افشاگری درباره دخالت تل‌آویو در سودان؛ نقش موساد در تشکیل ارتش شورشیان جنوب و تجزیه کشور- اخبار آسیای غربی – اخبار بین الملل تسنیم – Tasnim

  • کد خبر : 243989
  • 08 آبان 1399 - 18:53
افشاگری درباره دخالت تل‌آویو در سودان؛ نقش موساد در تشکیل ارتش شورشیان جنوب و تجزیه کشور- اخبار آسیای غربی – اخبار بین الملل تسنیم – Tasnim

به گزارش گروه بین الملل

داوید بن عوزئیل در گفتگو با یدیعوت آحرونوت می گوید: «من در سال ۱۹۶۹ به همراه هیئتی از موساد با ماموریت شناسایی وارد جنوب سودان شدم، ما می خواستیم مطمئن شویم که آنها (شورشیان جنوب سودان) در صورتی که سلاح در اختیارشان گذاشته شود، وارد جنگ می شوند؟ این در شرایطی بود که مقامات خارطوم در آن زمان تلاش داشتند به هر نحو مشکل جنوب سودان را حل کنند».

وی در پاسخ به این سوال که چرا یک تیم از موساد در آن سالها به جنوب سودان اعزام شد، گفت: «در آن زمان این ماموریت‎ها در راستای اهداف پیرامونی اسرائیل(مناطق اشغالی) قرار داشت، ما در آن سالها در نظر داشتیم از محیط کشورهای عربی همسایه پا را فراتر نهاده و وارد مرزهای دیگر کشورهای اسلامی از جمله سودان شویم. نکته مهم این بود که شورشیان جنوب سودان در آن زمان به ما گفتند در صورتی که سلاح در اختیار ما قرار دهید ما با ارتش سودان در مناطق شمالی وارد جنگ می‌شویم و از اعزام نیروهای سودانی به کانال سوئز برای پشتیبانی از نیروهای مصری (در جنگ فرسایشی با رژیم صهیونیستی ) جلوگیری می‌کنیم».

وی افزود: « ما ارتش شورشیان جنوب سودان را از نقطه صفر ایجاد کردیم که در نهایت به جدایی این منطقه و تشکیل کشور سودان جنوبی منجر شد».

عوزیئیل در ادامه این گفتگو تاکید کرد: « در زمان ورود به سودان یکی از افسران موساد به من گوشزد کرد که حواست باشد! تو وارد یک کشور متخاصم شده‌ای، این ماموریت یک عملیات شبانه نیست که پس از آن به اسرائیل(مناطق اشغالی) برگردی! تو باید در اینجا زندگی و اقامت کنی و متوجه باشی که حتی گفتن یک عبارت اشتباه ممکن است شک برانگیز باشد. شما باید به حالت طبیعی رفتار کنید چون از شما خواسته شده در کشوری که دشمن ماست حضور داشته باشید و عملیات را مدیریت کنید. در این صحرای بزرگ (سودان) شما باید یهودیان را نجات داده و آنها را از ایست بازرسی های پلیس سودان عبور دهید».

عضو موساد در ادامه به حادثه عجیب رهایی از یکی از ایست بازرسی های ارتش سودان اشاره کرد و گفت: «باید بدانید نیروهای محلی چگونه فکر می کنند و چگونه عمل می کنند، من در آن زمان می دانستم که چه کاری را نباید انجام دهم. در این حادثه با خونسردی عمل کردم و آنها نیز وارد خودروی ما برای تفتیش و بازرسی نشدند، در نهایت به صورت معجزه گونه ای از این مخمصه نجات یافتیم».

وی در ارتباط با لقبش «تارزان» هم گفت: « ۷۱ سال پیش یکی از دوستانم را در حالی که داشت غرق می‌شد از مرگ نجات دادم، این اقدام من برای همه کسانی که در آنجا بودند عجیب بود و می گفتند فقط در فیلم‌های تارزان این صحنه ها را دیده بودیم، از آن زمان من ملقب به تارزان شدم».

عضو کهنه کار موساد که سالها در سودان حضور داشته و با بنیان نهادن ارتش جدایی طلبان جنوب سودان موجبات تجزیه این کشور را به وجود آورده، در پایان گفتگو با یدیعوت آحرونوت درباره توافق عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل گفت: «پس از گذشت سالها آنها متوجه شدند که هیچ دستاوردی نداشته اند در شرایطی که سالها قبل می‌توانستند پیشرفت کنند، من از این مسئله بسیار خوشحالم که سودان با آن موقعیت جغرافیایی دیگر در بین کشورهای دشمن علیه ما حضور ندارد».

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=243989

برچسب ها

ثبت نظر

-