بیش از ۱۸ میلیون تماس با اورژانس در سال ۹۸ گرفته شد

  • کد خبر : 242792
  • 08 آبان 1399 - 3:47
بیش از ۱۸ میلیون تماس با اورژانس در سال ۹۸ گرفته شد

به گزارش نیوز، حسن نوری روز دوشنبه در نشست خبری ویدئو کنفرانسی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد سازمان اورژانس کشور افزود: در سال ۵۴ بعد از حادثه‌ای که در فرودگاه اتفاق افتاد، اورژانس پیش‌بیمارستانی در ایران افتتاح شد. چهارمین کشور در جهان بودیم که اورژانس پیش‌بیمارستانی را راه‌اندازی کرد. قبل از انقلاب نیز در چند شهر دیگر اورژانس پیش‌بیمارستانی فعال شد و بعد از انقلاب شهرهای دیگر نیز صاحب اورژانس پیش‌بیمارستانی شدند.

 وی ادامه داد: در دوره‌های بعدی پس از جنگ مهم‌ترین برنامه توسعه پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی بود و این اتفاق افتاد و سه هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی در کشور فعال شد.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور گفت: در سال‌های اخیر برنامه ما فقط توسعه پایگاه‌ها نیست، گرچه توسعه پایگاه‌ها هم از برنامه‌های ما است اما نوع تغییر لجستیک پیش بیمارستانی از برنامه‌های ما است و به دنبال اشکال جدیدی از خدمات هستیم و توسعه اورژانس هوایی و راه‌اندازی توسعه اورژانس موتوری بود و اکنون ناوگان آمبولانس موتوری بسیار گسترده در شهر تهران است.

نوری با اشاره به گسترش فعالیت در اورژانس ریلی، دریایی و هوایی نیز توضیح داد: پایگاه‌های دریایی در سال‌های گذشته توسعه خوبی پیدا کرده و انتقال مصدومان از جزایر جنوبی کشور به بندرعباس را بر عهده دارند. همچنین پایگاه‌های روستایی نیز راه‌اندازی شده در گذشته عمده تمرکز ما در شهر وجاده‌ها بود اما در حال حاضر به توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی در همه کشور توجه داریم.

وی افزود: در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی ریلی نیز اقدامات خوبی از جمله آموزش مهمانداران داخل قطار و نظایر آن انجام شده و ارتباط دقیقی بین قطار و اورژانس پیش بیمارستانی ایجاد شده و پایگاه‌هایی در ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن و راه‌اندازی اورژانس ریلی که می‌تواند مصدومان را از طریق ریل منتقل کند قدم‌های آخر آن در حال انجام است و به زودی راه‌اندازی شود.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور  گفت: حدود ۱.۵ درصد از مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی به بیماران دچار سکته مغزی مرتبط می‌شود. البته از ابتدای ورود کووید ۱۹ به کشور ۳۷ درصد درخواست‌های آمبولانس برای بیماران سکته مغزی کاهش یافته است.

وی افزود: یکی از امکاناتی که به اورژانس پیش‌بیمارستانی اضافه شده و در سرعت اعزام پرسنل اورژانس به بالای سر بیمار تاثیر گذار است دسترسی ما به لوکیشن بیمار است که با هماهنگی که با مخابرات انجام داده ایم و می‌توانیم بلافاصله از روی تلفن بیمار به محل وی دسترسی پیدا کرد و آمبولانس به دقیق‌ترین آدرس بیمار اعزام شود

نوری با اشاره به فعالیت نیروهای اورژانس ۱۱۵ در دوران شیوع ویروس کرونا افزود: متاسفانه در این مدت به دلیل ابتلا به این ویروس چهار پرسنل عملیاتی خود را از دست دادیم و آنها به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و بیش از دو هزار نفر از پرسنل اورژانس ۱۱۵ به کرونا مبتلا شده و به قرنطینه رفته‌اند البته بسیاری از آنها از قرنطینه خارج شده و بلافاصله به محل کار برگشتند.

وی ضمن گلایه از تماس‌های غیر فوریتی با شماره ۱۱۵ گفت: تماس‌های تلفنی با این شماره ملی در بسیاری از موارد فوریتی نیستند و بیشتر مواقع تماس‌های مزاحم و غیرضروری داریم اما مواردی وجود دارد که نیروی پاسخگو به تماس نمی‌داند باید آمبولانس اعزام شود یا نه و از همین‌رو از موتور آمبولانس استفاده می‌شود.

نوری با اشاره به استفاده از طرح‌ های ویژه‌ در اورژانس کشور گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح ۲۴۷ است که در مورد سکته‌های قلبی انجام می‌شود و دیگری استفاده از دستگاه نوار قلب کامل دو سیم کارته تولید شده توسط شرکت‌های داخلی است. 

وی توضیح داد: مهمترین عامل مرگ و میر در بیماران سکته قلبی به هم ریختگی ضربان قلب است که در یک ساعت اول اتفاق می‌افتد و دقیقا در زمانی است که تکنسین اورژانس بالای سر بیمار است. بنابراین ما آموزش‌های لازم را به تکنسین‌ها دادیم. 

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیر عمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=242792

ثبت نظر

-