برای توسعه اینترنت روستایی ارز و تجهیزات نداریم

  • کد خبر : 244821
  • 09 آبان 1399 - 9:02
برای توسعه اینترنت روستایی ارز و تجهیزات نداریم

برای توسعه اینترنت روستایی ارز و تجهیزات نداریم

مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری گفت: بسیاری تجهیزات مورد نیاز برای توسعه سطح اینترنت ساخت داخل نیست و نیاز به واردات دارد و فرایند واردات و تخصیص ارز به این بخش در اولویت قرار ندارد، با توجه به معطلی در گمرک برای واردات، توان اجرای ما نیز کم می‌شود.

مهرداد ترابیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه وزارت ارتباطات برنامه‌های متعددی برای توسعه اینترنت بخصوص در مناطق روستایی دارد، اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد روستاها باید به پهن‌باند دسترسی داشته باشند و ۴ خدمت آموزش از راه دور، کشاورزی از راه دور، خرده بانکداری و سلامت الکترونیک برای روستائیان فراهم باشد.


وی افزود: اکنون ۹۰ درصد روستاها دسترسی به پهن باند دارند، اما واقعیت اینکه از سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا نیاز به اینترنت در سطح کشور افزایش یافت.


مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری خاطرنشان کرد: در هر حال وظیفه ما این است که شکاف دیجیتالی را کاهش دهیم و بین مردم شهر و روستا تفاوتی نباشد، اما مسئله توان اجرای اپراتور و اعتبار است.


ترابیان گفت: در حال حاضر ۵ هزار روستا به اینترنت دسترسی ندارند که حل این مشکل در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. ما تا کنون برای هر سه روستا یک سایت احداث می‌کردیم اما روستاهای باقیمانده پراکنده هستند و از شهر و روستاهای بزرگ فاصله دارند، بنابراین مجبوریم برای هر یک روستا یک سایت احداث کنیم که منجر به این می‌شود که سیستم انتقال پیچیده، هزینه‌ها بیشتر و زمان طولانی‌تر شود.


وی توضیح داد: روستاها دو دسته هستند روستاهایی که سرویس برقرار شده و ممکن است بخش‌هایی از روستا نیاز به بهینه‌سازی داشته باشد در زمان کوتاه قابل حل است ولی روستاهای دسته دوم که سرویس دایر نشده برای ایجاد پوشش ارتباطی نیاز به نصب سایت دارند که حداقل دو ماه زمان می‌برد.


مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اعلام کرد: برآورد ما این است که تا پایان دولت برای همه ۵ هزار روستای باقیمانده دسترسی به اینترنت فراهم شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=244821

ثبت نظر

-