فرشتگان نجاتی که با شماره ۱۱۵ فرود می‌آیند

  • کد خبر : 242853
  • 08 آبان 1399 - 4:41
فرشتگان نجاتی که با شماره ۱۱۵ فرود می‌آیند

 ۲۶ شهریور ماه سالروز تاسیس تشکیلات فوریت های پزشکی یا اورژانس ۱۱۵ در ایران است، مجموعه ای که کارنامه اش در سال های اخیر در ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیر عمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم حیاتبخش و درخشان است.

آری بیست و ششم شهریور ماه روز قدردانی از نیروهای عملیاتی است که در رویدادهای گوناگون، از یک سانحه رانندگی تا حوادث گسترده، نخستین مواجهه را با مصدومان و همراهانشان دارند و چه زیبا با صبر و بردباری، خدمات اولیه را که نقشی حیاتی در بهبود وضعیت سانحه‌دیدگان دارد به آنان ارائه می‌دهند و حیات دوباره را برایشان به ارمغان می آورند.

خدمت رسانی فوریتی در شرایط بحران همواره نیازمند ذهن هایی هوشیار است که ندای دردمند و بیمار را شنیده و با بهره گیری از تمام مهارت، دانش و هنر خویش، از مرزهای منیت گذشته و با اندیشه بهبود بیمار در طریق خدمت رسانی گام می گذارند.

همواره بخشی از خدمات تلاشگران اورژانس ۱۱۵ به ارائه خدمات فوریت های پزشکی در بحران ها می گذرد، بارها و بارها در هنگام وقوع حوادث طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت به چشم خود دیده ام که این سفیدپوشان بی ادعا به رغم وجود برخی انتظارات و کاستی ها، عاشقانه و صادقانه و با برخورداری از حس مسئولیت پذیری مثال زدنی همچنان و تنها به نجات جان بیماران می اندیشند  و عرصه خدمت را به جولانگاه تسویه‌حساب تبدیل نکرده‌ و هر روز نمایی از فداکاری و ایثار خود را در عرصه خدمت به کشور و نجات جان هموطنانشان عیان می‌کنند.

بیشتر اوقات با خود می اندیشم که فرصت خدمت به بیماران و نجات جان آنان فرصتی است که خداوند منان نصیب بندگان برگزیده خود می کند وخوش به سعادت تکنسین های اورژانس ۱۱۵ که این فرصت را بدست آورده اند تا بعنوان خط مقدم جبهه درمان، نخستین افرادی باشند که بر بالین مصدومین و بیماران اورژانسی حاضر شوند و حفظ حیات آنان را بر عهده بگیرند که این مهم خود به تنهایی نشان دهنده جایگاه ارزشمند این فرشتگان سپید بهشتی است.

از جمله افتخارات نظام سلامت کشور که همواره تکیه گاهی مطمئن برای حرکت رو به جلو در زمینه توسعه خدمات سلامت بوده است، حضور نیروهای پرتوان اورژانس پیش بیمارستانی است که با علم به رسالت حرفه ای خود در چرخه نظام سلامت، به صورت فعالانه در حفظ جان بیماران و ارتقای سلامت عمومی سهیم شده اند.

بی شک با افزایش روند رو به رشد سوانح، حوادث و بلایا امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به سطوح پیشرفته خدمات و مراقبت های پیش بیمارستانی احساس می شود؛ امسال در حالی ۲۶ شهریور «روز ملی اورژانس پیش بیمارستانی» را گرامی می داریم که  کادر بهداشت و درمان جامعه یکپارچه در نبردی نفس گیر در حال حراست از سلامت هموطنان خود در مواجهه با ویروس منحوس کرونا هستند و پرسنل غیور و خستگی ناپذیر اورژانس ۱۱۵ یکی از خط شکنان اصلی عرصه این حماسه بوده اند.  

🔸از آغازین روز شیوع ویروس کرونا، اورژانس پیش بیمارستانی با آمادگی کامل و مثال زدنی در میدان حاضر شدند و ضمن انجام بی وقفه مأموریت های همیشگی و جاری خود در شهر و جاده و اورژانس هوایی، در انتقال بین بیمارستانی بیماران مشکوک به کرونا و انجام مأموریت های خطیر بیولوژیک با تمام قوا و از خود گذشتگی  پا به میدان گذاشتند.

آری آنچه هستی را شکوه و زیبایی می بخشد جلوه وجود انسانهایی است که از قالب ها رها گشته و در بیکران خلقت، عظمت می آفرینند و برای جامعه، گویی باران هستند بر زمین تشنه، زیستن به خاطر محرومان و خدمت کردن به دردمندان و نیازمندان، سعادتی است که نیکان روزگار همواره در پی آنند. اما رسیدن به آن، دستانی را می طلبد به بلندای آسمان، تا از خرمن اعلای معرفت خوشه های طلایی وصل را بچیند و زیبنده کار نمای خویش سازد.

امروز ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ و در چهل و پنجمین سالگرد تاسیس اورژانس ۱۱۵، قدردان زحمات فرشتگان نجات بی ادعایی هستیم که با تلاش بی حد، خالصانه و بدون توقع، شب و روز در سرما و گرما، زندگی ارزشمندشان را وقف سلامت مردم کرده اند.  درود بی پایان بر شما فرشتگان نجات اورژانس که در همه لحظات سخت و جان فرسا، از آسایش خود چشم پوشیده و در جهت نجات جان انسان ها از هیچ کوششی دریغ نمی ورزید.

با وجود کادر خستگی‌ناپذیر اورژانس برای سلامت جامعه که یک موهبت الهی است و برکات خدمتشان برای همیشه در ذهن مردم این مرز و بوم ماندگار خواهد ماند موانع و مشکلاتی نیز در مسیر انجام ماموریت های این فرشتگان نجات وجود دارد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره خواهد شد

تحریم‌ها مانع استفاده اورژانس از بالگردهای دید در شب شده است

 مدیر امور حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور گفت: تحریم‌های ظالمانه مانع استفاده اورژانس ۱۱۵ از بالگردهای دید در شب شده است.

 حمیدرضا خانکه به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد سازمان اورژانس کشور افزود: نیروهای اورژانس ۱۱۵ نخستین سفیدپوشان نظام سلامت هستند که در کنار بیماران ظاهر می‌شوند و خدمات را به بهترین کیفیت به بیماران ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تعداد نیروی انسانی اورژانس کشور باید تقویت شود و گستردگی مراکز اورژانس ۱۱۵ باید در جاده‌ها و شهرها افزایش یابد تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم، اظهار داشت: زمان رسیدن نیروهای اورژانس ۱۱۵ در جاده‌ها به مصدومان کمتر از ۱۴ دقیقه و در شهرها کمتر از ۹ دقیقه است که البته این اعداد میانگین است و به دنبال این هستیم که این زمان را کاهش دهیم و زودتر به مصدومان برسیم.

مدیر امور حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ایران یکی از پر مخاطره ترین کشورهای دنیاست و در حال حاضر حدود ۵٢ مخاطره در ایران شناسایی شده، توضیح داد: به طور دائم لرزش هایی را تجربه می کنیم و ٩٣ درصد خاک کشور در معرض گسل قرار دارد و سیل هم ۵٠ درصد کشور را تهدید می کند.  

خانکه اضافه کرد: حداقل در ٢٠ سال گذشته ۶٠ درصد خساراتی که در حوادث دیدیم ناشی از سیلاب بوده است.

وی با بیان اینکه ایران بسیار گسترده است و مناطق صعب‌العبور بسیاری دارد، گفت: در سال های گذشته گسترش بسیار خوبی در افزایش تعداد آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ و بالگردهای اورژانس هوایی داشتیم.

مدیر امور حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور افزود: اکنون نیز به دنبال این هستیم که در کلانشهرها موتور آمبولانس را افزایش دهیم تا اگر ترافیک بود موتور آمبولانس ها بتوانند با سرعت بیشتری به مصدومان برسند.

انتقال ۳۲ هزار بیمار و مصدوم بدحال با بالگردهای اورژانس ۱۱۵

 رئیس اورژانس هوایی کشور نیز با بیان اینکه این اورژانس بیش از ۲۲ هزار ماموریت امداد هوایی انجام داد، گفت: بالگردهای اورژانس ۱۱۵ در اجرای این ماموریت‌های خود بیش از ۳۲ هزار بیمار و مصدوم بدحال را به مراکز درمانی منتقل کردند.

محمد سرور به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد سازمان اورژانس کشور افزود: در حال حاضر ۴۵ پایگاه اورژانس هوایی در سراسر کشور فعالیت دارند که با شروع طرح تحول نظام سلامت این خدمت جزو اولویت‌های اورژانس کشور قرار گرفت و از آن زمان همه تلاش خود را انجام دادیم و در آینده نزدیک هم شاهد افتتاح چهل وششمین پایگاه در استان خراسان شمالی که تا کنون اورژانس هوایی نداشته است، خواهیم بود.

وی ادامه داد: غالب بیماران که از سوی بالگردهای اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل می شوند بیماران بدحالی هستند که به دلیل اولویت در زمان طلایی، بعد مسافت و بسته بودن مسیرها در حوادث طبیعی و غیرطبیعی مشمول دریافت خدمات اورژانس هوایی می شوند.

رئیس اورژانس هوایی کشور اضافه کرد: هموطنان عزیزی که دچار سکته های قلبی و مغزی شوند و برای دریافت خدمات تخصصی نیازمند به مراکز مجهز هستند و از فاصله آن ها با این مراکز بیش از یک ساعت باشد نیز مشمول دریافت خدمات اورژانس هوایی می شوند و خدمات اورژانس هوایی به آنان ارائه خواهد شد.

سرور با بیان اینکه یکی از چالش های کشور رساندن ارگان های حیاتی مثل قلب، کبد و ریه برای پیوند به سایر بیماران از فرد دهند به فرد گیرنده حداکثر تا سه ساعت است، گفت: ایران نوزدهمین کشور پهناور دنیا است و برای اینکه بتوانیم ارگان های حیاتی را برای پیوند از شهری به شهری دیگر برسانیم نیازمند استفاده خدمات اورژانس هوایی هستیم.

وی گفت: از ابتدای سال تا کنون ۲ هزار و ۱۲۶ مادر باردار پرخطر را از مناطق سخت گذر به مراکز درمانی منتقل کرده‌ایم که تعدادی از آنها حتی در بالگردها زایمان داشته‌اند.
سرور ادامه داد: در زمان حاضر بیش از ۲۰ فروند بالگرد در اختیار داریم و در توسعه اورژانس هوایی کشور با چالش‌های زیادی روبه رو هستیم، شرکت‌هایی که در حوزه غیرنظامی بتوانند با ما همکاری کنند به دلیل تحریم تعداد کمی هستند اما سعی در تأمین زیرساخت‌های لازم داریم.

این مقام مسئول در سازمان اورژانس کشور اظهار داشت: با افتتاح پایگاه اورژانس هوایی تقریبا پوشش ما تبدیل به ١٠٠ درصد می شود، اما تلاش ما این است که بتوانیم زمان طلایی را رعایت کنیم. زمان طلایی یک اصل در اورژانس است، یعنی همه افرادی که نیازمند دریافت خدمات هستند بتوانند ظرف حداکثر یک ساعت خود را به مرکزی که خدمت مورد نظر آن ها را ارایه می‌کند برسانند.

بیش از ۱۸ میلیون تماس با اورژانس در سال ۹۸ گرفته شد

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور با بیان اینکه در سال ۹۸، چهار میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۰۵ مأموریت توسط پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی انجام شده، گفت: در این سال ۱۸ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۵۶ تماس تلفنی هم با سامانه ۱۱۵ (اورژانس پیش بیمارستانی) گرفته شده است.

حسن نوری به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد سازمان اورژانس کشور افزود: در سال ۵۴ بعد از حادثه‌ای که در فرودگاه اتفاق افتاد، اورژانس پیش‌بیمارستانی در ایران افتتاح شد. چهارمین کشور در جهان بودیم که اورژانس پیش‌بیمارستانی را راه‌اندازی کرد. قبل از انقلاب نیز در چند شهر دیگر اورژانس پیش‌بیمارستانی فعال شد و بعد از انقلاب شهرهای دیگر نیز صاحب اورژانس پیش‌بیمارستانی شدند.

 وی ادامه داد: در دوره‌های بعدی پس از جنگ مهم‌ترین برنامه توسعه پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی بود و این اتفاق افتاد و سه هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی در کشور فعال شد.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور گفت: در سال‌های اخیر برنامه ما فقط توسعه پایگاه‌ها نیست، گرچه توسعه پایگاه‌ها هم از برنامه‌های ما است اما نوع تغییر لجستیک پیش بیمارستانی از برنامه‌های ما است و به دنبال اشکال جدیدی از خدمات هستیم و توسعه اورژانس هوایی و راه‌اندازی توسعه اورژانس موتوری بود و اکنون ناوگان آمبولانس موتوری بسیار گسترده در شهر تهران است.

نوری با اشاره به گسترش فعالیت در اورژانس ریلی، دریایی و هوایی نیز توضیح داد: پایگاه‌های دریایی در سال‌های گذشته توسعه خوبی پیدا کرده و انتقال مصدومان از جزایر جنوبی کشور به بندرعباس را بر عهده دارند. همچنین پایگاه‌های روستایی نیز راه‌اندازی شده در گذشته عمده تمرکز ما در شهر وجاده‌ها بود اما در حال حاضر به توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی در همه کشور توجه داریم.

وی افزود: در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی ریلی نیز اقدامات خوبی از جمله آموزش مهمانداران داخل قطار و نظایر آن انجام شده و ارتباط دقیقی بین قطار و اورژانس پیش بیمارستانی ایجاد شده و پایگاه‌هایی در ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن و راه‌اندازی اورژانس ریلی که می‌تواند مصدومان را از طریق ریل منتقل کند قدم‌های آخر آن در حال انجام است و به زودی راه‌اندازی شود.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور  گفت: حدود ۱.۵ درصد از مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی به بیماران دچار سکته مغزی مرتبط می‌شود. البته از ابتدای ورود کووید ۱۹ به کشور ۳۷ درصد درخواست‌های آمبولانس برای بیماران سکته مغزی کاهش یافته است.
وی افزود: یکی از امکاناتی که به اورژانس پیش‌بیمارستانی اضافه شده و در سرعت اعزام پرسنل اورژانس به بالای سر بیمار تاثیر گذار است دسترسی ما به لوکیشن بیمار است که با هماهنگی که با مخابرات انجام داده ایم و می‌توانیم بلافاصله از روی تلفن بیمار به محل وی دسترسی پیدا کرد و آمبولانس به دقیق‌ترین آدرس بیمار اعزام شود

نوری با اشاره به فعالیت نیروهای اورژانس ۱۱۵ در دوران شیوع ویروس کرونا افزود: متاسفانه در این مدت به دلیل ابتلا به این ویروس چهار پرسنل عملیاتی خود را از دست دادیم و آنها به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و بیش از دو هزار نفر از پرسنل اورژانس ۱۱۵ به کرونا مبتلا شده و به قرنطینه رفته‌اند البته بسیاری از آنها از قرنطینه خارج شده و بلافاصله به محل کار برگشتند.

وی ضمن گلایه از تماس‌های غیر فوریتی با شماره ۱۱۵ گفت: تماس‌های تلفنی با این شماره ملی در بسیاری از موارد فوریتی نیستند و بیشتر مواقع تماس‌های مزاحم و غیرضروری داریم اما مواردی وجود دارد که نیروی پاسخگو به تماس نمی‌داند باید آمبولانس اعزام شود یا نه و از همین‌رو از موتور آمبولانس استفاده می‌شود.

نوری با اشاره به استفاده از طرح‌ های ویژه‌ در اورژانس کشور گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح ۲۴۷ است که در مورد سکته‌های قلبی انجام می‌شود و دیگری استفاده از دستگاه نوار قلب کامل دو سیم کارته تولید شده توسط شرکت‌های داخلی است.  

وی توضیح داد: مهمترین عامل مرگ و میر در بیماران سکته قلبی به هم ریختگی ضربان قلب است که در یک ساعت اول اتفاق می‌افتد و دقیقا در زمانی است که تکنسین اورژانس بالای سر بیمار است. بنابراین ما آموزش‌های لازم را به تکنسین‌ها دادیم.  

به گزارش نیوز، درتاریخچه اورژانس ایران آمده است که حادثه سال ۱۳۵۲ فرودگاه مهرآباد و نبود مجموعه امدادرسانی در آن زمان به تاسیس اورژانس در ایران انجامید. ساعت ۱۴ و ۵۰ دقیقه روز چهارشنبه ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۵۲ بود که سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد فرو ریخت و در این حادثه ۱۶ نفر کشته و ۱۱ تن مجروح شدند.

این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانه های داخلی و خارجی آن سال، در ردیف یکی از تلخ ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید و این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده ای برای کمک و انتقال مجروحان در این گونه حوادث ناگهانی وجود نداشت و مصدومان حادثه فرودگاه مهرآباد با خودروهای شخصی یا کمک سربازان به بیمارستان منتقل شدند.

بعد از این حادثه بود که سیستم فوریت های پزشکی کشور با عنوان اورژانس ۱۱۵ در کشور تاسیس و ایران به عنوان چهارمین دارنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در جهان شناخته شد.

نهایتا اورژانس پیش بیمارستانی ایران در ۲۶ شهریور ۱۳۵۴ در شهر تهران تاسیس و با ۲ آمبولانس و با شماره ۱۲۳ شروع به کار کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، رشد اورژانس پیش بیمارستانی سرعت بیشتری به خود گرفت و شماره تلفن ۱۱۵ به آن اختصاص داده شد.

با وقوع جنگ تحمیلی، پرسنل اورژانس برای انتقال مجروحان به میدان های نبرد حق علیه باطل شتافتند و توانستند نقش مهمی را در انتقال مجروحان دفاع مقدس ایفا کند؛ و بودند تکنسین‌هایی که در راه سرافرازی میهن اسلامی به شهادت رسیدند.

سالیانه حدود ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار نفر در حوادث رانندگی و ترافیکی در کشور مصدوم می‌شوند که تکنسین های اورژانس ۱۱۵ سالیانه بالغ بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار مأموریت اورژانسی و فوریت‌های پزشکی را در سراسر کشور انجام می‌دهند.

اورژانس کشور تا سال ۹۵، دو هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس برای خدمات رسانی به مصدومان انواع حوادث در اختیار داشت که در سال ۹۸، این آمبولانس‌ها به پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است به طوری که هم آمبولانس‌های قدیمی را بازسازی کرده و هم آمبولانس‌های جدید را به ناوگان اورژانس کشور اضافه کرده و در حال افزایش آن است.

این سازمان در سال ۹۵، هفت فروند بالگرد داشت که تا پایان سال ۹۸، ۴۲ فروند بالگرد اورژانس هوایی در این سازمان فعالیت می کردند که پوشش ۱۵۰ کیلومتری هوایی را انجام می‌دادند، اما به گفته پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور هدف ما این است که این بالگردها را به ۵۴ فروند و در مراحله بعدی هم بالگردهای اورژانس ۱۱۵ را به ۷۵ فروند هم برسانیم.

اکنون ۴۵ سال از تأسیس مرکز فوریت های پزشکی یا اورژانس ۱۱۵ می گذرد زمان رسیدن نیروهای اورژانس ۱۱۵ در جاده‌ها به مصدومان کمتر از ۱۴ دقیقه و در شهرها کمتر از ۹ دقیقه است که البته این اعداد میانگین است و به تکنسین های اورژانس ۱۱۵ به دنبال این هستند که این زمان را کاهش داده تا زودتر به بالین بیماران و مصدومان انواع حوادث و سوانح احتمالی برسند.

امروز ۴۰۰ تکنسین پر سابقه و مسلط در امور فوریت های پزشکی در تیم عملیات ویژه اورژانس ۱۱۵ عضو هستند این نیروهای عملیاتی قابلیت اعزام سریع به انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت را از طریق زمینی، هوایی و دریایی را دارند.

تیم‌های عملیات ویژه اورژانس ۱۱۵ با هدف ساماندهی مدیریت طرح ریزی و اجرای مأموریت ها و عملیات هایی فراتر از بحث روتین اورژانس های شهری و بین شهری و ارتقای توان عملیاتی و استفاده از توانمندی های جسمی و فکری تکنسین‌های اورژانس تشکیل شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=242853

ثبت نظر

-