خطر استفاده مداوم از ژل های دست

  • کد خبر : 244018
  • 08 آبان 1399 - 19:29
خطر استفاده مداوم از ژل های دست

به نقل از Daily Mail بر اساس نتایج یک تحقیق جدید در انگلستان،استفاده بیش از حد ژل های دست می تواند باعث مقاومت بسیاری از باکتری های روی دست های ما شود . این سازگاری باعث ایجاد ابرباکتری های مقاوم می شود و در نهایت وضعیتی که اصطلاحا به آن وضعیت آرماگدون (آخر زمانی) گفته می شود پیش میاید.

خطر استفاده مداوم از ژل های دست

دکتر کمپ سرپرست این مطالعه بر این باور است که بیش از این باید برروی شست و شوی دست با آب و صابون تمرکز داشت.زیرا یکی از بهترین راه های خلاصی از باکتری ها نیز شست و شوی دست با آب و صابون است.استفاده مداوم از ژل‌های ضدعفونی کننده دست می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های جدید در آینده شود و بهتر است جلوی استفاده از آنها گرفته شود و مردم را تشویق به شستشوی دست‌ها کنیم.

وی می گوید: در صورت دسترس نبودن آب و صابون استفاده از ژل های دست می تواند به عنوان گزینه دوم مورد استفاده باشد و به عنوان یک اقدام کوتاه مدت موقت به آن اشاره کرد.در حال حاضر هیچ مقاله ای تاکنون به اثبات نرسانده است که استفاده از ژل های ضد عفونی کننده دست می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد.

حتی اگر این ژل ها ۹۹/۹ درصد از باکتری های دست انسان را از بین ببرد در انتها حدود ۱۰ هزار باکتری روی دست باقی مانده اند که خود این تعداد می توانند فاجعه ایی ایجاد کند.

تحقیقات نشان می دهند بسیاری از این باکتری ها پس از استفاده از الکل نیز زنده می مانند و خود می توانند عامل بیماری زایی باشند، این بدان معناست که ژل های ضد عفونی کننده در نهایت بیش از آنکه برای ما مفید باشند می توانند به ما ضرر برسانند.

سازمان بهداشت جهانی WHO بهترین راه جلوگیری از شیوع کرونا را شستن دست با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه می داند.

شستن دست ها به گونه ای که تمام سطح دست در معرض شستشو قرار بگیرد و هنگام بستن شیر آب از دستمال استفاده شود تا مانع برخورد دستان شسته شده با شیر آلوده شود.ژل دست در مواقع ضروری و بحرانی می تواند جایگزین این شستشو شود.در صورتی که از ژل دست بیش از حد استفاده شود، باعث مقاومت باکتری ها و ایجاد یک ابرباکتری خواهد شد که سلامت بشر را خطرناکتر از وضعیت کنونی تهدید خواهد کرد.

منبع: سایت سلامت

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=244018

برچسب ها

ثبت نظر

-