باعث اُفت تقاضا در بازار طلا و سکه شد 

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  در باره کاهش قیمت طلا و سکه در بازار گفت: در اولین هفته آبان ۹۹ شاهد کاهش ۲۴ دلاری اونس جهانی بوده ایم  البته با توجه به برخورد‌هایی که   در معاملات کاغذی و غیر فیزیکی صورت گرفت  قیمت دلار به میزان یک هزار تومان کاهش یافت و از نرخ ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۸ هزار تومانی رسید.

گشتی آرای افزود: با توجه به کاهش روزانه وتدریجی قیمت ارز و اونس جهانی ،میزان تقاضا در بازار کاهش یافت که این امر باعث کاهش نرخ سکه به میزان یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان در این هفته  شد همچنین نیم سکه با کاهش ۳۵۰ هزار تومانی به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. نرخ ربع سکه نیز ۲۵۰ هزار  تومان کاهش یافت و با قیمت ۵ میلیون تومان به فروش رسید البته  سکه‌های یک گرمی هم  در این هفته ۳۰ هزار تومان ارزان شد.

او افزود: کاهش تقاضا در بازار که به دنبال ریزش قیمت طلا و سکه روی داد سبب شد حباب سکه که در محدوده قیمتی ۲ میلیون تومانی بود با کاهش  ۶۰۰ هزار تومانی  به رقم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان  در این هفته برسد.  

گشتی آرای تصریح کرد: قیمت هر مثقال طلا با کاهش ۲۹۰ هزار تومانی به نرخ ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در این هفته  ۶۷ هزار تومان ارزان شد و به قیمت یک میلیون و ۲۴۹ هزار تومان معامله شد.  

او بیان کرد: وضعیت قیمت طلا و سکه را حتی در کوتاه مدت قابل پیش بینی نیست  و نمی توان روند مشخصی را برای آن تعیین کرد چراکه نرخ  ارز و اونس جهانی   هر لحظه در حال تغییر است  و باید دید نرخ آن ها در روز‌های آینده چگونه خواهد بود.

تاثیر جو روانی در جامعه از عوامل اصلی اُفت شاخص کل بورس  است

احمد پویان فر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره اُفت شاخص بورس در اولین هفته آبان ۹۹ گفت: کاهش نرخ ارز یکی از عواملی است که باعث اُفت شاخص بورس در این هفته  شد البته با توجه به اینکه در هفته های گذشته شاهد افزایش  قیمت ارز بوده ایم و انتظار می رفت شاخص کل بورس رشد کند ،با وجود برخی اتفاقاتی که بر اقتصاد تاثیر گذاشت  سبب شد اثر  رشد نرخ ارز بر شاخص کل کم شود اما  کاهش نرخ ارز  به سرعت بر بازار سرمایه تاثیر گذاشت چراکه ماهیت بازار های مالی به گونه ای است که اخبار منفی اثر مضاعفی را بر بازار می گذارد. 

او افزود: انتظارات مربوط به کاهش نرخ ارز سبب شد سودآوری شرکت هایی که بر پایه ارز فعالیت می کنند کاهش یابد از طرف دیگر شایعه قیمت گذاری سهام فولاد که شوک بسیار منفی را به بازار القا کرد از دیگر دلایل کاهش شاخص کل بود  اما نکته ای که نباید فراموش شود تاثیر جو روانی در بازار است که بر این آُفت بسیار اثرگذار بود و این عامل را نمی توان به راحتی کنترل یا اثر آن را  حذف کرد چراکه این امر  می تواند یک عامل ماندگار  بلند مدت باشد به عنوان مثال در ابتدای امسال  جو روانی به وجود آمده در بازار،  باعث رشد بی سابقه شاخص کل شد که اکنون  همین امر به عنوان یک عامل کاهنده   اثر خود را در بازار سرمایه می گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سرمایه گذاران غیر حرفه ای که ۸۰ درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند بسیار تاثیر پذیر نسبت به اتفاقات پیرامون و عوامل روانی هستند و نسبت به اخبار منفی و مثبت واکنش های  بیش از اندازه  نشان می دهند.

پویان فر بیان کرد: با خارج شدن نقدینگی از بازار سرمایه و  میل سرمایه گذاران به سمت بازار های موازی دیگر سبب شده است که شاخص کل روند نزولی داشته باشد.

او گفت: اگر بخواهیم  بازار بورس رادر کوتاه مدت پیش بینی کنیم دور از انتظار نیست که شاخص کل  با نوسان شدید همراه نباشد چراکه محیط سیاسی و اقتصادی در دنیا به دلیل انتخاب آمریکا و شیوع ویروس کرونا  بر بازار های مالی تاثیر می گذارد و نمی توان روند مشخصی را برای بورس  پیش بینی کرد.  

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=244961

ثبت نظر

-