گاز خانگی در زمستان قطع نمی‌شود

  • کد خبر : 244185
  • 08 آبان 1399 - 22:09
گاز خانگی در زمستان قطع نمی‌شود

 

 

گاز خانگی در زمستان قطع نمی‌شود

وزیر نفت گفت: در هیچ شرایطی اجازه قطعی گاز خانگی را در زمستان پیش رو نخواهیم داد، اما در عین حال مردم را دعوت به صرفه‌جویی می‌کنیم.

به گزارش نیوز به نقل از خانه ملت، بیژن زنگنه درباره وضع گازرسانی به شهرها و روستا در آستانه فصل سرما، گفت: اگرچه ممکن است مشکلاتی در تامین گاز وجود داشته باشد، اما در هیچ شرایطی اجازه قطعی گاز خانگی را در زمستان پیش رو نخواهیم داد، در عین حال مردم را دعوت به صرفه‌جویی می‌کنیم، زیرا مصرف بی رویه نادیده گرفتن حقوق دیگران است.

وی درباره نحوه تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها در زمستان، افزود: نیروگاه‌ها برای چرخاندن چرخ خود از تلفیق و ترکیبی از سوخت مایع و گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

وزیر نفت درباره تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالا، تصریح کرد: تسهیل و تسریع امر واردات کالا و تهاتر کالا با نفت اصلی‌ترین مزایای این طرح است.

«گاز» کالایی ارزآور شده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: طرح‌های جهش سوم پتروشیمی، افزایش صادرات گاز و توسعه صنایع عمده در دستور کار است که مصرف گاز را افزایش خواهند داد بنابراین گاز فقط یک کالای گرمایشی نیست و امروزه کالایی ارزآور شده است بنابراین اگر بتوانیم گاز را به سمت مصرف در پتروشیمی‌ها، صنایع و صادرات هدایت کنیم، درآمدزایی و ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت.

تربتی تاکید کرد: هرچند اولویت ما مصرف گاز در بخش خانگی و گرمایشی است اما هرچه بتوانیم در این حوزه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی کنیم در نتیجه می‌توانیم در ارزآوری این کالا هم فعال شویم و استفاده بهتری از آن ببریم.

وی با بیان اینکه عمده مصرف‌کنندگان کشور در بخش‌های خانگی و تجاری هستند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون هزار روستا گازرسانی شدند و این تعداد تا پایان سال به ۳ هزار روستا می‌رسد که این مقدار توسعه به‌طور معمول مصرف را حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که امسال با شیوع ویروس کرونا مصرف گاز از مقدار پیش‌بینی شده بیشتر شد و میانگین مصرف در تابستان در بخش خانگی تا ۱۲ درصد افزایش یافت که این روند در زمستان هم ادامه دارد.

تربتی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تولید روزانه گاز در کشور در زمستان امسال به ۸۰۰ میلیون مترمکعب برسد (این رقم در تابستان به روزانه ۷۰۰ ملیلیون مترمکعب رسید)؛ اولویت ما هم گازرسانی به بخش‌های خانگی و تجاری است که امسال در فصول سرد مصرف این بخش به روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب هم می‌رسد.

 

>>>خبر مرتبط

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=244185

ثبت نظر

-