در نُه ماه اول سال مالی جاری به ۲۰۸۸ قضیه خشونت علیه زنان رسیدگی شده است – آوا

  • کد خبر : 241955
  • 07 آبان 1399 - 18:21
در نُه ماه اول سال مالی جاری به ۲۰۸۸ قضیه خشونت علیه زنان رسیدگی شده است – آوا
در نُه ماه اول سال مالی جاری به 2088 قضیه خشونت علیه زنان رسیدگی شده است

دادستانی کل می گوید که در نه ماه اول سال مالی جاری، به ۲۰۸۸ قضیه خشونت علیه زنان رسیدگی شده است که کابل، بلخ و هرات به ترتیب بیشترین قضایای خشونت علیه زنان را به خود اختصاص دادند.

 

خبرگزاری صدای افغان(آوا)-کابل: جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری در کابل گفت که از ابتدای ماه جدی سال ۱۳۹۸ تا سنبله ۱۳۹۹، این نهاد به ۲۰۸۸ قضیه خشونت علیه زنان در سراسر کشور رسیدگی کرده است.

 

او بیان کرد که تجاوز جنسی، لت و کوب، آزار و اذیت، نکاح اجباری، ممانعت از ازدواج، بددادن، منع تصرف در اموال و در ارث، ازدواج بیش از یک زن، تجاوز به عفت، مجروحیت‌ها و معلولیت‌هایی است که منجر به مرگ زنان شده، شامل این خشونت‌ها است.

 

به گفتۀ آقای رسولی، از جملۀ این قضایا ۱۱۰۰ مورد لت‌وکوب، ۲۳۴ مورد آزار و اذیت و ۱۷۳ مورد تجاوز جنسی بوده اند که بیشترین قضایای خشونت علیه زنان را تشکیل می‌دهند.

 

بر اساس آمار دادستانی کل افغانستان، کابل با ثبت ۶۶۲ قضیه، بلخ با ۲۵۶ مورد و هرات با ۲۰۸ قضیه، به ترتیب در جایگاه اول تا سوم ولایاتی با بیشترین قضایای خشونت علیه زنان قرار دارند.

 

پس از این سه ولایت، ۱۱۹ مورد در دایکندی، ۷۲ قضیه در فاریاب، ۶۹ قضیه در بامیان، ۶۷ مورد در تخار و ۶۶ مورد نیز در ننگرهار ثبت شده است.

پنجشنبه ۱۰ میزان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۴

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=241955

برچسب ها

ثبت نظر

-