حال ساوه خوب نیست

  • کد خبر : 244106
  • 08 آبان 1399 - 20:55
حال ساوه خوب نیست

به گزارش نیوز، ‌از ابتدای شهریور که موج سوم شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در شهرستان های ساوه و زرندیه آغاز شد تاکنون روزانه شمار زیادی از شهروندان مبتلا شده و تعداد قربانیان هم چشمگیر است به خصوص اینکه هر یک از جانباختگان یا نان آور خانه ای بوده اند یا عزیزان خانواده که رخت سیاه را لاجرم بر تن بازماندگان پوشانده است.

طبق اعلام امروز سخنگوی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت اخیر هشت هزار و ۲۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر کشور ثبت و در همین زمان ۳۹۹ تن از هموطنان جان خود را از دست دادند.

تنها با یک گردش مختصر در شهر ساوه می توان فهمید که چرا کرونا با وجود زحمات کادر درمان و پزشکی بیمارستان ها همچنان دست بالا را دارد و شرایط طوری شده که بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی این شهرستان ظرفیت تخت های بیمارستانی پر شده و با هر خروجی، یک مبتلای جدید به سرعت جایگزین می شود.

خبرنگار نیوز در بررسی های میدانی که روز ۲۹ مهر انجام داد، ‌ شرایط رعایت فاصله گذاری اجتماعی در شهر ساوه را نابسامان گزارش کرد و همه مراکز کسب و کار از قبیل ‌پاساژها، بازار سنتی، میادین میوه، گیم نت ها، تعمیرگاه های خودرو، بازار کهنه فروشان و چندشنبه بازارهای نقاط مختلف شهر دایر بودند و ازدحام جمعیت در این مناطق به وضوح نمایان بود.

امروز نیز بررسی های میدانی حاکی از آن است که همچنان فاصله ای بین مردم ساوه نیست و شهروندان در میدان «یل آباد» شهر جایی که روزهای پنجشنبه بساط میوه فروشان سیار موجی از ازدحام و شلوغی ایجاد می کند، دسته دسته برای خرید چند کیلوگرم میوه و مایحتاجی که امکان تهیه آنها از میوه فروشی های محل شان وجود دارد حضور یافتند.

بازار کهنه فروشان در حاشیه بلوار خلیج فارس هم بساط فروشندگانی است که به قول معروف «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» را عرضه می کنند و صدها نفر اعم از فروشنده و مشتری برای خرید و فروش هرآنچه در این بازار است در فضایی تنگ و شانه ای خاکی حضور می یابند و بسیاری از افراد هم میانه ای با ماسک ندارند.

بازار مرکزی شهر در خیابان های انقلاب، امام، فرودسی و شریعتی هم غرق در جمعیت است؛ ‌عده ای واقعا برای خرید نیازهای خانه بیرون آمده اند اما کم نیستند افرادی به خصوص جوانان که فقط برای وقت گذرانی و به نوعی تفریح در این بازارها چرخ می زنند.

بازار سرپوشیده و سنتی شهر هم در این ایام که بساط فروش لباس های پاییزی و زمستانی گرم است، ‌ حضور چشمگیر شهروندان را به خود می بیند و نکته اینجاست که در همه این شلوغی های شهر ساوه، ‌ یک «همراه» بدشگون هم گام به گام عابران حضوری پررنگ اما غیرقابل رویت دارد و آن هم ویروس کرونا است.

بازار کهنه فروشان ساوه

مسئولان محدودیت ها را برقرار کنند

شهروندان مسئولیت پذیری هم هستند که ماندن در خانه را به حضور در اماکن شلوغ ترجیج می دهند و از مسئولان شهرستان به خصوص اعضای قرارگاه پدافند زیستی درخواست می کنند که با جدیت نسبت به اعمال محدودیت های ترددی در شهر اقدام کند.

«سهراب» که در یکی از واحدهای صنعتی شهر کاوه فعالیت می کند، گفت: هر روز غروب که از سر کارم به خانه بر می گردم، ترجیح می دهم در منزل بمانم و فقط برای خرید مایحتاج روزانه آن هم تا مغازه های محل تردد دارم.

وی گفت: چند روز پیش یکی از بستگان ما که جوانی ۴۰ ساله بود به دلیل کرونا جان خود را از دست داد و غم و اندوهی بی پایان خانواده را فراگرفت بنابراین اگر در قبال زندگی و سرنوشت همدیگر آن هم در هنگامه شیوع ویروس کرونا احساس مسئولیت داشته باشیم باید شهر را خلوت کنیم.

به گفته او، با توصیه و خواهش نمی توان وضعیت شلوغی شهر را کنترل کرد و باید از ابزارهای بازدارنده در این رابطه استفاده کرد و هر حرکتی در این رابطه از سوی مسئولان با حمایت اغلب مردم همراه خواهد بود.

خانم «حشمتی نیا» هم از اینکه به گفته او، مبتلا شدن و مردن به خاطر کرونا در میان مردم ساوه به مساله ای عادی تبدیل شده است، اظهار نگرانی کرد و خواستار اعمال محدودیت هایی برای کاستن از ازدحام جمعیت به خصوص در هسته مرکزی شهر و بازارهای آن شد.

وی اظهار داشت: اکنون گیم نت ها، پاساژها، باشگاه های بدنسازی و سایر مراکز پرتردد در ساوه دایر است آن هم در حالی که این شهر از نظر شیوع کرونا در زمره مناطق پرخطر و قرمز قرار دارد.

وی از اینکه مسئولان فقط اقدام به بستن ورودی های ۲ مرکز تفرجگاهی شهر یعنی دریاچه و بام ساوه و همچنین تالارها کرده اند و نسبت به شلوغی درون شهر اقدامی نمی کنند، ‌گلایه داشت و خواستار آن شد که برای سلامت و حفظ جان شهروندان از دست عده ای از همشهریان بی توجه، اقدامات قاطعانه ای با کمک ابزارهایی که در اختیار دارند را در دستور کار قرار دهند.

امروز در خیابان پیاده راه امام خمینی (ره) ساوه صف بلند و شلوغی از زنان و مردانی تشکیل شده بود که بدون هیچگونه فاصله گذاری برای خرید مرغ یخ زده کنار هم قرار داشتند.

«بهرام» یکی از حاضران این صف به خبرنگار نیوز، ‌ گفت: حضورم در این مکان از سر ناچاری و برای سفره خانواده است و گرنه کیست که نداند آمدن به درون چنین ازدحامی آن هم در شرایط پیک کرونا چه تبعات جبران ناپذیری دارد.

وی افزود: البته اگر اتحادیه مربوطه با همکاری سایر مراجع ذیربط تدبیری برای توزیع نقطه به نقطه مرغ می اندیشیدند، شاید شرایط بهتر می شد اما در چنین مواقعی این مسئولان هستند که باید تصمیم مناسب را اتحاذ کنند و مردم هم تابع رویه و برنامه های آنان هستند.

باشگاهها با رایزنی باز شد؛ ‌ قدرت اجرایی نداریم

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز در گفت و گو با نیوز، ‌وضعیت شهر را از حیث شیوع کرونا ناگوار توصیف کرد و گفت: ما به عنوان مرجع بهداشتی و پزشکی فقط می توانیم پیشنهاد ارائه کنیم و قدرت اجرائی برای محدودسازی ترددها و کاستن از بار شلوغی مراکز خرید و بازارها را نداریم.

دکتر «نعمت الله عزیزی» افزود: در حالی که همه توان ارکان دانشکده علوم پزشکی معطوف به مبارزه با کرونا و کاهش شیوع این ویروس در ساوه و زرندیه است اما متاسفانه روند ابتلا به این بیماری از ابتدای آبان شدت بیشتری یافته است که در این زمینه لازم است هم شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از جمله در خانه ماندن و هم مسئولان تصمیم گیر با اتخاذ تدابیر بازدارنده و کاهش ترددها در شهر به کمک بیایند.

وی گفت: در حالیکه باشگاههای ورزشی تیمی و انفرادی با تصمیم قرارگاه پدافند زیستی شهرستان بسته شد و ما به عنوان مرجع بهداشتی درخواست اعمال محدودیت های بیشتر هم داشتیم اما این مراکز چند روز پیش بازگشایی شدند و اگر روند یه این ترتیب پیش برود اتفاقات خوبی را شاهد نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: ظرفیت تخت های بیمارستانی شهر ساوه تقریبا تکمیل است و با هر ترخیص، ‌به سرعت یک مبتلای جدید جایگزین می شود و ما فکر نمی کردیم که شیوع کرونا با این شدت در ماههای مهر و آبان اوج بگیرد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که شهر خلوت نشود و مردم هم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند و محدودیت هایی بر زندگی روزمره جامعه در حوزه بازار و حتی گردش و تفریح اعمال نشود وضع به همین منوال است.

دکتر عزیزی گفت: با اینکه هر روز آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ساوه که نشان دهنده وضعیت نامناسب شهر است از سوی دانشکده اطلاع رسانی می شود و رسانه ها هم در قالب گزارش هایی وخامت اوضاع را منعکس می کنند اما انگار این رقم ها برای مردم عادی شده و کسی به آنها توجهی نمی کند.

وی گفت: اعمال محدودیت در ترددهای اجتماعی و بازار و صنوف از اراده دانشکده و معاونت بهداشتی خارج است و ما فقط درخواست محدودیت ارائه می کنیم.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: متاسفانه با اینکه ساوه از حیث شیوع کرونا در وضعیت قرمز و پرخطر قرار دارد اما نامی از این شهر در فهرست اعلامی ۴۰ شهر پرخطر کشور وجود ندارد که اگر این اتفاق می افتاد آنگاه می توانستیم در زمینه برقراری محدودیت های ترددی با قدرت چانه زنی بالاتری اقدام کنیم همانگونه که در برخی شهرهای کشور از قبیل اراک، تهران و حتی جوانرود در استان کرمانشاه شاهد محدوسازی فعالیت اصناف و تردد شهروندان هستیم.

دکتر عزیزی با تقدیر از تلاش رسانه ها به خصوص خبرگزاری نیوز که گزارش های متعددی در زمینه خطر اوج گیری کرونا و لزوم برقراری محدودیت در شهر ساوه منتشر کرده اند، ‌ تاکید کرد:‌صرف تهیه گزارش و زحمات رسانه ها کافی نیست و باید مسئولان هم پای کار بیایند.

وی اظهار داشت: اکنون مبتلا یا سالم بودن را نمی توان از ظاهر افراد تشخیص داد و ممکن است بسیاری از افراد که روزانه در بازارها و مراکز شلوغ گردش می کنند ناقل سالم باشند و در نتیجه تداوم ترددها و ازدحام جمعیت در شهر باعث آلودگی افراد دیگری شوند و حتی اعضای خانواده خود را هم مبتلا کنند.

دکتر عزیزی گفت: در اماکن متبرکه ساوه مانند امامزاده ها و آرامستان که مراسم تغسیل و خاکسپاری فوت شدگان در آنها انجام می شوند نیز با معضل جدی حضور پرشمار افراد مواجه هستیم و متاسفانه به پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند و محدودیت هم اعمال نمی شود در حالی که تدفین و خاکسپاری باید در نهایت با حضور ۱۰ تا ۱۵ نفر انجام شود و ما هم در هنگام اجرای این مراسم ها نمی توانیم مانع از حضور جمعیت شویم بنابراین متولیان این مراکز باید به طور مستقیم و مسئولانه از ازدحام افراد برای آیین های خاکسپاری یا تغسیل میت جلوگیری کنند.

صف خرید مرغ در خیابان امام خمینی شهر ساوه

اهالی ساوه بدانند که وضعیت شهر اصلا مناسب نیست و اگر مسئولیت پذیر نباشیم و در قبال سلامت همدیگر بی تفاوت رفتار کنیم، آنگونه که بسیاری از بزرگان دین بیان فرموده اند ممکن است مرتکب گناهی بزرگ شویم زیرا بی مبالاتی های ما شاید باعث از دست رفتن پدر و نان آور یک خانواده و یا از دست دادن عزیزانی باشد که با هیچ بهایی قابل برگشت نیست و از سویی مسئولان هم به ندای حمایت شهروندان پاسخ دهند و برای یک هفته هم که شده با بسیج امکانات و محدودسازی ترددها و نظام مند کردن فعالیت واحدهای صنفی، شَرِ این ویروس نحس را کم کنند.

این روزها با اینکه موسم برداشت یاقوت های سرخ از نارستان های ساوه است اما قرمزی کرونا رنگ غالبتر شده و خطر ابتلا به این ویروس تهدیدی جدی است که نباید آن را عادی انگاریم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=244106

برچسب ها

ثبت نظر

-