حقوق مدیران دولتی با مزایا و کارانه تبدیل به حقوق نجومی می‌شود

  • کد خبر : 242849
  • 08 آبان 1399 - 4:37
حقوق مدیران دولتی با مزایا و کارانه تبدیل به حقوق نجومی می‌شود
به گزارش نیوز،

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران مهمان برنامه «پایش» با موضوع ساماندهی دست‌فروشان و ماده ۱۶ قانون بهبود محیط کسب‌وکار بود.

هاشمی درباره استفاده از سامانه سوت‌زنی اظهار داشت: «یکی از مهم‌ترین وظایفی که از بدو ورود به شورای شهر به دنبال پیگیری آن بودیم مبارزه با فساد از طریق گزارش‌دهی مردمی بوده است. با توجه به فراهم بودن سیستم هوشمندسازی موجود است؛ این امکان وجود دارد که همه داده‌های شهری، بر روی این سیستم‌ها در اختیار عموم قرار گیرند. وقتی این هوشمندسازی و شفاف‌سازی اتفاق بیافتد مردم می‌توانند هم وضعیت درخواست‌های خود را بدانند و هم بتوانند گزارش مشکلات را بدهند.»

رئیس شورای شهر تهران درباره شفاف‌سازی قراردادهای شهرداری، افزود: «در شورای شهر به سرپرستی خانم آروین یک کمیته شفاف‌سازی ایجاد شده است که همه مزایده‌ها، مناقصه‌ها و قراردادهای ثبتی را شفاف روی سامانه قرار داده‌اند. ما به دنبال بودجه انقباضی در شهرداری بودیم و وقتی با کاهش بودجه، توانستیم شهر را اداره کنیم، این موضوع خود نشان از این دارد که بخش خوبی از انحراف منابع در قراردادهای شهرداری با این شفاف‌سازی‌ها کاهش یافته است.»

هاشمی با اشاره به ساماندهی دست‌فروشان در کلان شهرها گفت: «در بخش دست‌فروشی ما دو نوع دست‌فروش داریم؛ یک نوع دست‌فروشی مبتنی بر قانون است ولی نوع دوم آن به شدت مافیایی است. در برخی مناطق موزاییک‌های جلوی مغازه‌ها در اختیار دارند و آن‌ها را می‌فروشند. با وجود برخوردها، باز هم این مافیا دوباره به وجود می‌آید. دست‌فروشی در همه جای دنیا در یک مکان مشخص و با یک زمان مشخص اتفاق می‌افتد ولی در شرایط فعلی تقاضا برای دست‌فروشی بسیار بالاست و کل تهران هم پاسخ‌گوی این تقاضا نیست.»

رئیس شورای شهر تهران در رابطه با شفافیت حقوق و مزایای مدیران شهری اظهار داشت: «ما در سامانه‌های مربوطه حقوق افراد را شفاف می‌کنیم اما نکته‌ای که در این حقوق مدیران دولتی وجود دارد؛ این است که اصل حقوق مدیران دولتی زیاد بالا نیست اما مزایا، کارانه، حق جلسه و اضافه‌کاری است که حقوق‌های نجومی به وجود می‌آورد. اگر بخواهیم برای شفافیت کاری بکنیم، باید این نقاط پنهان را شناسایی کنیم.»

رئیس شورای شهر تهران در رابطه با دعوای میان شهرداری و نهاد ریاست جمهوری در جماران، گفت: «نهاد ریاست جمهوری خواستار افزایش چند طبقه‌ای بنایی در منطقه جماران بود که شهرداری با آن مخالفت کرد؛ البته اهالی محله نیز به شدت با این موضوع مخالف بودند. موضوع در شورای عالی شهرسازی مطرح و مفتوح است و مراحل انتهایی را می‌گذراند.»

هاشمی درباره انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: « من هیچ قصدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارم.»

در بخش پایانی برنامه، بخش مطالبه‌های مردمی به موضوع انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری فولاد پرداخته شد که بیش از ۲۷ هزار امضاکننده جمع کرده بود؛ این موضوع هفته گذشته در صحن علنی مجلس با حضور وزیر صمت بررسی شد و در پایان این جلسه، نمایندگان مجلس تصویب کردند که این قیمت‌گذاری دستوری باید برداشته شود.

موضوع دوم مطالبات مردمی به موضوع انتقاد به ضریب بومی‌گزینی آزمون استخدامی بود. مجلس در ۱۶ شهریور تصویب کرد که برای استخدام در شهرستان‌ها افراد بومی دارای یک ضریب بالاتر برای استخدام باشند. موضوعی که موجب شد در بخش مطالبات مردمی با جمع کردن ۲۵ هزار امضا به بحث مهمی تبدیل شود. پیشنهاد در این موضوع به این شکل است که ضریب تعیین شده به جای تاثیر روی امتحان کتبی در مصاحبه شفاهی مورد محاسبه قرار گیرد و تاثیری در انتخاب میان پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی نداشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=242849

ثبت نظر

-