درک زبان بدن (Body Language) و حالات صورت

  • کد خبر : 241353
  • 08 آبان 1399 - 11:51
درک زبان بدن (Body Language) و حالات صورت

آنچه در مقاله “درک زبان بدن ( Body Language) و حالات صورت” می خوانید:

  1. حالات چهره
  2. حالت چشم ها
  3. حالت دهان
  4. اشارات و حرکات در موقع سخن گفتن
  5. زبان بدن دست ها و پاها
  6. حالت بدن
  7. فضای شخصی

درک زبان بدن و حالات صورت

نیوز: زبان بدن ( Body Language) به سیگنالهای غیرکلامی اشاره دارد که ما برای برقراری ارتباط از آنها استفاده می کنیم. به گفته کارشناسان، این سیگنال های غیرکلامی قسمت عظیمی از ارتباطات روزانه را تشکیل می دهند. از حالت های صورت گرفته تا حرکات بدن، چیزهایی که به زبان نمی اوریم همچنان می توانند حجم زیادی از اطلاعات را منتقل کنند.

گفته شده است که ممکن است زبان بدن بین ۶۰ تا ۶۵٪ از کل ارتباطات باشد. درک زبان بدن ( Body Language) مهم است ، اما توجه به نشانه های دیگری مانند زمینه ای که فرد در آن قرار دارد، نیز ضروری است. در بسیاری از موارد، شما باید به عنوان یک گروه به سیگنال ها توجه کنید تا اینکه فقط روی یک عمل واحد تمرکز کنید.

در اینجا باید توحه داشته باشید که وقتی می خواهید زبان بدن ( Body Language) را تفسیر کنید ، به دنبال چه چیزی باشید.

حالات چهره

زبان بدن Body Language : حالت چهره

لحظه ای به این فکر کنید که فرد فقط با بیان صورت چقدر توانایی انتقال اطلاعات را دارد. لبخند می تواند نشان دهنده تأیید یا احساس خوشبختی باشد. اخم می تواند نشانه عدم تأیید یا ناراحتی باشد.

در برخی موارد ، حالت های چهره ما ممکن است احساسات واقعی ما در مورد یک موقعیت خاص را نشان دهد. مثلا گاهی ممکن است بگویید احساس خوبی دارید، درحالی که ظاهر صورت شما خلاف این را به مردم نشان دهد.

چند نمونه ساده از احساساتی که می توانند از طریق حالت های چهره بیان شوند عبارتند از:

  • خوشحالی
  • ناراحتی
  • عصبانیت
  • تعجب
  • انزجار
  • ترس
  • گیجی
  • هیجان
  • میل داستن
  • کوچک شمردن(تحقیر)

حالت صورت فرد حتی می تواند به تشخیص یا اعتماد ما نسبت به گفته های فرد کمک کند. در طی یک مطالعه نشان داد شده است که قابل اعتمادترین حالت چهره شامل، کمی بلند شدن ابروها و یک لبخند خفیف است. این حالت صورت، به گفته محققان، دوستی و اعتماد به نفس را به همراه دارد.

زبان بدن: قابل اعتمادترین حالت چهره

حالات صورت نیز از جهانی ترین اشکال زبان بدن ( Body Language) است. حالت هایی که برای انتقال ترس ، عصبانیت ، غم و شادی استفاده می شود در کل دنیا مشابه است. محقق، پاول اکمن، به حمایت از جهانی بودن انواع حالت های صورت مرتبط با احساسات خاص از جمله شادی ، عصبانیت ، ترس ، تعجب و غم پی برد.

حتی تحقیقات نشان می دهد که ما در مورد هوش افراد بر اساس چهره و بیان آنها قضاوت می کنیم. یک مطالعه نشان داد که افرادی که صورت باریکتر و بینی برجسته تری دارند، به احتمال زیاد به عنوان افرادی باهوش درک می شوند. همچنین افرادی با چهره خندان و شاد، باهوش تر از افراد با عصبانیت ارزیابی شده اند.

حالت چشم ها

مفهوم حالت چشم ها : زبان بدن

از چشمها غالباً بعنوان “پنجره های روح” یاد می شود زیرا قادر به آشکار کردن چیزهای زیادی در مورد احساس یا فکر فرد هستند. همانطور که با شخص دیگری در گفتگو هستید، توجه به حرکات چشم بخشی طبیعی و مهم از روند ارتباطات است. برخی از موارد رایجی که ممکن است مشاهده کنید شامل این است که آیا افراد در تماس مستقیم چشمی هستند یا از نگاه خود جلوگیری می کنند ، چقدر پلک می زنند یا مردمک چشم آنها گشاد است.

  • هنگام ارزیابی زبان بدن ( Body Language) ، به علائم چشم در زیر توجه کنید:

نگاه خیره

وقتی شخصی هنگام مکالمه مستقیماً به چشمان شما نگاه می کند ، این نشان دهنده علاقه و توجه وی است. با این حال ، تماس چشمی طولانی مدت می تواند تهدید کننده باشد و حس خطر را انتقال دهد. از طرف دیگر، مرتب قطع کردم ارتباط چشمی نشان دهنده حواس پرتی، ناراحتی یا تلاش برای پنهان کردن احساسات واقعی خود باشد.

پلک زدن

پلک زدن طبیعی است اما باید به این نکته نیز توجه کنید که آیا فرد زیاد پلک می زند یا خیلی کم. افراد معمولاً وقتی احساس ناراحتی یا استرس می کنند با سرعت بیشتری پلک می زنند. پلک زدن مکرر ممکن است نشان دهد که شخصی عمدا در تلاش است حرکات چشم خود را کنترل کند. به عنوان مثال یک بازیکن پوکر سعی میکند کمتر پلک بزند، زیرا قصد دارد در مورد دستی که به او رسیده است ، بدون هیجان ظاهر شود.

اندازه مردمک چشم

زبان بدن: اندازه مردمک چشم

اندازه مردمک چشم می تواند یک سیگنال ارتباطی غیرکلامی بسیار ظریف باشد. در حالی که سطح نور در محیط ، گشاد شدن مردمک چشم را کنترل می کند ، اما گاهی اوقات احساسات نیز می توانند باعث ایجاد تغییرات کوچکی در اندازه مردمک شوند. به عنوان مثال، ممکن است این جمله به گوشتان خورده باشد، “چشم های خمار” برای توصیف نگاهی که کسی هنگام جذب شدن به شخص دیگری نشان می دهد استفاده می شود. به عنوان مثال چشمان بسیار گشاد می تواند نشان دهنده علاقه یا حتی تحریک فرد باشد.

حالت دهان

حالت و حرکات دهان نیز می تواند در خواندن زبان بدن ضروری باشد. به عنوان مثال، جویدن لب پایین ممکن است نشانگر این باشد که فرد احساس نگرانی، ترس یا نا امنی دارد. پوشاندن دهان ممکن است تلاشی باشد برای رعایت ادب باشد در صورتی که فرد درحال خمیازه کشیدن یا سرفه کردن است ، اما ممکن است تلاشی برای پوشاندن اخم عدم تأیید نیز باشد.

لبخند زدن شاید یکی از بزرگترین سیگنال های زبان بدن باشد، اما لبخند را نیز می توان به طرق مختلف تفسیر کرد. لبخند ممکن است واقعی باشد ، یا برای بیان شادی کاذب ، کنایه یا حتی بدبینی به کار رود.

زبان بدن Body Language : حالت دهان، لبخند زدن

  • هنگام ارزیابی زبان بدن ، به سیگنال های که دهان و لب در حالت های مختلف نشان میدهند توجه کنید:

لبهای جمع شده:

فشردن لب ها ممکن است نشان دهنده عدم رضایت، عدم تأیید یا بی اعتمادی باشد.

لبهای جمع شده

گاز گرفتن لب:

گاهی اوقات افراد هنگام نگرانی، اضطراب یا استرس لب های خود را گاز می گیرند.

Body Language و گاز گرفتن لب

پوشاندن دهان:

هنگامی که افراد می خواهند یک واکنش احساسی را پنهان کنند، ممکن است دهان خود را بپوشانند تا از نمایش لبخند یا نیشخند جلوگیری کنند.

پوشاندن دهان

حالت دهان رو به بالا یا پایین:

تغییرات جزئی در دهان نیز می تواند شاخص های ظریفی از احساس فرد باشد. هنگامی که دهان کمی رو به بالا می شود، ممکن است به این معنی باشد که فرد احساس خوشبختی یا خوش بینی می کند. از طرف دیگر، دهان کمی رو به پایین می تواند نشانه ای از غم و اندوه، عدم تأیید و یا حتی یک دهن کجی صریح باشد.

اشارات و حرکات در موقع سخن گفتن

زبان بدن :اشارات و حرکات در موقع سخن گفتن

حرکات می توانند برخی از مستقیم ترین و بارزترین سیگنال های زبان بدن ( Body Language) باشند. دست تکان دادن، اشاره و استفاده از انگشتان برای نشان دادن مقادیر عددی، همه بسیار معمول و قابل درک هستند. برخی از حرکات ممکن است فرهنگی باشد، بنابراین دادن انگشت شست یا نشانه صلح در کشور دیگر ممکن است معنای کاملاً متفاوتی از معنای آن در ایالات متحده داشته باشد.

  • مثالهای زیر فقط چند حرکت رایج و معانی احتمالی آنها است:

مشت گره کرده می تواند در بعضی شرایط خشم یا همبستگی را در برخی موارد نشان دهد.

مشت گره کرده

انگشت شست رو به بالا و شست به پایین اغلب به عنوان حرکات تأیید و عدم تأیید استفاده می شود.

انگشت شست رو به بالا، لایک

اشاره “اوکی” که با لمس انگشت شست و انگشت اشاره در یک دایره در حالی که سه انگشت دیگر را باز میکنیم ، می تواند به معنای “خوب” یا “بسیار خوب” استفاده شود. در برخی از مناطق اروپا، حالت مشابه ای که استفاده می شود به این معنی است که شما هیچ چیز هستید. در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، این نماد در واقع یک حرکت مبتذل است.

زبان بدن: اشاره اوکی

علامت V که با بلند کردن انگشت اشاره و میانه و جدا کردن آنها برای ایجاد شکل V ایجاد می شود، به معنای صلح یا پیروزی در برخی کشورها است. در انگلستان و استرالیا، نماد هنگامی که پشت دست رو به بیرون باشد معنای توهین آمیز به خود می گیرد.

زبان بدن ( Body Language): نشانه صلح

زبان بدن دست ها و پاها

دست ها و پاها نیز می توانند در انتقال اطلاعات غیرکلامی مفید باشند. انداختن دست ها روی هم می تواند نشان دهنده حالت دفاعی باشد. انداختن پاها بر روی هم در مقابل شخص دیگر ممکن است نشان دهنده عدم علاقه یا ناراحتی از آن فرد باشد. سیگنالهای ظریف دیگر از جمله فاصله دادن دست ها از بدن ممکن است تلاشی برای بزرگتر نشان دادن خود یا بیشتر فرماندهی به نظر رسیدن باشد در حالی که نزدیک کردن دست ها به بدن ممکن است تلاشی برای به حداقل رساندن خود یا خارج شدن از توجه باشد.

  • هنگام ارزیابی زبان بدن ( Body Language) ، به برخی از علائم زیر که ممکن است دست ها و پاها منتقل کنند توجه کنید:

دستان ضربدری ممکن است نشان دهد که فرد احساس تدافعی یا محافظت از خود می کند.

دستان ضربدری

ایستادن با دستانی که روی کمر قرار گرفته اند می تواند نشانه آمادگی و کنترل فرد باشد ، یا احتمالاً نشانه پرخاشگری است.

ایستادن با دستانی که روی کمر

گرفتن دستان از پشت سر ممکن است نشانگر احساس کسالت ، اضطراب یا حتی عصبانیت در فرد باشد.

گرفتن دستان از پشت سر

ضربه سریع انگشتان یا تکان دادن آنها می تواند نشانه بی حوصلگی ، بی صبری و سرخوردگی فرد باشد.

زبان بدن: ضربه سریع انگشتان یا تکان دادن

پاهای رو هم قرار گرفته می تواند نشان دهد که فرد اماده به قبول چیزی نیست یا نیاز به حریم خصوصی دارد.

انداختن پاها روی هم/پاهای رو هم قرار گرفته

حالت بدن

نحوه قرار گیری بدن نیز می تواند به عنوان یک قسمت مهم از زبان بدن ( Body Language) باشد. اصطلاح حالت بدنی به چگونگی نگه داشتن بدن و همچنین شکل کلی جسمی فرد اشاره دارد. وضعیت بدنی می تواند اطلاعات زیادی در مورد احساس فرد به شما منتقل کند و همچنین نکاتی در مورد ویژگی های شخصیتی، مانند اعتماد به نفس، تغییر پذیر یا مطیع بودن در فرد را نشان دهد. صاف نشستن، به عنوان مثال، ممکن است نشان دهنده تمرکز فرد و توجه به آنچه اتفاق می افتد باشد. از طرف دیگر، نشستن با بدن خمیده به جلو می تواند دلالت بر بی حوصلگی یا بی اعتنایی فرد داشته باشد.

  • هنگامی که می خواهید زبان بدن ( Body Language) را بخوانید ، سعی کنید برخی از سیگنال هایی را که حالت بدنی فرد می تواند ارسال کند ، توجه کنید:

حالت استقرار باز بدن

شامل باز نگه داشتن تنه بدن و در معرض قرار گرفتن آن است. این نوع حالت بیانگر دوستی، گشودگی و تمایل است.

حالت استقرار بسته بدن

شامل پنهان کردن تنه بدن است که اغلب با قوز به جلو و نگه داشتن دست و پاها روی هم قرار می گیرد. این نوع حالت می تواند شاخص خصومت، دوستانه نبودن و اضطراب باشد.

حالت بدن/زبان بدن ( Body Language)/حالت استقرار باز/حالت استقرار بسته

فضای شخصی

زبان بدن ( Body Language): فضای شخصی

آیا تا به حال شنیده اید که کسی به نیاز خود به فضای شخصی اشاره کند؟ آیا تا به حال وقتی کسی کمی زیادی نزدیک به شما ایستاده احساس ناراحتی کرده اید؟

اصطلاح پروگزمیکس(proxemics)، که توسط انسان شناس ادوارد تی هال ابداع شد، به فاصله بین افراد هنگام تعامل اشاره دارد. همانطور که حرکات بدن و حالات صورت می تواند اطلاعات زیاد غیر کلامی را به شما انتقال دهد ، فضای جسمی بین افراد نیز می تواند چنین باشد.

  • هال چهار سطح فاصله اجتماعی را توصیف کرد که در موقعیت های مختلف رخ می دهد.

فاصله نزدیک: ۶ تا ۱۸ اینچ

این سطح از فاصله جسمی غالباً نشان دهنده رابطه نزدیکتر یا راحتی بیشتر بین افراد است. این معمولاً در هنگام تماس صمیمی مانند در آغوش گرفتن، نجوا کردن، یا لمس اتفاق می افتد.

فضای شخصی/ فاصله نزدیک: ۶ تا ۱۸ اینچ

فاصله شخصی: ۱٫۵ تا ۴ فوت

فاصله جسمی در این سطح معمولاً بین افرادی رخ می دهد که اعضای خانواده یا دوستان نزدیک هستند. هرچه افراد در هنگام تعامل می توانند راحتتر بایستند، و این می تواند شاخصی از صمیمیت در روابط آنها باشد.

زبان بدن ( Body Language) /فضای شخصی/ فاصله شخصی: ۱٫۵ تا ۴ فوت

فاصله اجتماعی: ۴ تا ۱۲ فوت

این سطح از فاصله جسمی غالباً با افراد آشنا استفاده می شود. با کسی که نسبتاً خوب او را می شناسید، مانند همکاری که چندین بار در هفته می بینید، ممکن است در تعامل در فاصله نزدیکتر احساس راحتی بیشتری داشته باشید. در مواردی که شخص مقابل را به خوبی نمی شناسید، مانند پستچی که فقط یک بار در ماه می بینید، فاصله ۱۰ تا ۱۲ فوت راحت تر احساس می شود.

 

فاصله عمومی: ۱۲ تا ۲۵ فوت

فاصله جسمی در این سطح اغلب در شرایط سخنرانی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. صحبت در مقابل کلاسی از دانش آموزان یا ارائه سخنرانی در محل کار نمونه های خوبی از چنین شرایطی است.

فضای شخصی/فاصله عمومی: ۱۲ تا ۲۵ فوت

یادآوری این نکته نیز مهم است که سطح فاصله شخصی که افراد برای احساس راحتی از آن نیاز دارند، می تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد. یکی از نمونه های ذکر شده، تفاوت بین افراد از فرهنگ لاتین و کسانی که از آمریکای شمالی هستند. مردم از کشورهای لاتین هنگام تعامل در حالی که احساس راحتی بیشتری دارند در هنگام ایستادن در کنار یکدیگر احساس راحتی می کنند در حالی که افراد آمریکای شمالی به فاصله شخصی بیشتری نیاز دارند.

درک زبان بدن ( Body Language) می تواند کمک زیادی به شما در برقراری ارتباط بهتر با دیگران و تفسیر آنچه دیگران ممکن است منتقل کنند، باشد. گرچه ممکن است جداگانه تفسیر کردن سیگنالها وسوسه انگیز و جالب باشد، اما مهم است که به این سیگنالهای غیرکلامی در رابطه های خود با ارتباط کلامی و سایر سیگنالهای غیرکلامی و شرایط نیز توجه کنید.

شما همچنین می توانید در یادگیری بیشتر در مورد چگونگی بهبود ارتباطات غیرکلامی خود متمرکز شوید تا بتوانید به دیگران اجازه دهید احساس شما را بدون اینکه حتی یک کلمه بگویید، بهتر درک کنند.

منبع: verywellmind


مطالب مرتبط..

۹ نوع ارتباط غیرکلامی که بهتر است آنها را بشناسید

۱۰ راه مهم افزایش اعتماد به نفس در حرکات و رفتار

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=241353

ثبت نظر

-