۳۳۰ هزار قمی عضو بیمه سلامت هستند

  • کد خبر : 241754
  • 07 آبان 1399 - 17:07
۳۳۰ هزار قمی عضو بیمه سلامت هستند

«محمدرضا فخاریان قمی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته بیمه سلامت افزود: از این تعداد بیمه شده شاملِ ۱۰۷ هزار و ۲۲ تن صندوق سلامت بیمه همگانی، ۷۳ هزار و ۱۵۶ تن صندوق سایر اقشار (بیمه‌شده‌های بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد جانبازان، والدین شهدا و دانشجویان)، ۶۱ هزار و ۹۳۷ تن در صندوق کانیوزن دولت،۵۳ هزار و ۸۱۵ تن صندوق روستایی، ۱۹ هزار و ۶۵۵ تن صندوق ایرانیان، ۸ هزار و ۹۰۵ صندوق نظام ارجاع و ۴ هزار و ۸۱۹ تن صندوق اتباع بیگانه می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، یک هزار و ۳۳۵ تن بیماران خاص داریم که خدمات مربوط به بیماران خاص را دریافت می کنند و داروهای ایرانی آن ها به طور کامل رایگان است و برخی از داروهای خارجی که معادل ایرانی ندارد را نیز، با «فِرانشیز» پرداخت می کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در استان قم ۶۰۳ مرکز طرف قرارداد داریم که به بیمه شدگان توسط این اداره کل خدمات ارایه می کنند.

فخاریان افزود: ۱۱ دفتر پیشخوان داریم که از تعداد سه دفتر پیشخوان در بخش ها قرار دارند که خدماتی همچون صدور و تعویض دفترچه را انجام می دهند که سال گذشته ۳۴۷ هزار و ۷۷۶ دفترچه تعویض شد.

وی گفت: در سال گذشته ۱۴۱ میلیون بار مراجعه به ۴۵ هزار مرکز طرف قرارداد با این بیمه در سطح کشور داشته ایم و این رقم در استان قم به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار بار مراجعه به ۶۰۳ مرکز درمانی طرف قرارداد این بیمه در سطح استان می رسد.  

وی افزود: حدود ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان سال گذشته توسط این اداره کل پرداخت شده است که امسال به طور متوسط ماهانه ۱۸.۵ میلیارد تومان هزینه درمان داریم و این مقدار مبلغ هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان مربوط به مرکزهای دولتی می شود. 

فخاریان ادامه داد: در بخش غیردولتی این مبلغ ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که شامل چهار بیمارستان غیردولتی که در مجموعه دانشگاهی نیستند (علی ابن ابیطالب(ع)، امام رضا(ع)، ولی عصر(عج) و آیت الله گلپایگانی)، بخش دارو و سایر قسمت ها (پاراکیلینک ها و مطب ها) می شود. 

مدیرکل بیمه سلامت قم خاطرنشان کرد: امسال نیز تاکنون حدود ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه درمان در استان قم پرداخت کرده ایم.  

وی درباره رسالت و وظایف سازمان بیمه سلامت گفت: توسعه کمی و کیفی خدمات، پوشش فراگیر و عادلانه، کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان، رفع همپوشانی بیمه شدگان و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.  

وی افزود: برای تحقق این رسالت و تسهیل فرایندهای سازمان، چهار طرح مهم تعریف شد که شامل سامانه های الکترونیک «استحقاق‌سنجی»، «اسناد بستری»، «نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی» و «نظام ارجاع» می شود. 

وی درباره مزیت های الکترونیکی کردن فرایندها (دولت الکترونیک) بیان کرد: تحقق این مساله؛ استقرار دولت الکترونیک در راستای اجرای برنامه پنج ساله ششم، ارایه سریع خدمات، کاهش حضور فیزیکی برای دریافت خدمات، صرفه جویی در زمان و هزینه ها و کاهش اسناد کاغذی را به همراه دارد.  

فخاریان درباره کاهش اسناد کاغذی تصریح کرد: از سال گذشته اسناد بستری بیمارستان های دولتی استان قم به جای اسناد کاغذی به صورت الکترونیکی به این اداره کل ارسال می شوند.  

وی افزود: با توجه به این‌که در سال ۶۵ هزار پرونده بستری از بیمارستان‌های قم داشتیم و هر پرونده نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ برگ کاغذ می شد؛ با الکترونیکی شدن این مساله، می توان محاسبه کرد که چه میزان کاغذ در این زمینه صرفه جویی شده است.  

مدیرکل بیمه سلامت قم اعمال قوانین بیمه ای در این سامانه، صرفه جویی در نیروی انسانی، زمان و منابع را از دیگر مزیت ها و سودمندی های این طرح برشمرد.

وی درباره سامانه یکپارچه (تلفن) ۱۶۶۶ گفت: این سامانه درباره ثبت و پیگیری کاربران طراحی و پیاده‌سازی شده است که از این طریق می توانند پیشنهادها و درخواست‌های خود را برای رسیدگی به بیمه سلامت بازگو کنند و کارشناسان مقیم در بیمه سلامت در اسرع وقت درخواست ها را بررسی می کنند و پاسخ می دهند.

وی اعلام کرد: شهروندان برای تعویض دفترچه، برای کاهش امر مراجعه می توانند، پیش از مراجعه حضوری در قم با تلفن ۳۶۶۲۸۰۷۱ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند و هماهنگی های لازم را انجام دهند.

مدیرکل بیمه سلامت قم اظهار داشت: افراد از طریق شماره‌گیری *۱۶۶۶# و  وارد کردن شماره ملی خود، می توانند تاریخ اعتبار دفترچه بیمه خود را دریافت کنند.

فخاریان با اشاره به اهمیت و نقش رسانه ها در افزایش آگاهی و دانش مردم و تاکید بر ارتباط دوسویه اظهار داشت: رسانه ها در امر اطلاع رسانی می توانند یاریگر بیمه سلامت باشند.

«بیمه‌شدگان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات اداره کل بیمه سلامت قم می‌توانند به ساختمان این اداره کل واقع در میدان ارتش (ایران‌مرینوس)، بلوار الغدیر، ۲۰ متری امام سجاد(ع)، جنب هتل پارسیا و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی https://qm.ihio.gov.ir مراجعه کنند و یا در قم با تلفن ۳۲۰۳۱ با پیش‌شماره ۰۲۵ و یا تلفن ۱۶۶۶تماس بگیرند.»

«سوم تا نهم آبان‌ماه به عنوان هفته «بیمه سلامت» نامگذاری شده است.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=241754

برچسب ها

ثبت نظر

-