واکنش کولیوند به وزارت بهداشت در مورد غیربالینی خواندن فوریت‌های پزشکی

  • کد خبر : 242196
  • 07 آبان 1399 - 20:19
واکنش کولیوند به وزارت بهداشت در مورد غیربالینی خواندن فوریت‌های پزشکی

پیرحسین کولیوند روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص حواشی بوجود آمده درخصوص درخواست وزارت بهداشت به دیوان عدالت اداری برای تجدید نظر در صدور رای وحدت رویه در موضوع مشمولیت کانیوزن اورژانس پیش بیمارستانی در قانون ارتقای بهره وری به بهانه غیر بالینی خواندن فوریتهای پزشکی، گفت: امروز و در این برهه از زمان که همکاران زحمتکش من با تمام توان در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا درحال خدمت به هموطنان هستند، پخش شایعات دلسرد کننده، فقط موجب یأس و نا امیدی در پرسنل خواهد شد.

وی گفت: اینجانب بار ها و در همه محافل گفته ام پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی قطعاً بالینی هستند و ضمن خداقوت و خسته نباشید به تمام همکاران خودم که در بحران ها کنار هموطنان بوده اند و از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹، در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا نیز درحال مبارزه هستند، این نوید را می دهم که با تمام توان از کیان و حقوق پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی دفاع خواهم کرد و از مجاری قانونی پیگیری حقوق همکاران هستم.

رئیس سازمان اورژانس کشور اضافه کرد : اورژانس در سال ۱۳۵۴ با چهار پایگاه راه اندازی شد و بعد از انقلاب این سازمان پیشرفت خوبی پیدا کرد.  

کولیوند با اشاره به اینکه دیر رسیدن‌ها در هنگام حوادث برطرف شده و این مسائل با شکل گیری اورژانس به صورت سازمان یافته، انجام گرفته است، گفت: در حال حاضر مدت زمان رسیدن موتورلانس بر بالین بیماران کمتر از ۱۰ دقیقه و آمبولانس نیز به زیر ۱۴ دقیقه کاهش پیدا کرده و در برخی از شهرها این زمان به هفت دقیقه رسیده است.

وی توضیح داد: تعداد آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ در سراسر کشور به ۵۴۰۰ دستگاه رسیده است، ۳۳۰ موتورلانس در تهران فعالیت می‌کنند، همچنین پنج فروند شناور برای اورژانس دریایی داریم که سه فروند از آن‌ها در هرمزگان قرار دارد که اکنون مشغول به فعالیت هستند. در چنین شرایطی ما با مشکل خاصی روبه رو نیستیم هر چند که ما نیازمند خریداری آمبولانس‌های بیشتری هستیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه اورژانس هوایی در انتقال اعضای اهدایی و پیوندی نقش موثری دارد، افزود: در حال حاضر ۴۵ فروند بالگرد در اورژانس هوایی فعالیت می‌کنند و ۶۵ درصد از مصدومان توسط اورژانس هوایی به اتاق عمل منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: این آمادگی ها وجود دارد که برای اربعین حسینی دو هواپیما را تبدیل به بیمارستان هوایی کنیم تا در صورت نیاز استفاده شود.

کولیوند افزود: با انجام آموزش‌های لازم تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال به میزان ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: با آموزش‌هایی که به دانش آموزان در مدارس ارائه کردیم حوادث مدارس ۶۵ درصد کاهش یافته است.  

رئیس سازمان اورژانس کشور با اعلام اینکه توانستیم دستگاه نوار قلب را در ایران تولید کنیم، گفت: در دستگاه نوار قلب ایرانی ۲ سیم کارت برای ارسال و دریافت ضربان قلب وجود دارد که این مهم زمان انتقال بیمار را بسیار کاهش داده و حتی به زیر ۹۰ دقیقه رسیده است.

وی گفت: در زمان حاضر و با تلاش نیروهای اورژانس زیر ۶۰ دقیقه خدمت درمانی به ۹۵ هزار نفر از افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند، ارائه داده شده است.

کولیوند از شهادت چهار نفر از پرسنل اورژانس در دوران کرونا خبر داد و گفت: از زمان شیوع این ویروس منحوس در کشور  ۱۹۰۰ نفر از پرسنل اورژانس ۱۱۵ به این بیماری مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه در سازمان اورژانس کشور، تیم‌های عملیات ویژه تشکیل شده گفت: اعضای این تیم ها دوره‌های ویژه تری می‌بینند تا در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح ماموریت‌های اصلی شان را انجام دهند.  

رییس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد:  ما به درخواست انتقال بیماران به بیمارستان و حتی بین مراکز درمانی نیز پاسخ داده ایم. امروزه ۱۰ درصد از آمبولانس‌ها را مخصوص حملات شیمیایی و بیولوژیکی در نظر گرفته ایم.

وی گفت: سازمان اورژانس کشور برای افراد ناشنوا طرح هاب خوبی را ارائه کرده است، که یکی از این طرح ها این است که زمانی که این افراد با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرند لوکیشن محل حضور شان بر روی سامانه به اپراتورهای ما نشان داده می‌شود.  

کولیوند ادامه داد: برای ارائه خدمات به بیماران اوتیسم و جانبازان قطع نخاع هم برنامه ریزی خوبی انجام داده ایم و در ترمینال ها، فروشگاه‌های بزرگ و مراکزی که افراد زیادی تردد می‌کنند دستگاه الکترو شوک اکسترنال گذاشته شده و امروزه این دستگاه در ۳۰ درصد از تجهیزات اورژانس کشور جاگذاری شده است.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=242196

ثبت نظر

-